سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

بازار کساد لوازم تحریر در آغاز سال تحصیلی جدید

  • کد خبر: ۴۱۱۳۳
  • ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
بازار کساد لوازم تحریر در آغاز سال تحصیلی جدید
هرساله این موقع فصل خرید لوازم‌تحریر بود. اغلب دانش‌آموزان در شهریور با خرید لوازم تحریر، خود را مهیای آغاز سال تحصیلی جدید می‌کردند و برپایی نمایشگاه‌های فروش ویژه لوازم تحریر نیز عادی بود. اما امسال نه خبری از نمایشگاه‌ها و فروش‌های ویژه است و نه خبری از دانش‌آموزان و دانشجویانی که در بازار به‌دنبال تجهیز خود برای سال تحصیلی جدید باشند.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ کرونا هیچ یک از بازار‌ها را در امان نگذاشته است و تقریبا همه اصناف در رسته‌های مختلف بعد از شیوع این ویروس، اوضاع کسادی را در مقایسه با شرایط عادی تجربه می‌کنند. قربانی اقتصادی جدید کرونا در بازار، صنف فروشندگان نوشت‌افزار هستند.

هرساله این موقع فصل خرید لوازم‌تحریر بود. اغلب دانش‌آموزان در شهریور با خرید لوازم تحریر، خود را مهیای آغاز سال تحصیلی جدید می‌کردند و برپایی نمایشگاه‌های فروش ویژه لوازم تحریر نیز عادی بود. اما امسال نه خبری از نمایشگاه‌ها و فروش‌های ویژه است و نه خبری از دانش‌آموزان و دانشجویانی که در بازار به‌دنبال تجهیز خود برای سال تحصیلی جدید باشند.

کساد بازار نوشت افزار

۹۵ درصد کاهش فروش!

«سال گذشته همین موقع روزانه ۲ تا ۳ میلیون تومان فروش داشتیم، اما حالا روزانه فقط حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان لوازم تحریر می‌فروشیم!». این آمار فروش مربوط به یکی از مغازه‌های بزرگ فروش لوازم تحریر در بولوار فردوسی مشهد است.

باقر توکلی، مدیر این فروشگاه، می‌گوید: فروش، حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد کاهش یافته و همین مسئله سبب شده است در پاس‌کردن چک‌های خود دچار مشکل شویم.
او درباره علت کاهش تقاضای مردم برای خرید لوازم تحریر نیز می‌گوید: علت اصلی کاهش فروش، مجازی‌شدن آموزش است. وقتی آموزش مجازی باشد، برخی اقلام به‌طورکل دیگر موردنیاز نخواهد بود؛ به‌عنوان مثال جامدادی، کیف، لیوان یا قمقمه آب و حتی دفتر هم به شکل گذشته موردنیاز دانش‌آموزان و دانشجویان نیست.


افزایش قیمت‌ها مانند سایر بازارهاست

این فروشنده لوازم‌تحریر درباره افزایش قیمت در بازار نیز می‌گوید: به‌طور طبیعی اقلام خارجی متناسب با افزایش نرخ دلار، گران و حتی کمیاب شده است. باوجوداین گرانی محدود به کالای خارجی نیست. لیست قیمت‌های ۲ تولیدکننده داخلی نیز افزایش قیمت ۶۰ تا ۷۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. به‌عنوان مثال یکی از برند‌های مداد رنگی را سال گذشته ۱۴ هزار تومان می‌خریدیم و امسال باید ۲۴ هزار تومان بخریم؛ دیگر خودتان حساب کنید که با نرخ سود مجاز با چه قیمتی به دست مشتری می‌رسد.

توکلی ادامه می‌دهد: قیمت خودکار بیک فرانسوی از ۱۵۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان رسیده و افزایش ۶۶ درصدی داشته است. به‌طورکلی افزایش قیمت‌ها متناسب با افزایش قیمت‌ها در سایر بازار‌ها و حتی کمتر بوده است.
وی با اشاره به کسادی حاکم بر بازار می‌گوید: جالب است که این روز‌ها عمده‌فروشان لوازم تحریر مدام پیام می‌دهند که بازار به‌زودی راه می‌افتد و حتی حاضرند به‌صورت مدت‌دار و چکی محصولات را بفروشند؛ این در حالی است که حدود یک‌سالی است هیچ عمده‌فروشی به‌صورت چک معامله نمی‌کند.

یکی دیگر از فروشندگان لوازم‌تحریر نیز اوضاع بازار را کساد توصیف می‌کند و به شهرآرا می‌گوید: بسیاری از همکاران ما، ضرری را که در ماه‌های قبل متحمل شده‌اند، در شهریور جبران می‌کنند، اما شهریور امسال هم خبری نشد و بازار تکان نخورد. وی ادامه می‌دهد: با افزایش چندبرابری قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته، قدرت خرید مردم کاهش پیداکرده است و می‌توان گفت ۵۰ درصد از قدرت خرید مردم کاسته شده است.
او که تمایلی به انتشار نامش ندارد، ادامه می‌دهد: شاید در مقایسه با شهریور سال ۹۸ اکنون میزان فروشمان حدود ۸۰ درصد کاهش یافته باشد.


دفتر و قلم‌های پارسال هم اضافه است

علت اصلی کاهش فروش لوازم‌تحریر را از والدین دانش‌آموزان می‌پرسیم. خانم رحمانی، مادر یک دانش‌آموز پایه هشتمی و خود، معاون یک هنرستان دخترانه در شهرک شهیدرجایی است. او می‌گوید: مجازی‌شدن آموزش‌ها در ترم دوم سال تحصیلی گذشته باعث شد دانش‌آموزان از بسیاری از لوازم آموزشی‌شان استفاده نکنند.

رحمانی ادامه می‌دهد: از سویی به‌دلیل شرایط اقتصادی، بسیاری از والدین امکان خرید لوازم جدید برای فرزندانشان را ندارند. در منطقه‌ای که من به‌عنوان یک معلم کار می‌کنم، پدران اغلب دانش‌آموزان از نظر مالی در مضیقه هستند و اکنون که قرار است آموزش‌ها مجازی باشد بالطبع فرزندانشان را تشویق می‌کنند از همان لوازمی که از سال پیش برایشان باقی مانده است، استفاده کنند.


ریزش ۳۰ درصدی فروشگاه‌های لوازم‌تحریر

براساس گزارش ایسنا، دبیر اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد درباره وضعیت بازار لوازم‌تحریر گفته است: از اوایل هفته گذشته، شرایط بازار لوازم‌تحریر مقداری بهتر شده است، اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد ۶۰ تا ۷۰ درصد افت فروش در بازار هستیم و فروش امسال به هیچ عنوان قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست. علی روان بیان کرد: اگر اوضاع به همین روال ادامه پیدا کند، ۳۰ درصد واحد‌ها در این صنف ریزش پیدا می‌کند و تعطیل خواهد شد و خبر‌های بدی از این صنف به گوش خواهد رسید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->