آدرس محل‌های برگزاری احیای شب‌های قدر در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| سیاه پوش شدن حرم مطهر رضوی همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین(ع) اعمال شب ۱۹ ماه مبارک رمضان + ادعیه و نماز میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند
سرخط خبرها

گذری بر زندگینامه شهید محمود کاوه

  • کد خبر: ۴۱۱۰۶
  • ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
  • ۱۵
گذری بر زندگینامه شهید محمود کاوه
شهید محمود کاوه سال ۱۳۴۰ در محله ضد مشهد به دنیا آمد و بزرگ شد. پدرش کاسب بود، از آن کاسب‌های متعهد و معتمد محل. دوست داشت فرزندش پا در مسیر درست بگذارد برای همین او را با خود به مجالس و محافل مذهبی می‌برد.

به گزارش شهرآرانیوز - شهید محمود کاوه سال ۱۳۴۰ در محله ضد مشهد به دنیا آمد و بزرگ شد. پدرش کاسب بود، از آن کاسب‌های متعهد و معتمد محل. دوست داشت فرزندش پا در مسیر درست بگذارد برای همین او را با خود به مجالس و محافل مذهبی می‌برد. خودش با علما و روحانیان مبارز از جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شهید هاشمی‌نژاد و شهید کامیاب ارتباط داشت و در راه مبارزه برای شکل‌گیری انقلاب تلاش می‌کرد.

 

گذری بر زندگینامه شهید محمود کاوه

کاوه در چنین شرایطی تحصیلات دوران ابتدایی خود را تمام کرد. او که جوانی بانشاط و فعال و مذهبی بود، با شروع جریانات انقلاب در محافل درسی مسجد جوادالائمه(علیه السلام) و امام حسن مجتبی(علیه السلام) که در آن زمان از مراکز تجمع نیروهای مبارز بود،شرکت می‌کرد و پای درس آیت‌الله خامنه‌ای می‌نشست. او آموخته‌ه و بهره‌هایش از این جلسات را به مدرسه و دوستانش انتقال می‌داد. او با شجاعت تمام اعلامیه‌های امام (ره) را پخش می‌کرد و در راهپیمایی‌ها حضور داشت.

ورود کاوه به سپاه پاسداران 

بعد از پیروزی انقلاب کاوه به سپاه پاسداران مشهد پیوست. او پس از گذراندن یک دوره آموزش شش ماهه چریکی، به آموزش نظامی برادران سپاه و بسیج پرداخت. پس از آن، به منظور حفاظت از بیت شریف حضرت امام خمینی، طی مأموریتی شش ماهه به تهران عزیمت کرد. با شروع جنگ تحمیلی، به همراه تعدادی از نیروهای خراسان به جبهه‌های جنوب اعزام شد اما مدتی بعد به علت نیاز شدیدی که پادگان به مربی داشت، او را برای آماده‌سازی و آموزش نیروها به مشهد فراخواندند.

 

گذری بر زندگینامه شهید محمود کاوه

عملیات‌های موفق در کردستان

کاوه نمی‌توانست در مشهد بماند و فقط نیرو تربیت کند. روح او متلاطم بود و می‌خواست رودرروی دشمن قرار گیرد. او در اولین فرصت رضایت فرماندة پادگان را جلب کرد و راهی  کردستان شد که در آن زمان، با توطئه گروهکها و عناصر ضد انقلاب، دستخوش درگیری و آشوب شده بود.

محمود که به همراه تعدادی از برادران پاسدار جهت آزادسازی شهر بوکان وارد کردستان شده بود، به دلیل لیاقتها و مهارتهایی که داشت، در همان ابتدا به عنوان فرمانده گروهی دوازده نفره انتخاب شد.

همچنین شجاعت او سبب شد پس از مدت کوتاهی، به سمت فرماندهی عملیات سپاه سقز منصوب شود. طرح‌ریزی عملیات آزادسازی منطقه مرزی بسطام آزادسازی ۴۵ کیلومتر جاده مرزی طی یک مرحله و در عرض بیست وچهار ساعت شهامت و درایت او را بیش از پیش بر همگان روشن کرد.

پس از شهادت سرداران رشید اسلام ناصر کاظمی، محمد گنجی‌زاده و محمد بروجردی، در خرداد1362 کاوه رسماً به فرماندهی تیپ منصوب شد. 

