سخنگوی وزارت امور خارجه: به همسایگان هشدار می‌دهیم مراقب سوءاستفاده دشمن باشند رئیس شورای عالی استان‌ها: برخی دستگاه‌های اجرایی نقش شورا‌ها را کم‌رنگ می‌کنند | مجمع شهرداران کلانشهر‌ها می‌تواند به جامعه شورایی کشور کمک کند عضو کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد: شهرداری و شورای شهر نقش حمایتی ورزش را بر عهده دارند | خانه‌های ورزش در نقاط مختلف مشهد راه‌اندازی می‌شود عضو شورای اسلامی شهر مشهد: توسعه فضا‌های ورزشی، گامی مهم برای نشاط و سلامت جامعه است قدیمی ترین خانه تاریخی مشهد کجاست؟ نگاهی به زندگی میرزا ابراهیم رضوی، واقف بزرگ سادات رضوی که در کوهسنگی مدفون است شهردار مشهد مقدس: کُشتی مشهد باید جایگاه واقعی‌اش را پیدا کند | از ۲۲ پروژه کلان‌ ورزشی در مشهد بهره‌برداری می‌شود + فیلم برپایی ۷۰ ایستگاه صلواتی و موکب خدمت‌رسان در مسیر بارگاه منور رضوی خریداران غیر بومی خانه در مشهد شانس بیشتری دارند فضاسازی مسیر جاماندگان اربعین از میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر رضوی کیفیت هوای مشهد در وضعیت «قابل‌قبول» (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اولویت‌های خراسان رضوی در مسیر پیگیری کمیسیون اصل ۹۰ | فراهم سازی زیرساخت‌های مسیر زیارت برای زائران پیاده دهه آخر ماه صفر عملکرد موفق نیرو‌های خدمات شهری مشهد در نجف اشرف |  کاهش چشمگیر زباله با برنامه‌ریزی دقیق + فیلم آئین بزرگداشت چهلمین روز شهادت سرلشکر شهید کاظمی در مشهد فردا (پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴) قدردانی حجت‌الاسلام ماندگاری از خدمات خالصانه پاکبانان مشهدی در نجف اشرف| خدمت به زائران، خود نوعی زیارت است+ فیلم قرعه کشی طرح فروش ایران خودرو در مرداد ۱۴۰۴ برگزار شد + تعداد متقاضیان شهردار مشهد مقدس: مجموعه ورزشی شهید بوکانی فردا افتتاح می‌شود | گامی مهم برای توسعه کشتی در مشهد توجه ویژه حوزه املاک شهرداری مشهد به استحصال اراضی بزرگ‌مقیاس شهر برای تأمین منابع مالی نگاهی به تاریخچه ایوان «تلگراف خانه» و کاشی های آن
سرخط خبرها

آسفالت راه روستاها؛ ۴۰ سال، ۵۴ درصد

  • کد خبر: ۳۷۷۵۷
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
آسفالت راه روستاها؛ ۴۰ سال، ۵۴ درصد
معاون فنی و نظارت راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: اعتبار آسفالت روستا‌های شهرستان مشهد که پارسال ۴.۵ میلیارد تومان بود، امسال به ۲.۵ میلیارد تومان کاهش یافته است
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ سال گذشته اعتبار آسفالت روستا‌های شهرستان مشهد ۴.۵ میلیارد تومان بوده، این اعتبار امسال به ۲.۵ میلیارد تومان کاهش یافته و این در حالی است که هزینه‌های آسفالت نیز مشمول تورم و افزایش قیمت شده است.

دیروز پنجاه وهفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهرستان مشهد با بررسی ایجاد خطوط حمل ونقل عمومی بین کلان شهر مشهد و برخی از روستا‌های بزرگ و نزدیک به شهر مشهد به ویژه در شهر رضویه و همچنین بررسی وضعیت راه‌های روستایی حوزه شهرستان مشهد با حضور اعضای این شورا و مسئولان مربوط برگزار شد. در این جلسه مسئولان اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی که از امسال آسفالت و نگهداری جاده‌های روستایی به صورت صددرصدی به آن‌ها واگذار شده است گزارشی را از وضعیت اعتبارات و جاده‌های روستایی شهرستان مشهد ارائه کردند، اما این گزارش وضعیت ناامیدکننده‌ای برای روستا‌های اطراف کلان شهر مشهد ترسیم کرد. در این گزارش با توجه به آمار و ارقام اعلام شده، رقم بودجه‌های اختصاص یافته برای ایجاد مسیر آسفالته روستایی شهرستان بسیار ناچیز است، به گونه‌ای که همین موضوع سبب محرومیت هرچه بیشتر روستا‌های اطراف مشهد خواهد شد.

روستا‌های خاکی، بیخ گوش مشهد

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد در این نشست با بیان اینکه ما می‌توانیم از ظرفیت‌های مشترک شهرداری، اداره کل راهداری و فرمانداری استفاده کنیم و برای آسفالت راه‌های روستایی روستا‌های حوزه شهرستان مشهد تمهیدی بیندیشیم، گفت: در همین راستا باید با مشارکت این نهاد‌ها کارگروهی تشکیل شود و کارشناسان ظرفیت قانونی برای دسترسی به اعتبارات تعریف شده در قانون مانند اعتبارات مربوط به تبصره ۱۸ را استحصال کنند.

