نگاهی بر شروه‌خوانی «ناخدا ستوده» در برنامه هلال + فیلم قسمت هجدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر بهادر اسدی کارگردان مشهدی درگذشت + بیوگرافی (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟
سرخط خبرها

کوچه استاد محمدرضا شجریان کجاست؟

  • کد خبر: ۴۴۰۶۱
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
  • ۱
کوچه استاد محمدرضا شجریان کجاست؟
امروز یکم مهر روز تولد ۸۰ سالگی استاد محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران است و در مشهد کوچه‌ای هست که تا چند سال پیش برخی از قدیمی‌ها آن را به نام شجریان می‌شناختند. نه اینکه تابلویی، چیزی به این نام سر آن کوچه جا خوش کرده باشد، خود مردم البته برخی از ساکنان قدیمی اینگونه به هم آدرس می‌دادند.

قاسمی |به گزارش شهرآرانیوز، در مشهد کوچه‌ای هست که تا چند سال پیش برخی از قدیمی‌ها آن را به نام شجریان می‌شناختند. نه اینکه تابلویی، چیزی به این نام سر آن کوچه جا خوش کرده باشد، خود مردم البته برخی از ساکنان قدیمی  اینگونه به هم آدرس می‌دادند. علتش خانه کلنگی بود که سال‌های سال در آنجا یادآور رفت‌ و‌آمدهای استاد بود.

قدیمی‌ها هنوز خوب به خاطر می‌آورند که استاد جوان با چهره خندانش در را می‌گشود و پا به خیابان می‌گذاشت. در اصل چیزی بین آن کوچه و خانه استاد شجریان به وجود آمده است که با وجود اینکه چند سالی است خانه فروخته شده، کوبیده شده و اسکلت ساختمان جدیدی روی آن بنا شده است، هنوز هم حال و هوای شجریان را دارد. این کوچه پشت باغ نادری است و از همان ابتدای کوچه می‌شود خانه استاد را دید که حالا خانه استاد نیست، ساختمانی است معمولی شبیه به همه ساختمان‌های دیگر، بی هیچ تفاوتی، بی هیچ اصالتی.

برادر استاد شجریان در مصاحبه‌ای که سال ۹۷ در روزنامه شهرآرا چاپ شد، گفته بود این خانه قرار است درمانگاه یا ورودی یکی از هتل‌های مشهد شود.

احمدعلی شجریان در پاسخ به این سوال که خانواده شجریان پیش‌تر موزه مردم‌شناسی گلمکان را با هزینه شخصی تاسیس کرده‌‌اند، آیا آن‌ها تصمیم نداشتند خانه پدری و محل سکونت محمدرضا شجریان را تبدیل به موزه کنند، نیز بیان کرده بود: کسی به‌دنبال انجام چنین کاری به‌سراغ ما نیامد. ما اگر می‌دانستیم چنین درخواست و تمایلی وجود دارد و برای عملی شدن این مهم با مشکلی مواجه نمی‌شویم، حتما آن خانه را حفظ می‌کردیم و با هزینه شخصی در آنجا موزه می‌ساختیم.

 

 

تعداد بازدید : 936

خانه ام آتش گرفتست، آتشی بی رحم

همچنان می سوزد این آتش نقش هایی را که من بستم به خون دل

 

کوچه استاد محمدرضا شجریان کجاست؟

سال ۹۸ شورای شهر تهران کوچه‌ای را در منطقه ۲  تهران به نام استاد محمدرضا شجریان نامگذاری کرد. در مسیر رسیدن به این کوچه، چند تابلوی دیگر هم هست که آدرس دقیق‌تر کوچه را بدهند. با این حساب در تهران تعدادی تابلو به نام استاد شجریان وجود دارد. این اتفاق باعث شده است یک چیزی بین تهران و استاد شجریان فراتر از هنرمند ملی شکل بگیرد. شاید این چیز، رابطه نزدیکی به معنای زادگاه یک هنرمند نباشد، شاید مثل رابطه پدر و فرزندی قوی نباشد، شاید فقط  برای تظاهر باشد اما واقعیت این است که یک چیزی بین تهران و شجریان شکل گرفته است، بین مردمان تهران و مردمانی که برای کاری، سفری، چیزی به تهران می‌روند و استاد شجریان.

 

 

پست اینستاگرامی کیهان کلهر، نوازنده بزرگ ایران به مناسبت تولد استاد شجریان

امروز یکم مهر تولد استاد محمدرضا شجریان است. سر کوچه‌ پشت باغ ملی مثل همیشه که نه ولی باز هم  شلوغ است. انگشترفروش‌ها تک و توک حضور دارند. یک عده به سمت حرم می‌روند و یک عده برمی‌گردند. داخل کوچه هم خبری نیست. قدیمی‌ها دارند تمام می‌شوند. جز یکی دو نفر که وقتی بچه بودند استاد شجریان را می‌دیدند و هنوز هم جزو خاطرات خوش‌شان است، کسی  از ساکنان قدیمی حضور ندارد. حتی دیگر کسی کوچه را با نام شجریان صدا نمی‌زند.

 


کوچه استاد محمدرضا شجریان کجاست؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
واهی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
0
0
شاید خانه ای که استاد در آنجا به دنیا آمده اند در نزدیکی باغ نادریست اما ما ۳۰ سال است در خیابان دهخدای ۳ مشهد همسایه منزل پدری استاد هستیم،جایی که بازی میکردیم و پدر استاد با چهره نورانی و مهربانی که داشت به ارامی در خانه را باز میکردند و یک صندلی تاشو که همیشه همراهش بود را روی زمین میگذاشت و به تماشای بازی ما مینشست،حقی که ایشان هم مرد دوست داشتنی بود.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->