بازرسان جهاد کشاورزی مشهد ۱۶ تن کود اوره را کشف کردند از افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ چه می‌دانیم؟ افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ تصویب شد از ابتدای سال ۱۴۰۳،  افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد  وزیر کار: از سال آینده مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند + فیلم ویدئو | وزیر کار: حداقل حقوق یعنی کسی از آن کمتر نباید پرداخت کند زمزمه‌هایی درباره تعیین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد رسید ۴ واحد صنفی دیگر به دلیل گران فروشی در مشهد پلمب شد | پلمب ۲ شیرینی فروشی در وکیل آباد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ سکه و طلا در بازار امروز مشهد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) سوت پایان بازار‌های مالی به صدا درآمد | کدام بازار پیشتاز بازار‌های مالی سال ۱۴۰۲ شد؟ + نمودار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) کشف گوشت «تک سمی» در ۳ واحد عرضه در مشهد و طرقبه‌شاندیز | دامپزشکی خراسان رضوی اطلاعیه داد گره حقوق کارگران همچنان گشوده نمی‌شود | حقوقی که همچنان یک سال عقب‌تر از تورم است ۲ کشتارگاه در مشهد طی روز‌های تعطیل آماده‌باش هستند جهش شارپی بورس در آخرین روز کاری سال + نمای پایانی بازار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) دولت درباره کارت سوخت اطلاعیه داد گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران کجاست؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد | خیز سکه تمام برای ۴۰ میلیونی شدن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) اعلام قیمت انواع میوه در میادین در آستانه سال نو (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تشکیل ۹۴۳ پرونده تخلف اصناف خراسان رضوی از ۱۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ افزایش حباب سکه در آخرین روز کاری سال | حباب سکه در سال جاری افزایش یافت یا کاهش؟ + جدول (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) برخورد با ۱۴ آژانس و درگاه فروش بلیت هواپیمایی متخلف (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) قول وزیر کار برای پیگیری مسکن کارگران توسط قرارگاه ویژه از اول سال آینده قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | آغاز سال نو با گرانی (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ بیکاری در زمستان سال جاری کاهش یافت (۲۸ اسفند ۱۴۰۲)
سرخط خبرها

زمان گرفتن وام با سهام عدالت + جزئیات

  • کد خبر: ۳۸۷۶۹
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
  • ۷
زمان گرفتن وام با سهام عدالت + جزئیات
 چند روزی از وعده ارائه کارت اعتباری سهام عدالت می‌گذرد، اما از اجرای این طرح نه‌تن‌ها در شعب بانکی بلکه در مراتب بالاتر و حتی در بانک‌مرکزی هم خبری نیست. در این میان شعب بانکی حتی از کارت اعتباری سهام عدالت اسمی هم نشنیده‌اند. همچنین درحالی که معاون وزیر اقتصاد از الزام ۱۷ بانک خصوصی و دولتی برای اجرای طرح گفته بود، شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار نیست پای خصوصی‌ها به این ماجرا باز شود.

 به گزارش شهرآرانیوز، بیش از دوماه از اولین خبر تبدیل سهام عدالت به کارت اعتباری می‌گذرد. اولین بار نهم خرداد ماه حسین سلاح‌ورزی، عضو شورای عالی بورس در صفحه توییترش از آن نوشت و پس از آن عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد در نشست خبری روز ۱۹ مرداد ماه به همراه برخی مدیران بانکی ارائه کارت اعتباری با وثیقه گذاری سهام عدالت، نحوه ارائه و مکانیسم فعالیتش را توضیح داد.

 

با توجه به این تصمیم اتخاذ شده قرار شد مشمولان سهام عدالت بتوانند از طریق نظام بانکی تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد از ارزش دارایی سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت کنند و با استفاده از آن قادر باشند با مراجعه به مراکز خرید، به صورت اعتباری خرید کنند. همچنین براساس این طرح در نظر گرفته شد مشمولان سهام عدالت تا یکسال فرصت تسویه وجه با بانک را داشته باشند.

 

به گفته معمارنژاد بازپرداخت این تسهیلات سه ساله و مطابق با مصوبه شورای عالی پول و اعتبار ۱۸ درصد پیش‌بینی شده و وثیقه این تسهیلات هم فقط سهام عدالت است؛ بنابراین مشتریان نیاز به ارائه هیچ ضمانت دیگر یا سپرده‌گذاری پیش یا پس ازدریافت وام نخواهند داشت.

 

به دنبال این اظهارات محمدرضا حسین زاده، مدیرعامل بانک ملی نیز توضیح داد: دارندگان این کارت اعتباری در صورتی که مبلغ خریداری شده خود بوسیله این کارت در بازه زمانی یک ماهه، تسویه کنند، آن مبلغ مشمول تسهیلات ۱۸ درصد نخواهد شد و برای این گروه از مشتریان سود صفر درصد در نظر گرفته خواهد شد و آنان می‌توانند مداوم با این شیوه از اعتبار کارت‌های خود به صورت ماهانه بهره ببرند.


