پویش ملی سلامت دهان و دندان برای دانش‌آموزان آغاز شد صدای بازنشستگان باید در تصمیم‌سازی‌های کشور شنیده شود | پرداخت بدهی بیمه ملت و بیمه تکمیلی آغاز شد (۱۹ مهرماه ۱۴۰۴) کشف ۸ تن انواع موادمخدر در خراسان رضوی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ فلسفیدن در باب چرایی بوق! کاهش ۲۰ درصدی تلفات رانندگی در مشهد طی نیمه نخست سال ۱۴۰۴ جان باختن ۲۸ نفر در مکزیک در پی بارش شدید باران صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی خراسان رضوی در پی پیش‌بینی افزایش شدت وزش باد در برخی نقاط استان (۱۹ مهر ۱۴۰۴) دستگیری شکارچیان آهو قبل از شکار در سمنان (۱۹ مهر ۱۴۰۴) ثبت‌نام کارشناسی‌ارشد ناپیوسته دانشگاه پیام‌نور آغاز شد + جزئیات روند نزولی ولادت‌ها در خراسان رضوی ادامه دارد خروج موفقیت‌آمیز جنین مومیایی‌شده پس از ۳۵ سال از بدن مادر ۷۱ساله در مشهد (۱۹ مهر ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، ۱۹ مهر ۱۴۰۴) | مشهدی‌ها تا اواسط هفته، نفس عمیق نکشند  اهدای اعضای بانوی مرگ مغزی در مشهد، به ۵ بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۹ مهر ۱۴۰۴) وضعیت شیر خشک در بازدید خبرنگار شهرآرا از داروخانه های مشهد | وضعیت عادی شیرخشک‌های معمولی مشارکت ۶۱ درصدی خانم‌ها در آزمون مشاوران خانواده قوه قضائیه | نتایج آزمون در نیمه اول آذر ۱۴۰۴ اعلام می‌شود دفاع سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از پیش دبستانی اجباری | الگوی «۳-۳-۵-۱» بهتر از «۳-۳-۶» سامانه «سو» مسیر مطالبه‌گری مردمی را شفاف، امن و قابل‌پیگیری می‌کند | ۸۶ درصد گزارش‌های مردمی در یک سال اخیر به نتیجه رسیده است توضیحات نماینده مجلس درباره کاهش سن بازنشستگی مادران شاغل توضیحاتی درباره پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی از سوی دولت (۱۹ مهرماه ۱۴۰۴) ایجاد مزاحمت و  درخواست‌های نامشروع  با گرفتن عکس‌های خصوصی | دستگیری عمه خانم آموزش و پرورش شایعات کمبود کتب درسی را تکذیب کرد | تحویل همه سفارشات ثبت شده در سایت پیگیری آموزش و پرورش برای اجباری‌کردن پیش‌دبستانی ۲ | دریافت ابلاغیه شهریه به معنی مجوز فعالیت مرکز است تنها ۱۵ درصد دانشجویان از طریق کنکور وارد دانشگاه می‌شوند سامانه «سو» زبان مردم در بیان دغدغه‌ها و دیده‌بان رفع مشکلات شهری است ظرفیت ۲ برابری کاروان عمره دانشگاهیان در سال ۱۴۰۴ | مهلت ثبت‌نام فردا (یکشنبه، ۲۰ مهر) به پایان می‌رسد اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۴ به تعویق افتاد | زمان جدید انتشار نتایج اقداماتی برای کاهش آمار طلاق در مجتمع قضایی شهید مطهری مشهد | میانجیگری برای حفظ خانواده معجزه هنردرمانی در مراکز توانبخشی | ۱۰۶۱ «خانه هنر» در مراکز بهزیستی کشور برگزار می‌شود آغاز تورهای گردشگری در تربت‌حیدریه با آغاز فصل برداشت زعفران
سرخط خبرها

گلایه وزیر علوم از افزایش واحدهای دانشگاهی: با این روال کیفیت آموزش کاهش می‌یابد

  • کد خبر: ۳۵۹۷۰۶
  • ۲۹ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۱
گلایه وزیر علوم از افزایش واحدهای دانشگاهی: با این روال کیفیت آموزش کاهش می‌یابد
باید دانشگاه با هدف کیفی سازی سامان پیدا کنند گسترده شدن دانشگاه برای ما آزار دهنده است این تعداد واحدهای دانشگاه کیفیت را کاهش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حسین سیمایی صراف در نشست خبری خود که امروز (۲۹ شهریور ۱۴۰۴) در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، به تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های کلان این وزارتخانه در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری پرداخت و گفت: امروزه دانشگاه از آموزش شروع می‌شود و تا مرحله فناوری و نوآوری ادامه می‌یابد؛ به‌طوری که یک سر دانشگاه را داخل دانشگاه و سر دیگر را در پارک‌های علم و فناوری می‌بینیم.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های پارک‌ها از دهه ۷۰ شروع شد، گفت: امروز تعداد پارک‌ها از یک به ۵۰ پارک رسید و بیش از ۱۶۰ هزار فناور در این پارک‌ها مستقر هستند که سال گذشته ۱۲۹ همت درآمد داشتند. این پارک‌ها تکنولوژی را توسعه و ارتباط دانشگاه و صنعت را شکل می‌دهند.

