شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

زنان افغانستان صاحب یک کرسی در کمیسیون مقام زن سازمان ملل شدند

  • کد خبر: ۴۴۹۲۶
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
افغانستان برای اولین بار در تاریخ خود، روز سه‌شنبه، بیست‌وهفتم شهریور، موفق به کسب یک کرسی در کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد شد. «عادله راز»، نماینده افغانستان در سازمان ملل می‌گوید که کسب این کرسی از اهمیتی بسیار برخوردار است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد بدنه‌ای بین‌المللی برای ارتقای حقوق زنان، ثبت واقعیت زندگی زنان در سراسر جهان و تعیین استاندارد‌های جهانی بر سر مسائلی، چون برابری و توانمندسازی زنان است و حالا افغانستان توانسته است که با کسب ۳۹ رأی، از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵، به مدت ۴ سال، به عضویت این کمیسیون معتبر درآید.
 
زنان افغانستان صاحب یک کرسی در کمیسیون مقام زن سازمان ملل شدند
 
«عادله راز»، نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد، اعلام کرده است که کسب این کرسی از اهمیتی بسیار برخوردار است. او پس از اعلام این خبر در توییتر خود نوشت: اکتساب بالاترین آرای ممکن در انتخابات کمیسیون مقام زن سازمان ملل، پیروزی مسیری را نشان می‌دهد که از ۱۹ سال پیش، با همکاری همراهان بین‌المللی، برای توانمندسازی زنان آغاز شده بود. این دستاوردی مهم و حیاتی برای ظهور افغانستانی جدید در طول مذاکرات صلح است.
 
عادله راز، معاونت وزارت خارجه افغانستان را در کارنامه خود دارد و نخستین زنی بود که در سال ۲۰۱۸، از سوی دولت افغانستان به عنوان نماینده دائمی افغانستان در سازمان ملل انتخاب شد.
 
زنان افغانستان صاحب یک کرسی در کمیسیون مقام زن سازمان ملل شدند
 
صحرا کریمی، فیلم‌ساز و نخستین زنی که به ریاست «افغان‌فیلم»، اصلی‌ترین نهاد دولتی سینمایی افغانستان درآمده، از تلاش‌های عادله راز برای کسب این جایگاه قدردانی کرده و گفته است: زنان افغان به موقعیتی دست‌پیدا کرده‌اند که دیگر نیازی ندارند چیزی به آن‌ها اعطا شود. آن‌ها دیگر می‌توانند با ارزش‌هایشان، به همه چیز‌هایی که می‌خواهند دست پیدا کنند.
 
به باور کریمی، عادله راز می‌تواند با استفاده از این فرصت، مسائل زنان افغانستان را بیش از پیش در جهان برجسته کند به‌ویژه در برهه‌ای که افغانستان درگیر مذاکرات صلح است و زنان افغانستان نیاز دارند برای دفاع از حقوق خود بیشتر دیده شوند.
 
زنان افغانستان صاحب یک کرسی در کمیسیون مقام زن سازمان ملل شدند
 
صدیق صدیقی، سخن‌گوی اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، نیز اعلام کرده است که کسب این کرسی برای دولت افغانستان اهمیت بسیاری دارد. به عقیده او، زنان افغانستان نه‌تن‌ها نقش معنادار خود و آینده افغانستان را شکلی دوباره بخشیده‌اند، بلکه توانایی‌هایشان را در سطح جهان به اثبات رسانده‌اند.
 
صدیقی بر این باور است که زنان افغانستان می‌توانند از حقوق زنان در مقیاس جهانی دفاع کنند، اما یقینا در وهله اول، قهرمان کشور خود خواهند بود. این دستاورد به جهان یادآوری می‌کند که جامعه افغانستان به دست زنان اداره می‌شود. شکلا زدران، نماینده جوانان افغانستان در سازمان ملل، می‌گوید: در برهه‌ای که زنان افغانستان دست‌کم گرفته می‌شوند، حقوقشان در لبه پرتگاه قرار دارد و این نگرانی وجود دارد که این حقوق در طول مذاکرات به خطر بیفتند، از این دستاورد عادله راز بسیار قدردانی می‌کنم.
 
این رویداد می‌تواند راه را برای حمایت مؤثرتر او از زنان افغان و حقوق‌شان هموار کند. با این‌حال بسیاری از زنان افغانستان نگران این مسئله‌اند که ظهور دوباره طالبان در سیاست‌های افغانستان، می‌تواند تمامی زحمات آنان برای تضمین حقوق زنان را از بین ببرد. در بازه سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، طالبان اقدامات بسیاری را در جهت محدودکردن زنان، از جمله ممنوعیت تحصیل و اشتغال دختران، انجام داده بود. با وجود این، سال گذشته مقامات طالبان وعده دادند که در آینده رویکرد متعادلی در قبال زنان پیش خواهند گرفت، ادعایی که برای زنان افغانستان محل تردید است.
 
منبع: الجزیره
مترجم: هدی جاودانی
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->