شهناز رمام با تأکید بر اینکه اولین عامل توسعه به طور قطع جاده است، اظهار کرد: وقتی در ۱۰ کیلومتری کلان شهری مانند مشهد روستایی وجود دارد که فاقد مسیر دسترسی مناسب و حمل و نقل عمومی است، انگیزه زندگی در آنجا کم می‌شود و مردم این روستا‌ها برای گذارن زندگی به حاشیه شهر مشهد می‌آیند و این مسئله سبب افزایش حاشیه نشینی و پایین آمدن کیفیت زندگی مردم خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای پرهیز از حاشیه نشینی و جلوگیری از رشد نامتوزان شهری در مشهد باید نقاط پیرامون این کلان شهر تقویت شود، تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل ونقلی یکی از عوامل ارتقای زندگی در روستا‌های اطراف شهر مشهد است؛ ازاین رو در سال اول شورای اسلامی شهرستان در دوره جدید، طرحی به منظور اتصال اتوبوس به مسیر شهر رضویه تا مشهد تصویب شد و درحالی که این مصوبه در هیئت تطبیق هم تأیید شده، اما هنوز اقدامی اجرایی برای آن صورت نپذیرفته است.

درآمد‌های حریم صرف حریم شود

رمارم افزود: درست است که دیگر سازمان اتوبوس رانی مشهد حومه این شهر را پوشش نمی‌دهد، اما از حریم مشهد درآمد‌های خوبی احصا می‌شود؛ بنابراین این درآمد‌ها باید در حریم هزینه شود. وی با اشاره به برخی مشکلات سازمان اتوبوس رانی درباره پرداخت نشدن یارانه‌های دولتی و حتی در بحث تأمین اتوبوس گفت: درست است که مشکلات وجود دارد، اما می‌توان با پیدا کردن راه حل‌هایی مشکلات بخش اتوبوس رانی را در برخی مراکز حومه‌ای مشهد همچون شهر رضویه حل کرد.

راه آسفالت و مهاجرت معکوس

رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی شورای اسلامی شهر مشهد، نیز در این جلسه با بیان اینکه باید برای سرویس دهی مناطق پیرامونی شهر مشهد از طریق نهاد‌های مرتبط چاره‌ای اندیشیده شود، اظهار کرد: توسعه راه‌های روستایی به طور قطع سبب مهاجرت معکوس از شهر مشهد به روستا خواهد شد و همان طور که تجربه ثابت کرده است در چند روستای اطراف مشهد مسیر دسترسی ایجاد شد و پس از آن شاهد مهاجرت معکوس هم بودیم.

آسفالت راه روستاها؛ ۴۰ سال، ۵۴ درصد

اما درباره مشکلات مربوط به جاده‌های روستایی و آسفالت نبودن برخی از این راه ها، معاون فنی و نظارت راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه طول راه‌های روستایی استان ۱۴ هزار و ۱۵۰ کیلومتر است که از این میزان طول راه‌های روستایی شهرستان مشهد ۱۳۶۰ کیلومتر است، اظهار کرد: طی ۴۰ سال گذشته ۷۷۳۲ کیلومتر از راه‌های روستایی استان که معادل ۵۴.۵ درصد کل مسیر روستایی است، آسفالت شده که در این میان ۸۱۰ کیلومتر از مسیر راه‌های روستایی منتهی به مشهد نیز آسفالت شده است.

محمود آنت با بیان اینکه وضعیت آسفالت راه‌های روستایی شهرستان مشهد نسبت به کل استان بهتر است، اما طی سال‌های اخیر اعتبارات آسفالت راه روستایی برای شهرستان مشهد کم بوده است، اظهار کرد: این موضوع نشان دهنده این است که فرمانداری دیگرشهرستان‌ها اولویت خود را به این موضوع اختصاص داده اند. ۹۷.۳ درصد از راه‌های روستایی در روستا‌های بالای ۵۰ خانوار شهرستان مشهد آسفالت شده، اما از نظر اعتبارات وضعیت این شهرستان خوب نیست، زیرا در سال گذشته اعتبارات اختصاص یافته ۴.۵ میلیارد تومان بود و این اعتبارات برای امسال به ۲.۵ میلیارد تومان رسیده است، ضمن اینکه فقط در حوزه شهرستانی مشهد، پیمانکاران ما ۳.۷ میلیارد تومان طلب از ما دارند.

۱۵ اتوبوس برای شهر رضویه

اما در ادامه جلسه، مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد درباره موضوعات مربوط به تأمین خطوط اتوبوس رانی برای روستا‌های اطراف شهر مشهد، به ویژه برای شهر رضویه گفت: براساس قانون، سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد تنها می‌تواند به حوزه شهری مشهد خدمات ارائه کند، اما براساس تصمیم شورای همتای استان در سالی که سرویس دهی این سازمان برای حومه ممنوع شد، سرویس دهی به شهر رضویه به صورت موقت از طریق ناوگان سازمان اتوبوس رانی مشهد در حال انجام است.
سعید حسینقلی زاده مقدم افزود: ۱۵ اتوبوس برای سرویس دهی به شهر رضویه اختصاص یافته است و اهالی این منطقه را به خطوط قطارشهری می‌رساند.
وی با تأکید بر ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های این سازمان برای ارائه خدمات به حومه شهر مشهد افزود: به طور قطع پیگیر مصوبه شورای شهرستان در مورد چگونگی اتصال خط بی آرتی به شهر رضویه هستیم و از طرفی پیگیر استفاده از اتوبوس‌های بخش خصوصی برای برخی نقاط حومه‌ای نیز خواهیم بود.


استفاده از ردیف حاشیه شهر برای آسفالت روستا‌ها

جواد وحدتی فر، معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی هم گفت: با توجه به سخنانی که در این جلسه مطرح شده است می‌توان از ردیف بودجه حاشیه شهر برای موضوع آسفالت راه‌های روستایی این شهرستان استفاده کرد.
اما در پایان جلسه اعضای شورای اسلامی شهرستان مشهد به طرح تشکیل کارگروه مسکن در راستای تثبیت قیمت مسکن و جلوگیری از افزایش قیمت در بخش ساختمانی رأی مثبت دادند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->