وزیر خارجه: کشور‌های همسایه، اولویت اول وزارت امور خارجه هستند| پیشنهاد عراقچی برای انتصاب معاون امور بین‌الملل در استانداری‌ها وزیر میراث فرهنگی: نیمی از گردشگران خارجی ایران، زائر مشهد هستند | خراسان رضوی، در اولویت حمایت وزارت میراث فرهنگی روسیه، موشک‌های قاره‌پیما شلیک کرد اردوغان وارد مسقط شد (۳۰ مهر ۱۴۰۴) امارات از سازش با تل‌آویو دفاع کرد وزیر اطلاعات: بیش از ۵۰ سرویس اطلاعاتی در ۱۲ روز جنگ علیه ایران مشارکت داشتند طرح الحاق رسمی کرانه باختری در کنست رژیم صهیونیستی تصویب شد استاندار خراسان رضوی: بخش خصوصی، موتور محرک دیپلماسی استانی است | تفویض اختیارات محلی، شاه‌کلید توسعه پایدار منطقه‌ای دیپلماسی منطقه‌ای، ضرورت اجتناب‌ناپذیر توسعه تجارت جهانی آیین افتتاحیه دومین نشست منطقه‌ای دیپلماسی استانی در مشهد مقدس برگزار شد محمدباقر قالیباف وارد مشهد شد (۳۰ مهرماه ۱۴۰۴) وزیر امور خارجه وارد مشهد شد (۳۰ مهرماه ۱۴۰۴) | عراقچی: زیاده‌خواهی آمریکا باعث شده به میز مذاکره باز نگردیم + فیلم سخنگوی وزارت امور خارجه: دیپلماسی مقاومت، قادر به ایجاد موج در صحنه بین‌المللی است هوش مصنوعی با ۴۰۰ سرور داخلی به اپلیکیشن «شاد» می‌آید هدست گلکسی XR سامسونگ همه برنامه‌های اندروید را اجرا می‌کند دبیر هیئت دولت: مصوبه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد سخنگوی دولت: رئیس‌جمهور بر کوچک‌سازی دولت و کاهش نیروی انسانی و بودجه دستگاه‌ها تأکید دارد وزیر کشور: وزارت ارشاد موضوع گشت‌های ارشاد را پیگیری می‌کند | ما با ورود قانونی اتباع مشکلی نداریم نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس: استقلال قوا به معنای عدم تعامل با یکدیگر نیست رئیس سازمان اداری و استخدامی: هیچ نیرویی تعدیل نخواهد شد تأمین دارو‌ها با توجه به فعال‌شدن مکانیسم ماشه، چگونه خواهد بود؟ یک نماینده مجلس: دولت مطابق قانون، یارانه ۳ دهک را حذف کرد ویتکاف و کوشنر به ریاض رفتند استاندار خراسان رضوی: «مقررات‌زدایی» از اهداف مهم نشست منطقه‌ای دیپلماسی استان است + فیلم ادامه درگیری خونین میان نیرو‌های جولانی و خارجی توضیحات معاون کنسولی وزیر خارجه درباره برنامه‌های دومین نشست منطقه‌ای دیپلماسی استانی + فیلم
سرخط خبرها

دیپلماسی شهری پویا و مزیت‌های آن

  • کد خبر: ۴۵۱۴۸
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
دیپلماسی شهری پویا و مزیت‌های آن
سیروس ترکمان - کارشناس ارشد روابط بین‌الملل

سیاست خارجی، پیگیری منافع کشور در خارج از مرزها تعریف می‌شود. در گذشته این عمل ازطریق جنگ‌های نظامی و لشکرکشی به‌منظور فتح سرزمین و کسب غنائم صورت می‌گرفت. بعد از جنگ جهانی دوم، دیپلماسی به‌عنوان ابزار پیگیری سیاست خارجی درمیان کشورها جا باز کرد. در ابتدا دیپلماسی به‌شکلی کلاسیک، میان دولت‌ها و از طریق دولتمردان اجرا می‌شد. سپس با پیدایش ابزار مناسب و به‌دنبال انقلاب ارتباطات، دیپلماسی دولت‌ها با ملت‌ها یا همان دیپلماسی عمومی وارد کارزار فعالیت‌های سیاسی شد. امروزه علاوه‌بر دو مورد قبل، ارتباط مستقیم ملت‌ها با یکدیگر و پیوند ارتباطی مردم در سراسر جهان، اهمیتی دوچندان یافته است. درواقع کنش و واکنش مردم دیار مختلف، دولت‌ها را رو به سوی دریچه‌ای جدید برای کسب منفعت راهنمایی کرد. دولت-ملت‌ها برای ایجاد رابطه، نیازمند ارائه تصویری مشروع و مقبول عام از خود برای اعتبارسازی و قابلیت اثرگذاری هستند که ظرفیت‌های گوناگونی برای دستیابی به این مهم در اختیارشان است.


