آمریکا: همسایگان اسرائیل از عادی سازی روابط سود بسیاری خواهند برد حمایت مجدد ترامپ از جنایات اسرائیل در غزه شهادت ۲۹ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفت و گو کردند حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است شمال عراق از سوی ترکیه بمباران شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش گزارشگر سازمان ملل به خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با داعش بازداشت کرد حمله جنگنده‌های ائتلاف متجاوز آمریکایی - انگلیسی به شمال یمن (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) فراخوان یمنی‌ها برای برگزاری تظاهرات حمایت از غزه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله گردان‌های قدس به مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایران به شورای امنیت: هرگز آغازگر جنگ علیه اسرائیل نبوده‌ایم تداوم حملات موشکی حزب‌الله به مواضع رژیم صهیونیستی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) معترضان لهستانی: جنگ اوکراین، این جنگ ما نیست؛ آن را متوقف کنید کنعانی: «فلسطین را آزاد کنید» یک شعار و مطالبه جهانی است پژهشگر مسایل نظامی صهیونیست: اهداف جنگ غزه تضاد دارند
سرخط خبرها

سورپرایز ماه اکتبر ترامپ چه بود!؟

  • کد خبر: ۴۵۵۲۳
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
سورپرایز ماه اکتبر ترامپ چه بود!؟
درحالی‌که کمتر از ۳۲ روز با انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا فاصله داریم، نتیجه مثبت تست کرونای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور هفتادوچهارساله این کشور، اماواگرهای زیادی را در فضای سیاسی‌اقتصادی در عرصه داخلی و جهانی رقم زده است و اگر شرایط طوری پیش برود که ترامپ برای رقابت‌های انتخاباتی به اندازه کافی توان نداشته باشد و نتواند به‌عنوان رئیس‌جمهور وظایف خود را انجام دهد، بر اساس بند ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده، معاون وی، مایک پنس، می‌تواند جایگزینش شود.

سعیده ساجدی‌نیا / شهرآرانیوز - «هوپ هیکس» نام شخصی است که گفته می‌شود دونالد ترامپ و همسرش به‌احتمال از او کرونا گرفته‌اند. او اینک یکی از مشاوران نزدیک به دونالد ترامپ به حساب می‌آید. ساعت یک پس از نیمه‌شب جمعه بود که دونالد ترامپ در پیامی توئیتری چنین نوشت: «امشب، تست کرونای بانوی اول و من مثبت شد. ما به‌سرعت قرنطینه خواهیم شد و فرایند درمانی خود را آغاز خواهیم کرد. در کنار هم از آن عبور خواهیم کرد».

این خبر ساعاتی پس از آن بود که کاخ سفید اعلام کرد تست کرونای هوپ هیکس، دستیار ارشد ترامپ، که در سفر‌های هفته گذشته در کنار رئیس‌جمهور بوده، مثبت بوده است. گفته می‌شود که هوپ اولین نشانه‌های ابتلا به کرونا را عصر روز چهارشنبه و زمانی که سوار بر هواپیمای رئیس‌جمهور از یک گردهمایی انتخاباتی در مینه‌سوتا باز می‌گشته، داشته است. در هواپیما، هیکس از دیگر مسافران جدا و ابتلای او به کرونا روز پنجشنبه تأیید شد.

با وجود نشانه‌های ابتلا به کرونا در دستیار ارشد در عصر روز چهارشنبه، ترامپ روز پنجشنبه به برنامه کاری خود ادامه داد و از زمین گلف خود در نیوجرسی پرواز کرد تا در 2 نشست انتخاباتی شرکت کند. این نشست‌ها در پشت در‌های بسته و برای مخاطبان محدود و انتخاب‌شده برگزار شد. او در عصر روز پنجشنبه به کاخ سفید بازگشت و به‌طور رسمی ابتلای هوپ هیکس به کرونا تأیید شد و ساعت یک پس از نیمه‌شب جمعه نیز دونالد ترامپ در پیامی توئیتری از ابتلای خود و همسرش ملانیا به کرونا خبر داد.

 

زنی که ترامپ را مبتلا به کرونا کرد، کیست؟

خانم هیکس پیش از رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 مانکن بوده و بدون سابقه سیاسی و فعالیت در کارزار‌های انتخاباتی بوده است. او که برای مدتی به فعالیت‌های ایوانکا، دختر ترامپ، در عرصه مد کمک کرده بود، در ژانویه 2015 و در سن بیست‌وشش‌سالگی به‌عنوان سخن‌گوی کارزار احتمالی ترامپ انتخاب شد. ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ توئیت‌های خود را به هوپ هیکس دیکته می‌کرد تا او آن‌ها را پیش از انتشار برای یکی از اعضای «سازمان ترامپ» بفرستد.

