هکرها هر دقیقه در ۳۳۵۳ حساب کاربری رخنه می‌کنند خسارت ۹۰میلیارددلاری زلزلهٔ تایوان به صنعت تراشه‌سازی این کشور افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود
سرخط خبرها

نگاهی به بازی Creaks، شاهکاری در دنیای بازی‌های مستقل

  • کد خبر: ۴۰۳۸۴
  • ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
نگاهی به بازی Creaks، شاهکاری در دنیای بازی‌های مستقل
این هفته می‌خواهیم به سراغ جدیدترین محصول سازنده بازی Machinarium یعنی بازی Creaks برویم، عنوانی هنری و چشم‌نواز که که شما را وارد کابوسی عجیب و غریب می‌کند و برای خارج شدن از آن، باید دنیایی از معما‌ها را پشت سر بگذارید.
علی رضایی | شهرآرانیوز - استودیوی «آمانیتا دیزاین» در ۲ دهه اخیر با آثاری متنوع در ژانر ماجرایی، خودش را به عنوان یکی از منحصر به فردترین بازی‌ساز‌های بازار عناوین مستقل مطرح کرده است و اگر از علاقه‌مندان به این سبک بازی‌ها باشید، حتما تابه‌حال اسم مشهورترین ساخته این استودیو، یعنی بازی Machinarium، را شنیده‌اید. این هفته می‌خواهیم به سراغ جدیدترین محصول این شرکت یعنی بازی Creaks برویم، عنوانی هنری و چشم‌نواز که که شما را وارد کابوسی عجیب و غریب می‌کند و برای خارج شدن از آن، باید دنیایی از معما‌ها را پشت سر بگذارید.


نگاهی به بازی Creaks، شاهکاری در دنیای بازی‌های مستقل

ورود به جهان کافکایی

تصور کنید در اتاقتان نشسته‌اید تا قبل از رفتن به رختخواب چند صفحه‌ای مطالعه کنید. ناگهان زمین می‌لرزد، چراغ اتاق خاموش و روشن می‌شود و دقیقا روی دیوار اتاقتان یک در کوچک نمایان می‌شود، دری که رو به یک تونل باز می‌شود، تونلی که به یک نردبان ختم می‌شود و نردبانی که آن‌قدر پایین می‌رود که دوباره آسمان در زیر زمین پیدا شود، دنیایی که هر قدمی در آن برمی‌دارید، بیشتر درگیرتان می‌کند. فضاسازی و اتمسفر بازی به‌شدت گیرا طراحی شده است، یک دنیای مرطوب، شلوغ، عجیب و به طرز خنده آوری شلخته و نامتعادل. گویی هر لحظه ممکن است کل بنا مثل بازی «جنگا» فرو بریزد و آوار شود روی سر اهالی‌اش. فضاسازی و طراحی دنیایی که به آن وارد شده‌اید تا اندازه‌ای یادآور رمان‌های کافکاست، همان قدر عجیب و غریب، مرموز و تیره و تار. البته بازی چندان داستان‌محور نیست و بیشتر روی گیم‌پلی تأکید دارد. این مسئله برای یک بازی مستقل که قرار است چند ساعت ما را سرگرم کند کاملا قابل قبول است.


نگاهی به بازی Creaks، شاهکاری در دنیای بازی‌های مستقل
 

طراحی یک دنیای سوررئال

جادوی اصلی بازی نه در گیم‌پلی آن و نه در سبک روایتی مناسبش اتفاق می‌افتد. جادوی اصلی Creaks در ارائه یک تجربه هنری بی‌نهایت زیباست، تجربه‌ای که طراحی وسواس‌گونه گرافیکی‌اش بازیگر نقش اول آن به‌حساب می‌آید و موسیقی هم کمک خوبی به تکمیل این زیبایی می‌کند. طراحان بازی محیط‌های مختلف دنیای سوررئال آن را به شکل دستی طراحی کرده‌اند و همان‌طور که قبلا در Machinarium شاهد زیبایی بی‌حد‌و‌حصری بودیم، این‌بار هم سازندگان از این حیث به معنی واقعی کلمه گل کاشته‌اند! Creaks در کل، حال و هوایی نسبتا غم‌زده دارد و اگر در جزئیاتش عمیق شویم، یک نوع تقابل امید و افسردگی را می‌توانیم در آن ببینیم، مسئله‌ای که در حال و هوای طراحی‌های بازی هم به چشم می‌خورد و رنگ‌های تیره و خاکستری غالب در آن، کاملا مناسب فضای کلی اثر است.
 
مهم‌تر از رنگ‌بندی، جزئیات دیوانه‌کننده‌ای است که در محیط‌های بازی دیده می‌شوند. در پس‌زمینه یکی از محیط‌های بازی، تعداد بسیار زیادی مجسمه عجیب و غریب دیده می‌شوند که اغراق نیست بگوییم حتی ترسناک هم هستند. در محیطی دیگر، یک گاو مرموز خودنمایی می‌کند و با نزدیک شدن به پایان بازی، شاهد پس‌زمینه‌هایی هستیم که جاری شدن آب زیبایی خاصی به آن‌ها بخشیده است.
 
