قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۴ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو | کنسرت صادق بوقی در ترکیه!
سرخط خبرها

«دیدن این فیلم جرم است» پس از ۲ سال توقیف در مشهد اکران شد

  • کد خبر: ۴۵۱۴۵
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
  • ۱
«دیدن این فیلم جرم است» پس از ۲ سال توقیف در مشهد اکران شد
 بعد از نزدیک به دو سال انتظار علاقه‌مندان به سینمای سیاسی در مشهد، فیلم «دیدن این فیلم جرم است» به نویسندگی و کارگردانی سینماگر مشهدی، رضا زهتابچیان، عصر دوشنبه در سینما هویزه برای اصحاب رسانه اکران شد.
غلامرضا زوزنی | شهرآرانیوز - بعد از نزدیک به دو سال انتظار علاقه‌مندان به سینمای سیاسی در مشهد، فیلم «دیدن این فیلم جرم است» به نویسندگی و کارگردانی سینماگر مشهدی، رضا زهتابچیان، عصر دوشنبه در سینما هویزه برای اصحاب رسانه اکران شد. علاوه بر خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در این اکران تهیه‌کننده آن، رضا شفاه و جمعی از خانواده شهدای جنگ تحمیلی و مدافع حرم نیز حضور داشتند.
 
 
فیلم سینماگر مشهدی پس از ۲ سال توقیف در مشهد اکران شد
 

«دیدن این فیلم جرم است»، که محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی است، نخستین ساخته سینمایی بلند این هنرمند مشهدی است. این فیلم سال ۱۳۹۷، در سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر برای نخستین‌بار به روی پرده رفت و مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. همان سال نامزد دریافت سیمرغ بهترین فیلم بخش «نگاه نو» نیز شد.
 
 
فیلم سینماگر مشهدی پس از ۲ سال توقیف در مشهد اکران شد
 

با وجود اعلام رئیس سازمان سینمایی مبنی بر اینکه تمام فیلم‌های نمایش داده شده در سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر برای اکران عمومی بدون محدودیت هستند، اما این اثر سینمایی تا نیمه‌های بهمن پارسال مجوز اکران نگرفته بود.
این فیلم داستان مردی است که دفاع از حقوق زن و دخترش با مصالح کشور گره می‌خورد و او باید برای به خطر نیفتادن امنیت ملی از حق خود بگذرد.

در این فیلم بازیگرانی همچون مهدی زمین‌پرداز، امیر آقایی، حسین پاکدل، لیندا کیانی و محمود پاک‌نیت نقش‌آفرینی می‌کنند.


تقدیر از مدافعان سلامت

علاقه‌مندان به تماشای فیلم در سینما در حال آمد‌وشد بودند و جماعتی تنها به منظور تماشای فیلم ساخته همشهری‌شان پا به هویزه گذاشته بودند. به منظور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، صندلی‌های سالن شماره یک سینما هویزه یکی‌درمیان با تصاویر شهدا آراسته شده بود.

هنگام اکران گوشه تصویر پرده سینما آن‌طور که به چشم بیاید نوشته شده بود: اکران محدود، ۷/۷/۹۹. این عبارت و تاریخ، یادآوری می‌کرد که «دیدن این فیلم جرم است» هنوز به اکران عمومی در نیامده است.


حاصل تجربه و دیده‌های شخصی

این فیلم‌ساز مشهدی در نشست پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه، شباهت فیلمش با فیلم مطرح «آژانس شیشه‌ای» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، را در همانندی وحدت مکان و موقعیت دانست و آن را اتفاقی خواند: این شباهت به دلیل موقعیت گروگان‌گیری است که در هر دو فیلم وجود دارد؛ در غیر این‌صورت مفهوم و مضمون دو فیلم از یکدیگر متفاوت است.

او همچنین در توضیح انتقاد‌هایی که در فیلمش به بعضی از نهاد‌های نظامی و امنیتی وجود دارد گفت چنین قصدی نداشته و این نقد‌ها متوجه اشخاص است: در این فیلم انتقاد‌های بسیاری به افراد مختلف می‌شود. این افراد نمونه‌ای از اشخاص مثبت و منفی هستند که در جامعه و محیط‌های مختلف وجود دارند. بسیاری از این شخصیت‌پردازی‌ها حاصل تجربه و دیده‌های شخصی من است.

بنا به اظهار زهتابچیان، او فیلم‌نامه‌اش را نیمه دهه ۸۰ نوشته است و تاکنون متنش هیچ تغییری نداشته است. او همچنین در پاسخ به سؤال شهرآرا مبنی بر اینکه آیا ممنوعیت اکران و حواشی پیش آمده برای فیلمش او را به ژانر‌های دیگر سینما خواهد کشاند یا همچنان ساخت فیلم در ژانر سیاسی را ترجیح می‌دهد؟ پاسخ داد: شاخصه‌های فراوانی وجود دارد که یک فیلم‌ساز برای ساخت فیلم باید آن‌ها را در نظر داشته باشد؛ بنابراین هنوز نمی‌توانم بگویم فیلم بعدی که خواهم ساخت چه فیلمی است.


اکران، به‌زودی

در ادامه، محمدرضا شفاه، در تشریح دلایل توقیف «دیدن این فیلم جرم است» گفت اهالی رسانه بعد از تماشای این فیلم درک می‌کنند که چرا توقیف شده است: محدودیت و ممنوعیت فیلم این بود که ما نمی‌دانستیم این محدودیت‌ها از کجاست؟ ما می‌توانستیم با اکران نوروزی سال ۱۳۹۸ به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های آن سال تبدیل شویم. اما این اتفاق نیفتاد و کارشکنی‌ها باعث شد فیلم ما تا بهمن پارسال مجوز اکران نگیرد. بعد از دوندگی فراوان توانستیم مجوز مکتوب همه نهاد‌های نظامی و امنیتی را دریافت کنیم.

او گفت که پس از دریافت مجوز، تنها اکران‌های محدودی را برای نخبگان و اهالی فرهنگ و رسانه داشته‌اند: تصور این بود که این فیلم به محاق خواهد رفت، اما «دیدن این فیلم جرم است» به‌زودی، در پاییز یا حداکثر زمستان امسال اکران عمومی خواهد شد.
 
 
فیلم سینماگر مشهدی پس از ۲ سال توقیف در مشهد اکران شد
 

پس از پایان اکران خانواده شهدای حاضر در مراسم از دکتر سید محمدحسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به نمایندگی از همه مدافعان سلامت به پاس تلاش‌هایشان در مبارزه با ویروس کووید ۱۹، تجلیل کردند. همچنین از کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» نیز تقدیر شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
1
0
سلام
من امروز فیلمو دیدم خیلی عالی بود ...
فقط آخر فیلم یزره بهتر میتونست تموم بشه
در کل توی فیلم چهره بسیج رو خوب معرفی کرد
و چهره نیروی انتظامی هم همینطور
و حتی سپاه هم همینطور
اما نیرویی دیگه بودن که فقط به فکر فروش نفت و ... بود که این نیرو واقعا اعصاب ادمو خورد کرد

اخر فیلم هم امیر اقایی که یکی از سردار های سپاه هستش یکی آشغال های انگلیسی رو زد کشت...
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->