 

ترامپ در سال 2016 به نیویورک‌تایمز گفت: «من از داشتن او خوش‌شانس هستم.» هیکس پس از پیروزی ترامپ، در دستگاه وی مدارج ترقی را یکی پشت دیگری طی کرد و توانست از ماه آگوست سال ۲۰۱۷ تا ماه مارس سال ۲۰۱۸ که به‌دلیل افشای «دروغ‌های سفید» برای رئیس‌جمهور از کاخ سفید استعفا داد، مدیر روابط‌عمومی کاخ سفید بود.

هوپ هیکس در میان مشاغل متفاوتی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در کاخ سفید داشت، برای مدت کوتاهی نیز در شبکه «فاکس‌نیوز» مشغول کار شد. او در بازه زمانی کوتاهی که در کاخ سفید حضور نداشت، یک میلیون دلار درآمد کسب کرد.

 

هوپ هیکس در کنار ترامپ

 

به نوشته یورونیوز، هیکس از ماه فوریه امسال به کاخ سفید بازگشت و فعالیت خود را به‌عنوان مشاور و دستیار رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آغاز کرد. هیکس سی‌ویک‌ساله این روزها حضور رسانه‌ای پررنگی ندارد، اما از او به‌عنوان یکی از افراد بانفوذ در بخش اداری کاخ سفید یاد می‌شود.

او اکنون یکی از اعضای حلقه نزدیک به دونالد ترامپ است که در جریان سفر گذشته رئیس‌جمهور آمریکا به ایالت اوهایو برای شرکت در مناظره با جو بایدن، نامزد حزب دمکرات، وی را همراهی کرده بود. همچنین روز چهارشنبه همراه با دونالد ترامپ برای شرکت در گردهمایی هواداران رئیس‌جمهور آمریکا به ایالت مینه‌سوتا سفر کرده بود.


در نهایت در تشریح نقش او در همراهی و ارتباط با رئیس‌جمهور آمریکا همین بس که از او به‌عنوان معتمدترین دستیاران ترامپ و شخصی که سایر کارمندان از وی می‌خواهند خبرهای ناخوشایند به رئیس‌جمهور برساند، یاد شده است و حتی گفته می‌شود پیشنهاد حضور دونالد ترامپ در برابر کلیسای نزدیک کاخ سفید و انجیل به دست گرفتن او در جریان اعتراض‌ها به کشته‌شدن جورج فلوید، مرد سیاه‌پوست آمریکایی، را هوپ هیکس مطرح کرده بود.

 

سوراپرایز ماه اکتبر اتفاق افتاد!

اکنون در شرایطی که شمارش معکوس انتخابات آمریکا آغاز شده، ابتلای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و همسرش به ویروس کرونا سؤال‌ها و ابهام‌هایی را درباره روند انتخابات از جمله مناظره‌ها برانگیخته است. ترامپ درحالی به این ویروس مرگبار مبتلا شده است که رقبای او در اردوگاه دمکرات‌ها و حتی برخی حامیان دوآتشه او، رئیس‌جمهور آمریکا را در ناتوانی این کشور در مقابله با کرونا که تاکنون بیش از 7 میلیون مبتلا و ۲۰۰ هزار قربانی برجا گذاشته است، مقصر می‌دانند.

 

کاخ سفید اعلام کرده است که وضعیت ترامپ و همسرش چندان وخیم نیست و ترامپ از راه دور اوضاع کشور را با استفاده از تلفن کنترل می‌کند، اما جمهوری‌خواهان نمی‌توانند این نگرانی را کتمان کنند که وضعیت ترامپ در انتخابات تضعیف و جایگاه دمکرات‌ها تقویت خواهد شد.

 

ترامپ در جریان اولین مناظره با جو بایدن، ماسک‌زدن او را مسخره کرد و گفت: من مثل بایدن ماسک نمی‌زنم. هر وقت او را می‌بینی ماسک زده است. مثلا 200 متر با شما فاصله دارد، اما باز هم بزرگ‌ترین ماسک ممکن را می‌زند.

 

مناظره ترامپ و بایدن

 

او همچنین مدعی شد در هیچ یک از گردهمایی‌های انتخاباتی خود که به‌طور عمده بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، هیچ مشکلی نداشته است. حالا ترامپ در شرایطی به قرنطینه رفته است که فعلا «علائم خفیف» دارد، اما پیش‌بینی کارشناسان بر این است که باتوجه‌به سن و وزن، وی در گروه پرخطر قرار دارد و ممکن است این علائم تشدید شود، همچنان‌که در بوریس جانسون پنجاه‌وپنج‌ساله، نخست‌وزیر انگلیس، چنین اتفاقی افتاد.

