معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

علت اصلی رشد قاچاق، کاهش تولید سیگار نیست

  • کد خبر: ۳۹۶۷۷
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
علت اصلی رشد قاچاق، کاهش تولید سیگار نیست
مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با اشاره به آمار منتشر شده مبنی بر کاهش ۲۱درصدی تولید سیگار در سه ماهه سال جاری گفت: اگر در ماه‌های آتی هم روند کاهشی ادامه داشته باشد، قاچاق افزایش می‌یاید.
به گزارش شهرآرانیوز، عضو کارگروه آموزش کنترل دخانیات با اشاره به آمار وزارت صمت مبنی بر کاهش ۲۱ درصدی تولید سیگار در سه ماهه نخست سال جاری گفت: تولید سیگار در کشور باید بر اساس نیاز واقعی بازار مصرف باشد.

آزاده نظری در ادامه با اشاره به اینکه کاهش تولید سیگار به هر حال راه را برای ورود قاچاق آن باز می‌کند، تاکید کرد: در سال گذشته با استفاده از تجهیزات به روز و سیاست‌های وزارت صمت بیشترین حجم تولید در تمامی سنوات قبل گزارش شده است. البته این نکته قابل ذکر است که افزایش تولید موجب کاهش وابستگی در تأمین مواد اولیه آن نشده چرا که بخش قابل توجهی از سیگار‌ها با برند خارجی تولید داخل همچنان نیازمند واردات توتون خارجی است.

نظری با اشاره به تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم کشور مبنی بر خودکفایی در تولید سیگار و کاهش واردات آن ادامه داد: با نگاهی به آمار منتشر شده از سوی مرکز نظارت و برنامه‌ریزی بر دخانیات متوجه می‌شویم که میزان تولید سیگار در سال ۹۶ از ۴۹ میلیارد نخ به ۵۵ میلیارد نخ در سال ۹۸ رسیده است. شاید این حجم از تولید به لحاظ اقتصادی رقم خوبی باشد، ولی نشان دهنده افزایش میزان تقاضای بازار و مصرف آن است.

وی ضمن انتقاد از ارائه آمار‌های متضاد از میزان نیاز و مصرف سیگار در کشور تصریح کرد: یک ماه پیش مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اعلام کرد که به زودی تولید واحد‌هایی که تعطیل شده بودند با پیگیری این مرکز و وزارت صمت آغاز به کار خواهند کرد؛ بنابراین این کاهش ۲۱ درصدی معضل جدی برای افزایش قاچاق آن نیست.

عضو کارگروه آموزش کنترل دخانیات در ادامه با اشاره به افزایش قاچاق سیگار بر اساس اطلاعات ارائه شده در کشور گفت: قرار بود این حجم از تولید، کاهش قاچاق سیگار را در پی داشته باشد که این مسئله نیز محقق نشد. طبق آمار‌های منتشر شده برآورد میزان سیگار قاچاق امسال شش میلیارد و ۲۴۰ میلیون نخ است که نسبت به برآورد سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون سیگار قاچاق در بهار سال قبل ۷۸.۳ درصد افزایش داشته است که در صورت عدم اقدام مناسب تا پایان سال جاری حداقل به ۱۰ میلیارد نخ می‌رسد.
نظری متذکر شد: از آنجایی که سیگار‌های قاچاق به دلیل شرایط نامناسب حمل و نگهداری خطرپذیری بیشتری دارند به منظور حفظ سلامت جامعه همکاری و هم افزایی تمامی بخش‌های مربوطه بخصوص وزارت بهداشت و وزارت صمت بیشتر احساس می‌شود.
 
سهمیه بندی ارز برخی از صنایع را دچار مشکل کرده است
مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز نیز در این باره با اشاره به وضعیت ارزی کشور به مهر گفت: در ۴ ماهه نخست سال جاری اغلب گروه‌های کالایی از جمله صنایع دخانی در رابطه با سهمیه بندی ارز با مشکل جدی مواجه شده‌اند. به دلیل وابستگی صنایع دخانی به واردات مواد اولیه (یا همان خرمن آماده) از خارج کشور و عدم تخصیص منابع ارزی، اکثر واحد‌های تولیدی سیگارت با حداقل راندمان در تولید فعالیت می‌کنند.

امیر محمدپرهام فر در ادامه با اشاره به آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت مبنی بر کاهش ۲۱ درصدی در تولید سیگار در سه ماهه سال جاری همچنین افزود: این کاهش اگر در ماه‌های آتی هم ادامه داشته باشد متأسفانه افزایش قاچاق را به دنبال خواهد داشت. اگر در هر برندی کاهش تولید داشته باشیم، نیاز بازار مصرف آن به سمت سیگار قاچاق متمایل می‌شود و این موضوع اصلاً به نفع صنایع دخانی و سلامت جامعه نخواهد بود.

وی تاکید کرد: صنایع مختلف می‌بایست با هر شرایطی به قول معروف خود را تطبیق دهد. در شرایط کنونی برخی از برند‌های داخلی با استفاده از توتون داخلی و برخی برند‌های تولید مشترک از مواد اولیه وارداتی تهیه می‌شوند که می‌توان با حفظ کیفیت و تجهیز دستگاه‌ها مشکل کاهش تولید را تا حد زیادی مرتفع کرد.

پرهام فر ادامه داد: در حال حاضر که ارز بر روی واردات مواد اولیه تولید سیگار اثرگذار است، این صنعت باید به دنبال راه حل‌هایی مانند استفاده از توتون‌های داخلی (و همکاری در ارتقا سطح کشت توتون مورد نیاز خود در داخل)، تجهیزات به روز جهت فرآوری توتون و کاهش وابستگی ارزی به خارج از کشور داشته باشد.

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با تاکید بر خودکفایی در تأمین مواد اولیه به عنوان اولویت‌های اصلی صنعت دخانیات گفت: طرح اعطای کد رهگیری به سیگار برای اولین بار در دنیا در سطح بسته سیگار (پاکت) عملیاتی می‌شود و با اجرای این طرح به هر بسته (پاکت) سیگار یک کد یکتا تخصیص می‌یابد که در سامانه قابل رهگیری و ردیابی است. با استفاده از این طرح تشخیص و جمع‌آوری سیگار‌های جعلی و قاچاق در سطح عرضه با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

منبع: مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->