ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون
سرخط خبرها

جایگاه مطلوب بین‌المللی ایران در بهداشت و سلامت زنان

  • کد خبر: ۴۴۸۲۹
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
  • ۱
جایگاه مطلوب بین‌المللی ایران در بهداشت و سلامت زنان
دکتر محدثه جزایی - دبیر انجمن علوم سیاسی شعبه خراسان
در سازمان ملل، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادها، بیش از ۳ دهه طول کشید تا اهمیت مسئله زنان آشکار، و کنفرانس‌هایی برای بررسی‌های ویژه درباره وضعیت زنان برگزار شود. تصویب کنوانـسیـــون‌ها و اعــلام حــوزه‌های نگران‌کننده درباره زنان، صدور قطعنامه و اعلام اهداف توسعه هزاره سوم که عدالت جنسیتی و توانمندسازی زنان را در کانون خود قرار داده بود و برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که توسط این سازمان صورت گرفته است. اگرچه نهادهای‌بین‌المللی با عبارت‌های پرطمطراق بر طبل اهمیت و برجستگی جایگاه زن در جهان می‌کوبند، واقعیت این است که این تلاش‌ها تاکنون نتایج محدودی به بار آورده است. نابرابری جنسیتی عمیقا در اغلب جوامع ریشه دوانده، زنان به شغل مناسب دسترسی ندارند و برای کار‌های خاص با دستمزدی کمتر به‌کار گرفته می‌شوند. اما این مسائل نباید مانع از این شود که به نقد و تخطئه این نهاد‌ها و کنارگذاشتن آن‌ها از معادلات جنسیتی بپردازیم. حضور این نهاد‌ها و پایش وضعیت کشور‌ها از یک سو می‌تواند بر آگاهی‌های جهانی در رابطه با زنان بیفزاید و از سوی دیگر نظام‌های سیاسی را وادار کند جایگاه ویژه‌ای برای زنان در قوانین داخلی و سیاست‌های خود در نظر بگیرند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اسناد بالادستی ایران همچون سند‌های چشم‌انداز، به مسئله زن و خانواده توجهی ویژه داشته‌اند. با این همه ایران همواره نگاهی مشروط به نهاد‌های بین‌المللی در رابطه با مسئله زنان داشته است. این نگاه مشروط از ۲ واقعیت اساسی ریشه می‌گیرد. اول از همه تعارض‌های ارزشی و ساختاری جمهوری اسلامی ایران با نهاد‌های بین‌المللی است. نهاد‌های بین‌المللی با ارائه برنامه‌ها و دستورالعمل‌های کلی به نوعی یکدست‌سازی و همسازی جهانی را در پیش گرفته‌اند.
 
این مسئله با توجه به تفاوت‌های فرهنگی، قومی، اجتماعی و تاریخی میان جوامع چندان قابل قبول به نظر نمی‌رسد. بر همین اساس، این همسان‌سازی‌ها می‌تواند به سست شدن قواعد اجتماعی منجر شود. اما در مواردی که این مصوبه‌ها با عقاید دینی و باور‌های ریشه‌دار مذهبی در تعارض قرار می‌گیرند، پر واضح است که نمی‌توانند تأثیر مثبتی داشته باشند. نکته دوم این است که امروزه سنجش‌ها و شاخص‌های جهانی همچون شاخص شکاف جنسیتی، برابری جنسیتی و توانمندی زنان نقش مهمی در ارزیابی و رتبه‌بندی میان کشور‌ها دارد. از طریق این معیار‌های کمی و عددی است که کشور‌ها با یکدیگر مقایسه می‌شوند. در نتیجه، بی‌اعتنایی کامل به این نهاد‌ها نه ممکن و نه منطقی است. نگاه مشروط به این‌سازمان‌ها و پذیرش برخی از اصول عام و جهان‌شمول آن‌ها و نادیده‌انگاری موارد مخالف با قوانین و هنجار‌های داخلی راهکار مناسبی است که بیش از گذشته باید مدنظر قرار گیرد. تجربه مثبت و ارزنده جمهوری اسلامی ایران در امر آموزش بعد از انقلاب و ایجاد نوعی برابری جنسیتی در این زمینه راهگشاست. گزارش‌های سالانه «پایش جهانی آموزش برای همه» نشان می‌دهد در سال‌های اخیر ایران توانسته است در زمره ۶ کشوری قرار بگیرد که به برابری جنسیتی در آموزش دست یافته‌اند. همچنین در زمینه سلامت و بهداشت زنان و مادران، ایران توانسته است رتبه‌ای بالاتر از متوسط جهانی به دست آورد. باید اشاره کرد قطعا سیاست‌های در پیش گرفته ایران درخصوص افزایش مدیریت زنان، کمک به اشتغال و توانمندی زنان همچنین برنامه‌های حمایتی از زنان آسیب‌دیده به‌زودی بازتاب جهانی خواهد داشت و ایران می‌تواند با عبور از مرز شکاف جنسیتی، جایگاه ویژه‌ای در تعامل با نهاد‌های بین‌المللی داشته باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
0
1
سلام،
نمیدانم نویسنده چقدر پول گرفته برای درج آن . خانم محترم ، شما که از جنس خودت دفاع نمیکنی پس چیزی ننویس . چشمان حتی با کمی دید هم میبیند که چه بر سر زنان میآید. تا برابری با مردان هنوز کلی راه است و کوچکترین مثال آن وراثت . به چه دلیل ما مردان دو برابر زن حق وراثت داشته باشیم ، زن هم کار میکند و نان بر سر سفره میآورد ،پس نگویم چون مرد کار میکند . با آرزوی روز برابری انسانها .
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->