وزیر علوم گفت: ما چهار نسل دانشگاهی داریم که نسل اول آموزش محور بود، در این مرحله دانشگاه چندان پژوهش محور نبوده است. در نسل دوم که پژوهش محور بود، علم و دانش تولید می‌شود. در نسل قبلی ما با کلاس و کتابخانه سرکار داشتیم در نسل دوم با آزمایشگاه‌های بزرگ نیز مواجه بودیم. ما تا سال ۵۷ دانشگاه‌های صرفا آموزش محوری داشتیم.

سیمایی صراف ادامه داد: دوره‌های تحصیلات تکمیلی، تولید پایان نامه، تاسیس پژوهشکده و پژوهشگاه‌ها در نسل دوم دانشگاه‌ها تولید شد. در نسل سوم دانشگاه‌ها فناور و کارآفرین و ایده‌ها محصول محور شدند؛ در این مرحله پارک‌ها تاسیس شد تا زنجیره آموزش، پژوهش و فناوری تکمیل شود.

افزایش بی‌رویه تعداد دانشگاه‌ها کیفیت را کاهش داده است

وزیر علوم به نسل چهارم دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه با مسئولیت اجتماعی فعالیت می‌کند در واقع دانشگاه باید حل مسئله کند و باید برای توسعه، فرهنگ و ایجاد جامعه کشور تعهد داشته باشد. این دانشگاه مسئولیت پذیر و پاسخگوست؛ به دنبال تاثیرات اجتماعی و اقتصادی است. دانشگاه‌های پیشرو در دنیا نیز با این ویژگی فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: امروزه همه دانشگاه‌های ما در یک سطح نیستند؛ اما دانشگاه‌های متعددی داریم که هر چهار مسئولیت فوق را به دوش می‌کشند.

وزیر علوم افزود: متاسفانه بسیاری از دانشجویان ما با دانشگاه نوآور و فناور آشنا نیستند و حتی پارک‌های ما را نمی‌شناسند. باید این بخش دانشگاه را به دانشجویان بشناسانیم تا انگیزه لازم را پیدا کنند.

وی به برنامه آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: این برنامه ابتدا به عنوان تکلیف از سوی رهبری محول شد پس از آن به عنوان قانون از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. هدف از این برنامه کیفیت آموزش عالی است. گاهی گفته می‌شود  که ۲۳۰۰ دانشگاه در کشور داریم که این عدد عجیب است؛ گاهی گفته می‌شود چین هم این حدود مرکز آموزشی دارد.

سیمایی صراف گفت: تعداد دانشگاه‌های دولتی ما ۱۰۵ دانشگاه است. پیام نور یک دانشگاه ملی است که بیش از ۴۰۰ شعبه دارد. یا دانشگاه آزاد و علمی کاربردی نیز به این صورت است. اگر ما شعبه‌های این مراکز را در نظر نگیریم ما ۱۱۰ دانشگاه در کشور داریم؛ بنابراین آمار ۲۳۰۰ مرکز دانشگاهی صحیح نیست. اگر واحد‌های کلی دانشگاه‌ها را اعلام کنیم، در مجموع ۱۸۰۰ دانشگاه داریم.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم باید دانشگاه با هدف کیفی سازی سامان پیدا کنند گسترده شدن دانشگاه برای ما آزار دهنده است این تعداد واحد‌های دانشگاه کیفیت را کاهش یافته است. برای این برنامه وزارت علوم برای هر استان پرونده‌هایی به سرانجام رسانده؛ اما موفق نشده است.

وزیر علوم افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به این وزارت خانه مهلت یک ماهه داد تا پیشنهاد آمایش خود را به این شورا ارائه دهند.

وی در ادامه به رویکرد وزارت علوم در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: در این دوره من به مقوله فرهنگ در دانشگاه‌ها و مقوله فرهنگی توجه ویژه‌ای کردم. ما بخش فرهنگ را بخش تزئینی و زینت مجالس ندیدیم و معتقدم هستم دانشگاه پیشرو، دانشگاهی فرهنگی است.

وزیر علوم با بیان اینکه انجمن‌ها و تشکل‌ها می‌توانند دانشگاه‌ها را به یک مرکز فرهنگی تبدیل کنند، اظهار کرد: بنده جلساتی با تشکل‌های دانشجویی و همچنین رویداد‌های بزرگ فرهنگی برگزار کردیم. ما کار‌های فرهنگی را به دست دانشجویان سپردیم تعداد تشکل‌هایی که بازگشایی شدند، بیشتر شده است تمام نمایندگان وزیر علوم در هیأت‌های نظارت تغییر کرده و رویکرد ما که همان تعامل و وفاق است، در این فعالیت‌ها حاکم شده است. اگر جایی مشکل باقی مانده است، گزارش آن را به من اطلاع دهند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->