چند هواپیمای حامل نیرو‌های متخصص به دستور پوتین عازم ایران شد پزشکیان عازم بندرعباس شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) وزیر دفاع پاکستان تنش میان دهلی‌نو و اسلام‌آباد را زخم باز استعمار دانست سخنگوی وزارت دفاع: هیچ محموله‌ای با کاربرد نظامی در بندر رجایی وجود نداشته است + فیلم پیام‌های جداگانه پادشاه و ولیعهد عربستان به پزشکیان، درپی وقوع حادثه در بندرعباس عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: بانک مرکزی مسیر هدایت سرمایه‌ها را تغییر داده است ابلاغ قانون اصلاح قانون مجازات اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز از سوی قالیباف به پزشکیان پیام تسلیت رئیس‌جمهور روسیه به رهبر معظم انقلاب درپی حادثه انفجار اسکله شهید رجایی بندرعباس آیت الله علم الهدی: قطارشهری مشهد، مصداق عینی خدمت به مردم است | گره گشایی از ترافیک، پارکینگ و اسکان زائران، سه دستاورد خط ۳ متروی مشهد رئیس‌جمهور: گسترش روابط همه‌جانبه با آفریقا را در دستورکار دولت قرار می‌دهیم ابراز هم‌دردی مقامات کشور‌های منطقه با مردم و دولت ایران، درپی وقوع حادثه در اسکله شهید رجایی بندرعباس تأکید عارف بر درمان هرچه سریع‌تر مصدومان حادثه انفجار در بندر رجایی | ائتلاف جنوبِ جهانی، ائتلافی برای طراحی نظمی نو وزیر کشور از مهار ۸۰ درصدی حریق بندر شهید رجایی خبر داد ۱۵ خبرنگار فلسطینی در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۵ به شهادت رسیدند ارتش یمن مجدداً پایگاه نظامی در جنوب فلسطین اشغالی را هدف قرار داد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) سالاری: تاکنون درخشش قابل‌قبولی را از تیم مذاکره‌کننده ایرانی شاهد بوده‌ایم نمایندگان حماس قاهره را ترک کردند وزیر دفاع پاکستان: ما آغازگر جنگ با هند نخواهیم بود قالیباف: مجلس گزارشی دقیق درباره حادثه انفجار بندر شهید رجایی به مردم ارائه می‌دهد تلاش هواپیمای ایلوشین سپاه برای اطفای حریق در بندر شهید رجایی سخنگوی دولت از کنترل شرایط در بندر شهید رجایی خبر داد شعاری که دارد به صاحبانش برمی‌گردد مجروح شدن ۸ غیرنظامی در پی حملات آمریکا به یک منطقه مسکونی در پایتخت یمن (۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) شهباز شریف از اعلام آمادگی ایران برای کمک به تنش‌زدایی میان پاکستان و هند استقبال کرد پیام تسلیت و همدردی امیر قطر با رئیس جمهور در پی انفجار بندر شهید رجایی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) بیانیه وزارت خارجه عربستان: آماده کمک به برادران ایرانی هستیم پزشکیان: صلح و اعتماد، گم‌شده‌های امروز بشر هستند قتل نمازگزاری در فرانسه با ده‌ها ضربه چاقو
سرخط خبرها

نگاهی اجمالی به حضور زنان در ادوار مجلس شورای اسلامی

  • کد خبر: ۳۷۴۱۸
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
نگاهی اجمالی به حضور زنان در ادوار مجلس شورای اسلامی
طبق آخرین آمار اتحادیه بین‌المجالس -در تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۱۷- که داده‌های آن بر مبنای اطلاعات مجالس ملی کشور‌های مختلف جهان است، متوسط درصد جهانی حضور زنان در پارلمان‌های ملی، ۲۳/۳۳ درصد است. این رقم نشان می‌دهد که حضور کم‌رنگ زنان در مجالس قانون‌گذاری، مسئله‌ای جهانی است و اختصاص به کشوری خاص ندارد
علی قدیری | شهرآرانیوز؛ طبق آخرین آمار اتحادیه بین‌المجالس -در تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۱۷- که داده‌های آن بر مبنای اطلاعات مجالس ملی کشور‌های مختلف جهان است، متوسط درصد جهانی حضور زنان در پارلمان‌های ملی، ۲۳/۳۳ درصد است. این رقم نشان می‌دهد که حضور کم‌رنگ زنان در مجالس قانون‌گذاری، مسئله‌ای جهانی است و اختصاص به کشوری خاص ندارد؛ اگرچه این حضور کم رنگ در کشور‌های مختلف شدت و ضعف دارد.
 