 

بنا به صلاحدید فرماندهی محترم سپاه در تاریخ ۲۹/۴/۱۳۶۲ تیپ ویژه شهدا مأموریت یافت تا در عملیات برون مرزی والفجر ۲ که در منطقه حاج عمران انجام پذیرفت، شرکت کند. در این عملیات، کاوه با فرماندهی صحیح، اهداف از پیش از جمله ارتفاعات ۲۵۱۹ را با موفقیت به تصرف درآورد.
 

همزمان با عملیات والفجر4 مأموریت پاکسازی محور سردشت از لوث وجود ضد انقلاب (دموکراتها و منافقین) به تیپ ویژه شهدا واگذار شد. رزمندگان غیور و سلحشور تیپ، ضمن تسلط بر ارتفاعات مرزی کوه سیر، قوری، تالشور روستای اسلام آباد، مرکز رادیویی منافقین و مقر دموکراتها را تصرف کردند.

 

تیپ ویژه شهدا به فرماندهی محمود کاوه در سال ۶۳ در عملیات بدر همراه با سایر یگان‌های سپاه با دشمن تا دندان مسلح جنگید و در تاریخ ۲۳/۴/۶۴ در عملیات قادر (همراه با یگان‌هایی از ارتش جمهوری اسلامی) در جبهه شمالی سیدکان عراق، باعث برهم زدن آرایش نظامی دشمن گردید. همچنین در منطقه عملیاتی والفجر ۹ که در منطقه چوراته عراق انجام گرفت در انهدام قوای دشمن و آزادسازی بخشی از خاک آنان، نقش مؤثری داشت.

 

گذری بر زندگینامه شهید محمود کاوه

وقتی کردها با پای برهنه برای تشییع «فرزند کردستان» رفتند

محمود، تمام وجود خود را وقف انقلاب کرد. او خود را فرزند کردستان معرفی کرده بود. روحیه انساندوستی او به قدری در اطرافیان اثر گذاشته بود که با وجود تبلیغات سوء دشمنان و ایجاد جو مسموم علیه او و یگان تحت امرش، هنگامی که یازدهم شهریور ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۲ سردار شهید شد، مردم مهاباد با پای برهنه در تشیع پیکر پاک و مطهرش بر سر و سینه می‌زدند، اشک می‌ریختند و ضد انقلاب را نفرین می‌کردند.
 

روحیة اطاعت‌پذیری و ولایت‌مداری، هوش سرشار، چابکی در عملیات‌ها، مسلح بودن به سلاح تقوا و اخلاق حسنه، شجاعت و بی‌باکی، ساده زیستی و صمیمیت با نیروها از جمله ویژگیهای شخصیتی آن شهید والامقام است.

 

با این که در مقابله با ضد انقلاب، سازش ناپذیر، جسور و با شهامت بود، اما با نیروهای تحت امر خود، برخوردی بسیار متواضعانه و توأم با صفا و صمیمیت داشت؛ تواضع او سبب شده بود که محبوبیت خاصی در بین نیروها کسب نماید. تا آنجا که بر قلب نیروهای بسیجی و سپاهی فرماندهی می‌کرد. او مصداق بارز تلفیق «محبت» و «قاطعیت» در امر فرماندهی نظامی بود.

 

گذری بر زندگینامه شهید محمود کاوه

 

پیکر شهید کاوه در مشهد

پیکرش را که به مشهد آوردند محرم بود. جمعیت زیادی برای تشییع پیکر او آمدند. خیابان‌ها مملو از آدم‌هایی بود که آمده بودند با سردار خداحافظی کنند. برای همین بود که تشیع جنازه شهید محمود کاوه ۶ ساعت طول کشید.

 

گذری بر زندگینامه شهید محمود کاوه

 

گذری بر زندگینامه شهید محمود کاوه

 

بخشی از وصیتنامه شهید محمود کاوه

دشمن باید بداند و این تجربه را کسب کرده باشد که هر توطئه‌ای را که علیه انقلاب طرح‌ریزی کند، امت بیدار و آگاه با پیروی از رهبر عزیز، آن را خنثی خواهد کرد. آینده جنگ هم کاملاً روشن است که پیروزی نصیب رزمندگان اسلام خواهد شد و هیچگاه ما نخواهیم گذاشت که خون شهیدانمان هدر رود.