این‌ها تنها مثال‌هایی خیلی کوچک و حداقلی از دقت سازندگان به جزئیات طراحی محیط‌ها در بازی است. این وسواس حتی در طراحی شخصیت‌ها هم کاملا به چشم می‌آید، شخصیت‌هایی که از یک موجود کلاغ‌مانند گرفته تا موجودی که سرش چیزی شبیه به یک هواکش عجیب است در بین آن‌ها دیده می‌شود و بیانگر این است که طراحان بازی چقدر ذوق هنری فوق‌العاده‌ای دارند و در منتقل کردن ذوقشان به نتیجه نهایی طراحی‌هایشان، موفق عمل کرده‌اند.


نگاهی به بازی Creaks، شاهکاری در دنیای بازی‌های مستقل
 

قلعه معما‌ها

پس از آغاز بازی، دنیایی از معما‌ها را پیش روی خود می‌بینید که باید یکی‌یکی از پس آن‌ها بر بیایید. در هر مرحله، شما در یک اتاق قرار می‌گیرید که برای عبور از آن باید سگ‌های روباتی بی‌اعصاب را به‌درستی هدایت کنید تا از جلو نردبان‌ها کنار بروند و بتوانید از اتاق خارج شوید. نردبان‌ها و لامپ‌ها ابزار‌های اصلی شما در این بازی برای حل معما‌ها هستند. باوجود سازوکار‌های کم‌تعدادی که برای بازی در نظر گرفته شده است، طراحی مراحل چالش‌برانگیز و خلاقانه است.
 
هیچ‌وقت با یک روند مشابه برای رد کردن چند مرحله رو به‌رو نمی‌شوید. گاهی باید بیشتر فکر کنید، گاهی سریع‌تر عمل کنید و گاهی هم در محیط بیشتر دقت کنید. زمان مورد نیاز برای رد کردن هر مرحله، کمی طولانی‌تر از حد معمول این مدل از بازی‌هاست. شاید به همین دلیل، تعداد مراحل کمتر از معمول در نظر گرفته شده است. بازی در مجموع ۵۳ مرحله دارد که برای تمام‌کردنشان به حدود ۸ ساعت زمان نیاز دارید.

پازل‌های بازی حالتی صحنه‌به‌صحنه دارند به این معنی که کل دنیای بازی که چیزی شبیه به یک قلعه عجیب و غریب است، از بخش‌هایی متصل به هم تشکیل شده و شما باید به‌مرور، معمای هر بخش را حل کنید تا به منطقه بعدی برسید.

البته گیم‌پلی Creaks فقط هم به حل معما خلاصه نمی‌شود. به مرور و با پیشروی در بازی، تابلو‌های نقاشی‌ای خواهید دید که خودشان به ۲ نوع تقسیم می‌شوند. دسته اول تابلو‌هایی هستند که تعامل زیادی با آن‌ها ندارید و صرفا با زدن یک کلید، ماجرای آن تابلو روایت می‌شود، اما تابلو‌های دسته دوم ماجرا‌های جذاب‌تری دارند و می‌توانید پس از فعال‌کردنشان، با انتخاب درست جهت‌ها مثلا در نبرد بین ۲ شوالیه شرکت کنید یا به دنبال گربه گمشده در تابلو بگردید.


نگاهی به بازی Creaks، شاهکاری در دنیای بازی‌های مستقل
 

لذت موسیقی

فضاسازی بصری فوق‌العاده بازی با طراحی صدا و موسیقی آن تکمیل می‌شود. موسیقی و افکت‌های صوتی به قدری درست، به‌جا و دقیق در بازی اعمال شده‌اند که نظیرش را در کمتر بازی در این ابعاد دیده‌ایم. موسیقی به‌جز یک عنصر برای درگیر کردن حس شنوایی شما با اتمسفر بازی، به عنوان یک راهنمای مراحل هم ایفای نقش می‌کند. هر بار که یک قدم درست برمی‌دارید، یک ساز خیلی زیبا و هارمونیک به تنظیم موسیقی اضافه می‌شود. می‌توانم این‌طور بگویم که موسیقی تنها دوست شما در این بازی است، دوستی که خیلی زود با هم صمیمی می‌شوید و از هم‌نشینی‌اش لذت می‌برید.

تجربه Creaks منحصربه‌فرد است، یک کابوس سوررئال که هیچ‌وقت برایتان امن و آرامش‌بخش نیست، اما چیزی از آن سوی همه کتاب‌ها، مجسمه‌ها و نردبان‌های بازی، شما را به ماندن در این دنیا و حل‌کردن معما‌های خلاقانه‌اش فرامی‌خواند!
 
تریلر بازی Creaks 
 

معرفی چند بازی دیگر:
 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->