بیشتر بخوانید: نحوه فروش سهام عدالت در بورس + راهنمای تصویری


بانک‌ها مسئول اطلاع‌رسانی به مردم شدند

معمارنژاد در نشست همان روز به بخشنامه‌ای اشاره کرد که متن آن در آخرین ساعات روز چهارشنبه ۱۵ مردادماه، در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و به واسطه آن به تمامی بانک‌ها ابلاغ شده که باید اطلاع‌رسانی لازم را در مورد پذیرش سهام عدالت به عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری انجام دهند.

او تاکید کرد که تمام ۱۷ بانک دولتی و غیردولتی و همچنین شرکت دولتی پست بانک و موسسه‌های اعتباری باید سهام عدالت را به عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری بپذیرند.

 

حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت نیز در این نشست تاکید کرد: بنابرتصمیم شورای عالی بورس شناسایی دارندگان سهام عدالت با ارایه یک شماره شبای معتبر و فعال و همچنین ارائه یک شماره تلفن همراه به نام فرد مشمول در سایت سهام عدالت امکان پذیر می‌شود.

 

بانک‌هابه مردم اطلاع می‌دهند یا مردم به بانک‌ها؟!

در ادامه واکنش برخی از کارمندان شعب بانک‌های مختلف در پاسخ به درخواست صدور کارت اعتباری سهام عدالت را می‌خوانید:

 

بانک ملی: کارت اعتباری سهام عدالت؟! عجیبه! من دارم از شما می‌شنوم چنین چیزی رو. اگر چیزی باشه هنوز به ما ابلاغ نشده ما حتی خبر هم نداریم.

 

بانک ملت: هنوز چیزی در این‌باره به ما ابلاغ نکرده‌اند.

 

بانک کشاورزی: مطمئنید که اشتباه نمی‌کنید؟ حتی حرف کارت اعتباری سهام عدالت را هم نشنیدیم.

 

بانک سپه: چند نفر دیگه هم مثل شما اومدن و سراغش رو گرفتن. من هم از مردم شنیدم در بانک خبری نیست. هنوز برای ما در این‌باره هیچ دستوری نیومده

 

بانک تجارت: دستورش هنوز ابلاغ نشده.

 

بانک شهر: برای این کارت باید در سامانه سهام عدالت ثبت نام کنید و کد بگیرید، اما نمید‌ونم این فرایند چقدر طول بکشه، چون تابحال ما کارتی رو صادر نکردیم

 

بانک پارسیان: حتما کارت اعتباری سهام عدالت رو از اخبار شنیدید. هر روز یک چیزی اعلام می‌کنن، مردم روانه بانک‌ها می‌شن و سراغش رو می‌گیرین. هر چی که اعلام می‌شه تا دو، سه ماه بعد خبری ازش در شبکه بانکی نیست. فقط مراجعه کننده‌ها بیشتر میشه توی این شرایط بد.

 

بانک سرمایه: ما در این‌باره دستوری نداریم به نظرم از سایر بانک‌ها بپرسید.

 

اما اگر بانک‌ها که قرار بود مسئول اطلاع‌رسانی به مردم باشند، تا این اندازه از ماجرا بی‌خبر هستند، پس این طرح اکنون در چه مرحله‌ای است؟ چه زمانی مردم می‌توانند کارت اعتباری سهام عدالت را از بانک‌ها دریافت کنند؟ پاسخ این سوال را از سه ضلع مثلث تصمیم‌گیری و اجرای طرح یعنی؛ بانک‌مرکزی، وزارت اقتصاد و شبکه بانکی جویا می‌شویم.

 

به بانکهای خصوصی‌ها اعلام نشده است


محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی در پاسخ به این که ابلاغ دستور مربوط به این موضوع تا چه زمانی ممکن است در شبکه بانکی به طول بینجاند، می‌گوید: اکنون چیزی در این‌باره به کانون ما منعکس نشده است و من از آن خبر ندارم. شعب اطلاعاتشان را از ستاد می‌گیرند، این بحث هنوز در ستاد هم مطرح نیست و چیزی به آن‌ها ابلاغ نشده است.

 

او قانون تسهیل تسویه بدهی را مثال می‌زند و ادامه می‌دهد: این قانون آذرماه تصویب شد تا افراد بتوانند تا اخر اسفند برای آن در بانک اقدام کنند، اما انقدر بخشنامه آن دیر ابلاغ شد که سه ماه تمدیدش کردند. در این بخشنامه آمده بود که سامانه‌ای به این منظور ایجاد خواهد شد. اکنون مرداد هم رو به اتمام است هنوز منتظر سامانه هستیم. مهلت استفاده تمام شده و سامانه‌ای هنوز تشکیل نشده است؛ بنابراین من نمی‌توانم به شما بگویم که تصمیم مقامات کی اجرایی می‌شود. بستگی به این دارد که مجریان چقدر خواهان این کار باشند.