 

خاطره مادر شهید از علت مکه نرفتن محمود

اسمش برای مکه درآمد. اما نمی رفت. مادرش دوست داشت محمودش حاجی بشه.

 

پرسید: خب مادر چرا نمی ری؟ گفت: اگر من برم و برگردم ببینم توی همین مدت ضد انقلاب حمله کرد، یک عده رو کشته، یه جاهایی را گرفته، که نبودن من باعث این ها شده، چی دارم جواب بدم؟ جواب خون این بچه ها رو کی می ده؟

 

گذری بر زندگینامه شهید محمود کاوه

 

خاطره مقام معظم رهبری از شهید کاوه

خدا را سپاسگذاریم که توفیق دست داد تا شما عزیزان لشگر ویژه ی شهدا را در مقرتان زیارت کردم آرزوئی بود و یاد نیکی از شماها در دل ما،‌ در زمان اوایل تشکیل این تیپ و لشگر .‌هر چه ما شنیده بودیم تعریف و تمجید و ستایش قهرمانی ها و شجاعتهای این لشگر بود. البته حقیقتا با همه دل عرض می کنم جای این شهید عزیزمان خالی است. شهید محمود کاوه و همه ی شهدا، چه سرداران و چه بقیه ی برادرانی که به شهادت رسیده اند؛ اما خوب بعضی ها را انسان از نزدیک می شناسد، فضایل آنها را می داند، ‌ارزشهائی را که گاهی در یک انسان، در یک جوان جمع شده از نزدیک لمس می کند و ای عزیزان محمود کاوه از این قبیل بود . در او ارزشهائی بود که برای یک جوان مسلمان ایده آل بود . . . فراموش نمیکنم همین شهید محمود کاوه بچه ای بود ، پدرش دستش را می گرفت ، او را به مسجدی که من آن جا صحبت می کردم و تفسیر می گفتم می آورد، ،‌جوانها پرواز کردند و ما ماندیم (گریه رهبر و حضار) بچه ها بزرگ شده اند. قدر آنها را بدانیم . ‌کم سعادتی ماست، ‌ما که به اصطلاح پیشکسوت آنها بودیم ماندیم، همچنان در لجن و در عالم ماده.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مهلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
0
2
خوبه خیلی.
جواد رحمانی از بجنورد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
0
1
خدا بیامرزتش سر سفره اقایش امام حسین بنشینه
کاش ای کاش در این مملکت نازنین یک میلیون محمود کاوه داشتیم
ابوذر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
0
2
عالی بود
...
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
0
1
عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
1
خدابیامرزت با آقام ابولفضل امام حسین هم سفره بشی
احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
0
2
روحش شاد یادش گرامی
خداکنه بچه های ماهم همه مثل این شهید بزرگوار باشن
من همیشه تو نمازشبم یادش میکنم انشاءالله که اون دنیا شفاعتشون شامل حالمون بشه
کاما
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
0
2
روحش شاد.
سیدحسین موسوی رزمنده تیپ ویژه شهدابه فرماندهی شهیدکاوهه
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
0
3
ازایشان درس های زیادی آموختم که درزندگی ام به کاربستم وبه حمدالله به برکت خون پاکش نتایج آن درس هاراباتمام وجودم خودم وخانواده ام حس کردیم ودیدیم .روحش باامام حسین ع محشورباد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
0
1
خدا همه ی شهدایمان را رحمت و روحشان را شاد کند
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
0
1
اینها افتخار ما جوونای امروزی هستن
بااین سن کم چه اعتقادی راسخی به وطن داشت
روحت شاد شهیدمحمود
شیرین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
0
2
بسیار شجاع و نترس بود,ان شاء الله خداوند چنین فرزندی به من هم بدهد
محبوبه
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
0
0
خداوند رحمتتون کنه شهدای عزیز
حسین شکرالهی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
0
واقعا من شرمنده شهدا هستم امیدوارم که در آن دنیا شفاهت خواهی ما را بکنند...
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
0
0
بسیار جاهد روحش شاد و یادش گرامی باد?✒
فاطمه‌
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
0
0
خیلی انسان خوبی بودند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->