در طول تاریخ همواره برخی شهرها به‌دلایل گوناگون از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌اند و آوازه آن‌ها طی سالیان متمادی در ذهن‌ها نقش بسته است. ازجمله این عوامل می‌توان به حضور آثار طبیعی یا ساخته دست بشر، فرهنگ و رسوم محلی خاص، گردهمایی سران کشورها و... اشاره کرد. رفته‌رفته و همگام با فرایند جهانی شدن، شهرها بیش از پیش با تکیه بر توانایی‌ها، خود را شناساندند و پرچمدار عنوانی خاص در جامعه بین‌الملل شدند یا به عبارتی، جهانی شدن به شهری شدن جهان منجر شده است.


کشور ایران به‌دلیل فضای رسانه‌ای مسمومی که برای آن ایجاد شده است، به‌سختی می‌تواند ارزش‌های خود را در تصویری واقعی به دنیا مخابره کند. در چنین شرایطی، تجربه حضور و مشاهده میدانی، نقطه عطفی در حل چالش پیش‌گفته می‌تواند باشد. ازجمله ابزارهای تحقق این امر، استفاده از ظرفیت دیپلماسی شهری است. یعنی به‌جای روابط بین‌الملل بین‌دولتی به سمت روابط بین‌الملل بین‌شهری حرکت کنیم. مشاهده می‌شود که حرکتی در یکی از شهرها سرآغازی بر ادامه آن در شهر دیگری در آن سوی کره خاکی می‌‌شود. به‌کارگیری ظرفیت‌های خفته در شهرهای کشور در مسیر درست خود و معرفی آن‌ها به مخاطب مشخص، برطرف‌کننده بسیاری از سوءظن‌ها خواهد بود. به‌طور مثال اگر بخواهیم آیین‌های عید نوروز یکی از شهرهای ایران را جنبه بین‌المللی دهیم، باید به‌سراغ کشورهای آسیای مرکزی که عید نوروز را جشن می‌گیرند، برویم؛ چراکه این وجه تشابه، بسترساز مناسبات دیگر می‌گردد. یا معرفی شهرهای مذهبی ایران به کشورهای غربی، مشخصا نتیجه مثبتی نخواهد گرفت.


مضمون اصلی سیاست دیپلماسی شهری از بن و اساس طرح ایده‌ها و راهبردهایی است برای کشاندن پای شهرها به‌سمت مداخله فعال و جدی در سیاست بین‌الملل، به‌گونه‌ای‌که سازوکار ایفای این نقش به جایگزینی دولت-ملت‌ها و حل چالش‌های عرصه جهانی منجر شود. مفاد هرگونه بحث از نظریه سیاست دیپلماسی شهری باید دربرگیرنده مجموعه‌ای از داده‌ها باشد؛ یعنی بستر سازمان مدیریت شهری آماده درگیر شدن با دیپلماسی شهری باشد، توانایی‌های بالقوه کلان‌شهری که در این جهت گام برمی‌دارد شناسایی شود، چارچوب مفهومی فرایندهای سیاست شهری جهانی تشریح گردد و عرصه‌های بین‌المللی شهری که روابط بین مدیریت‌های شهری را قوی‌تر می‌سازد، شناخته شود. به این ترتیب این داده‌ها در شکل‌گیری سیاست‌گذاری در عرصه‌های توسعه شهری، اقتصاد شهری، فرهنگ شهری و... رخ می‌نمایانند. افزایش امنیت ملی، شناخت ملت‌ها، کاهش درگیری‌ها و رسیدن به نقاط اشتراک فی‌مابین، توسعه در اقتصاد و فرهنگ جامعه به‌صورت دو طرفه و عناوین دیگر، مبین لزوم فعالیت در این عرصه تا دستیابی به یک دیپلماسی شهری پویاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->