 

بانک‌مرکزی فقط توصیه می‌کند

فرهاد علی‌نژاد، کارشناس نظارتی بانک‌مرکزی درباره بی‌اطلاعی بانک‌ها و وضعیت این طرح درحال حاضر اینطور توضیح می‌دهد: بانک‌ها درست می‌گویند. هنوز چیزی مطرح نشده و همه چیز در حد سخنرانی بوده است. هیچ چیزی در دستورکار ما وجود ندارد و فعلا چیزی ابلاغ نشده است. البته حرف‌هایی در این باره هست، اما هنوز دستوری برای آن ابلاغ نشده است.

 

به گفته او بانک‌ها برای این که چیزی را به وثیقه بگیرند می‌توانند آن را برآورد کنند و از آنجا به بعد در گرفتن یا نگرفتن آن مختار هستند؛ بنابراین درباره سهام عدالت هم می‌توانند بدون دستور بانک مرکزی ارزش سهام عدالت را برآورد کرده و بر اساس همان ارزش، کارت اعتباری بدهند. پس هیچ منع قانونی و مقرراتی در این باره برای بانک‌ها وجود ندارد و نیازی به ابلاغیه بانک مرکزی نیست.

 

آنطور که علی‌نژاد می‌گوید این که بانک‌ها اکنون از این کار امتناع می‌کنند احتمالا به این دلیل است که گمان می‌کنند که برایشان با ریسک همراه است.


او می‌افزاید: از آنجا که تعدادی از بانک‌ها زیرمجموعه وزارت اقتصاد هستند، می‌توانند بر آن‌ها تکلیف کنند، اما از جانب بانک مرکزی، تا جایی که من می‌دانم بانک مرکزی دستوری نخواهد داد احتمالا فقط توصیه می‌کند.

 

بعید است پای غیردولتی‌ها به این طرح باز شود

آیا وزارت اقتصاد قرار است بانک‌ها را در اجرای این طرح ملزم کند؟ اکنون وعده معاون امور بانکی در چه مرحله‌ای است و کارت اعتباری سهام عدالت چه زمانی برای مردم قابل استفاده است؟

 

یک منبع آگاه در وزارت اقتصاد در پاسخ به این سوالات می‌گوید: قرار بود برخی بانک‌های دولتی این کار را انجام دهند، اما هنوز در مراحل نهایی قرارنگرفته است. فکر نمی‌کنم زیاد طول بکشد، چون تصمیم جدی دولت است.

 

به گفته او، وزارت اقتصاد با جدیت به دنبال محقق شدن آن است، زیرا این کارت هم کمک می‌کند برخی خانوار‌های سهامدار با آن تسهیلات بگیرند و به زندگی آن‌ها کمکی شود هم تقاضای جدیدی را برای کالا‌ها و خدمات در این وضعیت رکودی اقتصاد ایجاد شود، تا کمک کوچکی به تولید باشد.

 

بر خلاف وعده معمارنژاد مبنی بر این که غیردولتی‌ها هم ملزم به اجرای این طرح هستند، این منبع آگاه اذعان می‌کند که وزارت اقتصاد فقط می‌تواند برای بانک‌های دولتی زیرمجموعه خودش اجبار ایجاد کند که آن هم بعید است؛ بنابراین بانک‌های خصوصی قاعدتا شامل این الزام احتمالی نخواهند شد و خیلی بعید است که پای خصوصی‌ها به این مسئله باز شود.


آخرین اخبار درباره سهام عدالت را در شهرآرانیوز بخوانید

منبع: تجارت نیوز

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
عبدالله عبدالله زاده.
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
1
2
آیا کسی که مریضی در خانه داشته باشد احتیاج به پول.داشته باشد. نخوادکارت اعتباری. بگیرد. بس.اونا.چیکار کند
عبدالله عبدالله زاده
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
1
6
سلام آیا کسی که درخانه مریض.داشته باشد. خودش.هم.بیکاری. باشد..سنش.۵۵.سال. باشد.توان. کار.کردن. نداشته. باشد..احتیاج. به پول نقد. داشته باشد به جای. کارت.اعتباری. سهام عدالت شو.واریز.کنید من.از.بانک.صادرات تبریز. تشکر. میکنم که.سهام عدالت. ۳۰.درصد.اول.کمتر از. نصفش..واریز کرده.
ع
Germany
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
3
6
شکر خوردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
0
2
خودتون فهمیدین چی شد؟! سهامی که پانزده ساله قیمتش تکون نخورده حالا باهاش وام سه ساله میدن؟! اونوقت سهام عدالت اصلش برای بی بضاعتها و اونایی که وضع مالی خوبی ندارن بوده . یه همچین موردی از کجا بیاره یک ماهه تسویه کنه سود هجده درصد نده؟ از فقرا و کم بضاعتها سود هجده درصد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خیلی تاسف آوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
واقعا همینطوره داداش ولی ای کاش بازم باهمین حال عمل میکردن نه اینکه مردموسرکاربزارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
0
2
اگه راست میگن وغیرت دارن فعلا بانکهای دولتی شروع کنن تاتکلیف خصوصیاهم مشخص بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
1
1
آقای دولتِ ....... پس این وام چی شد؟!
یه چیز الکی گفتی مردم رو سر کار میزاری
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->