اندیشمندان علوم‌سیاسی، غیبت زنان در نهاد‌های قانون‌گذاری ملی را شاخصی درنظر گرفته‌اند که از غیبت دموکراسی پایدار حکایت دارد؛ چراکه بدون حضور زنانِ قانون‌گذار نمی‌توان به‌راحتی قوانینی وضع کرد که لزوما برای زنان و کودکان مفید باشد. اما اوضاع در ایران به چه ترتیبی است؟ زنان تا چه میزان در مجلس شورای اسلامی حضور و بروز دارند؟
 
با وجود اینکه در ایران از سال ۱۳۴۲ -بیش از ۵۰ سال- در انتخابات پارلمان به زنان حقوقی مشابه با مردان اعطا شده است، حضور زنان در مجلس همچنان کم رنگ است و در بالاترین نرخ خود، تنها به ۵/۹ درصد در دهمین و یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رسد. در طول ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی نیز به‌طور متوسط تنها ۳/۴ درصد از نمایندگان پارلمان را زنان تشکیل داده‌اند و با لحاظ کردن نمایندگان زنی که بیش از یک دوره در مجلس حضور داشته‌اند، فقط ۱۰۷ زن برای قانون‌گذاری به مجلس راه یافته‌اند و این درحالی است که تاکنون حدود ۳ هزار مرد کرسی‌های مجلس را تصاحب کرده‌اند.

مقدم بر هر جنجال سیاسی برای حضور هرچه بیشتر زنان در مجلس، باید این اصل مورد توجه باشد که زنان درصورتی به‌طور واقعی نماینده می‌شوند که تعداد آن‌ها به سطحی درخورتوجه در مجلس برسد؛ سطحی که در آن نهاد‌ها و سیاست‌های گذشته امکان تغییر داشته باشند. با افزایش حضور زنان در مجلس نه‌تن‌ها ترکیب جنسیتی مجلس تغییر می‌کند، بلکه تغییری عمده در سیاست‌گذاری‌ها رخ خواهد داد. به‌علاوه ازآنجاکه زنان یک گروه یکنواخت و همگن نیستند، حضور تعداد بیشتر آنان طیف گسترده‌تری از دیدگاه‌ها را فراهم می‌کند.
 
در صورتی که تعداد زنان در مجلس کم باشد، ابراز عقیده آنان بسیار دشوار خواهد بود. همچنین ازآنجاکه اکثر تصمیم گیری‌ها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس انجام می‌شود، تعداد کم زنان در مجلس، امکان مشارکت موثر آنان در تمام کمیسیون‌ها را کاهش می‌دهد. نمایندگان زن در ادوار مجلس به‌سبب تعداد اندک خود، تنها در برخی کمیسیون‌های محدود حضور داشته‌اند و نتوانسته‌اند جایگاه ویژه و درخورتوجهی را اخذ کنند و تنها به منشی، مخبر و نهایتا نایب‌رئیسی یکی از کمیسیون‌های تخصصی محدود شده‌اند و حضور آنان در هیئت‌رئیسه مجلس اول تا یازدهم نیز تنها یک‌بار تحقق یافته است.
 
همچنین زنان بیشتر در کمیسیون‌های بهداشت و درمان، فرهنگی و اصل ۹۰ قانون اساسی حضور داشته‌اند و در کمیسیون‌های مرتبط با حوزه‌های عمران، مسکن و شهرسازی، بودجه، انرژی و اقتصادی، حضور آنان بسیار کم‌رنگ بوده است. بدین ترتیب زنان از بسیاری از مباحث مجلس عملا حذف می‌شوند. چکیده‌وار می‌توان گفت که در حداقلی‌ترین حالت ممکن، با افزایش تعداد زنان در مجلس، بیان مطالبات زنان در مجلس راحت می‌شود؛ چراکه نمایندگان زن، بازیگران کلیدی برای طرح مسائل زنان هستند.
 
بررسی طرح‌های خانواده‌محور و زنانه مجلس در ادوار مختلف آن نشان می‌دهد که اغلب این طرح‌ها را زنانِ نماینده به مجلس ارائه کرده‌اند و دلیل این امر دغدغه و آگاهی بیشتر زنان درباره مسائل مختلف خانواده و زنان است. درنتیجه مداخله بیشتر زنان در تعیین اولویت‌های سیاسی، دموکراسی نمایندگی را قوام می‌بخشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->