بیش از ۵۸۰ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۲ کشف شد | ۷۵ درصد کشفیات مواد مخدر در شرق کشور محدودیت‌های ترافیکی کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری توسط پلیس فتا افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد «قلیان اکسیژن» طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است | افزایش ۵۰ درصدی مصرف قلیان در ۷ سال بی‌خوابی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو صادر شد برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم! تشخیص بموقع اوتیسم، در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودکان تاثیر بسزایی دارد معاینات پزشکی کارکنان آشپزخانه مرکزی خراسان رضوی در ایام حج عمره آغاز شد عطاری فقط می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند | برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند اهدای عضو در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌کارهایی برای کند کردن بیماری آلزایمر کنکور سراسری مرحله اول سال ۱۴۰۳ با شرکت ۹۱ هزار داوطلب در خراسان رضوی برگزار خواهد شد اعمال قانون ۱۶۴۱ خودروی حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۷ دستگاه خودروی متخلف (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بالاخره نام مادران در کارت ملی نوشته می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۴ اردیبهشت ١۴٠٣) | تداوم کاهش دما تا پایان هفته مصرف بیش از حد نمک ارتباط نزدیکی با ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش دارد
سرخط خبرها

برای خرید برنج ایرانی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

  • کد خبر: ۳۶۹۱۰
  • ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶
برای خرید برنج ایرانی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
اگر تا به حال برای خرید برنج در بازار چرخی زده باشید، حتما متوجه شده اید که بازار پر از انواع و اقسام برنج است: ایرانی، هندی، پاکستانی، تایلندی و ... که هرکدام هم برند‌های خاصی دارند. برنج ایرانی را با کشت اول و دوم و کهنه و امسالی هم در بازار عرضه می‌کنند که لازم است دراین باره هم قدری اطلاعات داشته باشید.
امیر مقدم | شهرآرانیوز؛ اگر تا به حال برای خرید برنج در بازار چرخی زده باشید، حتما متوجه شده اید که بازار پر از انواع و اقسام برنج است: ایرانی، هندی، پاکستانی، تایلندی و ... که هرکدام هم برند‌های خاصی دارند.
می‌دانیم که اگر بحث قیمت در میان نباشد، همه شما بدون استثنا برنج خوب و باکیفیت ایرانی را انتخاب می‌کنید. برای همین، ما هم می‌خواهیم فقط و فقط درباره برنج‌های داخلی با شما صحبت کنیم و پیشنهاد‌های اقتصادی بدهیم که بتوانید این نوع برنج را جایگزین برنج‌های خارجی کنید.


چند نوع برنج ایرانی داریم؟

۳ نوع برنج اصلی در بازار داریم: طارم (عطر و طعم عالی دارد)، صدری (عطری ندارد، در عوض خوب قد می‌کشد) و گونه‌های پرمحصول (از دورَگه گیری ۲ نوع برنج خوب به دست می‌آید و عطر و طعم کمتری دارد) که هرکدام اقسام مختلفی دارد. همچنین برنج ایرانی را با کشت اول و دوم و کهنه و امسالی هم در بازار عرضه می‌کنند که لازم است دراین باره هم قدری اطلاعات داشته باشید.


کهنه و امسالی:

برخلاف بیشتر محصولات خوراکی که تازه بودنشان شرط کیفیتشان است، برنج کهنه بهتر از برنج امسال است، زیرا برنج امسـالی مانند هر دانه دیگری کمی خیس است و آب دارد، ولی برنج کهنه خشک است و هنگام پخت، کمی آب به خودش می‌گیرد و حجم آن کمی بیشتر می‌شود یا به اصطلاح «ری» می‌کند؛ بنابراین برنج قدیمی بخرید که هم ری کند و هم صرفه اقتصادی داشته باشد. این نوع برنج سفت و سخت است.


کشت اول و دوم:

برنج کشت اول یا دوم هم به زمان کشت یک محصول گفته می‌شود. خیلی‌ها معتقدند کشت دوم سالم‌تر است و عطر و طعم بهتری هم دارد که این موضوع باعث شـده است، قیمت کشت دوم بیشتر از کشت اول شود.


چگونه برنج مناسب را تشخصی بدهیم؟

یک اصل کلی می‌گوید تنها قابلمه است که می‌تواند کیفیت و مرغوبیت یک برنج را محک بزند. برای همین بهترین راه برای تشخیص کیفیت برنج، خرید یک کیلو از آن و طبخش است. با وجود این می‌توانید هنگام خرید، چند آزمایش کوچک هم روی محصول انتخابی تان انجام بدهید تا ناچار نباشید فقط به تعریف‌های فروشنده بسنده کنید.
 
برای فهمیدن میزان عطر و بوی برنج، مقداری از آن را کف دست خود قرار دهید و در آن بدمید. برای تشخیص قدیمی بودن برنج چند دانه از آن را زیر دندان بشکنید تا سفتی و سختی آن را بفهمید.
 
نشانه دیگر آن هم تیره‌تر بودن آن از نوع تازه اش است. برای شناخت برنج خوب و اصیل از نوع مخلوطش هم کافی است مقداری از آن را کف دست بگیرید و با دقت برنج‌ها را ببینید که یک اندازه و یک رنگ و یک شکل باشند.


با این قیمت‌ها چه بخریم؟

پیشنهاد ما برای اینکه بتوانید با این قیمت‌های نجومی، برنج باکیفیت داخلی بخرید، این است که از فروشنده برنج سرلاشه، لاشه، نیم دانه و گرد ایرانی را بخواهید که به مراتب مقرون به صرفه‌تر و با کیفیت‌تر از انواع وارداتی آن است و می‌توان از هرکدام از آن‌ها به جای استفاده از برنج کامل، برای پخت غذای خاصی استفاده کرد.


سرلاشه:

برنجی که در فرایند تولید تاج آن شکسته است، سرلاشه نام دارد که قیمتش در مقایسه با برنج کامل خیلی مناسب‌تر است. شما می‌توانید از این برنج برای میهمانی‌های خود استفاده کنید.


لاشه:

برنج لاشه هم مانند سرلاشه است، اما کمی بیشتر آسیب دیده است. این برنج از نظر کیفیت بین نیم دانه و سرلاشه است و شما می‌توانید از آن برای پختن پلو‌های مخلوط استفاده کنید.


نیم دانه:

برنج نیم دانه هم چنان که از اسمش پیداست، در مراحل فراوری به ۲ نیم می‌شود و برای پخت انواع دسر مانند شله زرد و شیربرنج، انتخابی عالی و مقرون به صرفه است.


گرد:

از برنج نیم دانه یک درجه که بیاییم پایین تر، می‌رسیم به برنج گرد که جان می‌دهد برای پخت انواع سوپ، آش و غذا‌هایی که به لعاب برنج نیاز دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->