سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

درباره مرگ نابهنگام قاضی گینزبرگ و تاثیری که بر انتخابات آمریکا می گذارد

  • کد خبر: ۴۳۸۷۵
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
درباره مرگ نابهنگام قاضی گینزبرگ و تاثیری که بر انتخابات آمریکا می گذارد
درگذشت روث بیدر گینزبرگ، قاضی دیوان عالی ایالت متحده آمریکا، در روز جمعه ۲۸ شهریور، می‌تواند رقابت ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد.
هدی جاودانی | شهرآرانیوز؛ درگذشت روث بیدر گینزبرگ، قاضی دیوان عالی ایالت متحده آمریکا، در روز جمعه ۲۸ شهریور، می‌تواند رقابت ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد. این درحالی است که گینزبرگ پیش از مرگش وصیت کرده بود که تا روی‌کارآمدن رئیس‌جمهور جدید هیچ‌کس جایگزین او نشود.

با درگذشت گینزبرگ، کرسی‌های دیوان عالی ایالات متحده، که سال‌ها میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به میزان نسبتا متعادلی تقسیم شده بود، با یک صندلی خالیِ تعیین‌کننده مواجه شده، آن هم در لحظه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در نظرسنجی‌های انتخاباتی عقب‌تر از رقیب دموکرات خود، جو بایدن، ایستاده است.

به محض انتشار خبر درگذشت گینزبرگ، منابع متعددی از کاخ سفید اعلام کردند که ترامپ به‌زودی جانشین گینزبرگ را اعلام و درواقع فورا دیوان عالی را به مسئله‌ای انتخاباتی بدل خواهد کرد. تنها یک روز پس از این گمانه‌زنی‌ها، ترامپ روز شنبه اعلام کرد که هفته آینده، یک زن را به‌عنوان جانشین گینزبرگ، برای نشستن در کرسی خالی دیوان عالی اعلام خواهد کرد و از کسانی، چون امی کنی‌برت و باربارا لاگوآ به‌عنوان نامزد‌های احتمالی خود نام برد.

با اینکه در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، میچ مک‌کانل، رهبریت اکثریت در مجلس سنای آمریکا، تمام تلاش خود را به کار بست تا از معرفی نامزد موردنظر اوباما برای کرسی خالی دیوان عالی جلوگیری کند، حالا درپی درگذشت گینزبرگ، او در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «نامزد مدنظر دونالد ترامپ در صحن مجلس سنای آمریکا به رأی گذاشته می‌شود.» مک‌کانل گفته است که موقعیت کنونی با دوران باراک اوباما تفاوت دارد، چراکه یک حزب (حزب خود او) رهبری هردوی کاخ سفید و مجلس سنا را برعهده دارد. جو بایدن، در بیانیه‌ای جداگانه، روز جمعه اعلام کرده است که مجلس سنا باید تا پایان انتخابات ریاست‌جمهوری دست نگه دارد: «رأی‌دهندگان باید رئیس‌جمهور خود را انتخاب کنند و رئیس‌جمهور منتخب مردم باید قاضی جدید را به سنا معرفی کند.»

مرگ گینزبرگ می‌تواند ورق را به نفع جمهوری‌خواهان آمریکا برگرداند و برای آن‌ها این فرصت را فراهم کرده است تا کسی را هم‌راستا با عقاید خود بر مسند دیوان عالی بنشانند. دیوان عالی آمریکا از ۹ قاضی تشکیل شده است.
 
ترامپ، پس از روی‌کارآمدن، ۲ قاضی جمهوری‌خواه به ترکیب دیوان افزوده بود و درصورتی‌که موفق بشود جانشین گینزبرگ را بر کرسی بنشاند، کفه ترازوی بالاترین نهاد قضایی آمریکا با ۶ جمهوری‌خواه و ۳ دموکرات، به سود جناح راست سنگین خواهد شد؛ نهادی که مسئولیت مهم‌ترین تصمیمات ملی این کشور، اعم از قوانین مهاجرت، مسائل درمانی و تصمیم‌گیری‌های نهایی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری را برعهده دارد. اما اینکه ترامپ و مک‌کانل موفق به پرکردن این کرسی خالی شوند، به رأی جمهوری‌خواهان مجلس سنا برمی‌گردد، که در تعداد، فاصله اندکی با همتایان دموکرات خود دارند. (۵۳ جمهوری‌خواه دربرابر ۴۷ دموکرات)؛ چراکه درمیان سناتور‌های جمهوری‌خواه، کسانی هستند که به‌سختی در تقابل با ترامپ قرار دارند و ممکن است به نامزد منتخب او رأی منفی بدهند.

پس از آنکه گینزبرگ، در سال ۲۰۱۳ و در هشتاد‌سالگی از مسند قضاوت دیوان عالی آمریکا کنار نرفت، بسیاری از دموکرات‌ها به او خرده گرفتند. اما گینزبرگ که به‌واسطه اقدامات خود برای حقوق زنان شهرت بسیاری پیدا کرده بود، بر باقی‌ماندن در جایگاه خود اصرار ورزید و حالا پر کردن جایگاه بااهمیت او، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری با چالش مواجه شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->