این درحالی است که اگر بیماری‌های دیگری همچون فشار خون و دیابت نیز داشته باشد، احتمال نجاتش کم می‌شود. با وجود این حتی اگر وی سالم بماند، با 2 هفته قرنطینه در کاخ سفید روبه‌روست و این یعنی ترامپ قادر به شرکت در تجمعات 3 ایالت مهم ویسکانسین، فلوریدا و آریزونا و همچنین مناظره بعدی ریاست‌جمهوری که قرار است در 15 اکتبر (24 مهرماه) برگزار شود، نیست.

ویسکانسین و فلوریدا 2 ایالتی هستند که سال 2016 با رأی به ترامپ، او را از کلینتون پیش انداختند و در بسیاری از تحلیل‌های انتخاباتی، این 2 ایالت در کنار میشیگان و پنسیلوانیا از تعیین‌کننده‌ترین ایالت‌ها در انتخابات نوامبر 2020 تلقی شده‌اند. درنتیجه غیبت ترامپ در ویسکانسین و فلوریدا، می‌تواند او را بازنده انتخابات کند.

 

علاوه بر آن، ترامپ تمام کارزارهای انتخاباتی را به خود متکی کرده و حال که در بستر بیماری است، ضربه سنگینی به کارزار انتخاباتی‌اش خواهد خورد. استفاده از فضای مجازی برای برخی نشست‌ها می‌تواند جایگزین حضور فیزیکی شود، اما قطعا ترامپ نخواهد توانست برای تحریک هواداران خود در مناطق رقابتی، شور سیاسی لازم را ایجاد کند.

 

در همین حال روز گذشته بلومبرگ در گزارشی با اشاره به ابتلای ترامپ به کرونا نوشت: «ترامپ در ماه اکتبر سورپرایز نهایی را عرضه کرد.» این خبرگزاری با اشاره به درگیری بوریس جانسون با کرونا، از احساسات مثبت به او در سراسر بریتانیا گفت و افزود: «حالا باید دید در اینجا چه می‌شود؟ و از همه مهم‌تر اینکه بیماری او به کجا خواهد انجامید؟»

 

به نوشته بلومبرگ، بلاتکلیفی فعلی اثر آنی بر بازارها و اشتغال و اوضاع اقتصادی برجا خواهد گذاشت و کمی بهبود بعد از کرونا را به همان وخامت قبلی بازخواهد گرداند. این رسانه در پایان نوشت: «در طول قرنطینه‌بودن ترامپ، ممکن است تحولاتی به‌ویژه در خارج علیه او اتفاق بیفتد و کار او را دشوار کند.»

 

شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی‌نیوز نیز در گزارشی ترامپ را قربانی پیام‌های اشتباه خودش درباره کرونا خواند و نوشت: «در هفته‌های گذشته ترامپ هفتادوچهارساله با برگزاری اجتماعات بزرگ که تعدادی از آن‌ها در فضای بسته بود و اجتناب از زدن ماسک، درحالی‌که ادعا می‌کرد چیزی به پایان این ویروس نمانده است، سلامتی خود و کارکنانش را به خطر انداخت. کارکنان او، اعضای خانواده و طرف‌دارانش هم از او پیروی کردند. در کاخ سفید هیچ تلاشی برای رعایت فاصله بین میزهای کاری نشده و جمعیت زیاد کارکنان آن در اتاق‌های جلسات حاضر می‌شوند».

دکتر وین گوپتا، متخصص ریه در دانشگاه واشنگتن، معتقد است: «ابتلای ترامپ اجتناب‌پذیر بود. اگر آن‌ها رویه‌های مناسب را دنبال می‌کردند و به این تجمع‌ها نمی‌رفتند و رویدادهای بی‌نظم را برگزار نمی‌کردند، این اتفاق نمی‌افتاد.»

 

اگر وضعیت ترامپ بدتر شود؟

بدون توجه به تاریخ برگزاری انتخابات، ریاست‌جمهوری این دوره دونالد ترامپ در روز ۲۰ ژانویه به پایان خواهد رسید و اگر وضعیت ترامپ بدتر و ناتوان از اداره امور آمریکا شود، می‌تواند به اصلاحیه ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده استناد کند و قدرت را به‌طور موقت به مایک پنس، معاون خود، منتقل کند و پس از بهبودی بار دیگر قدرت را به دست گیرد.

 

این اتفاق چندبار از زمان لازم‌الاجراشدن اصلاحیه در سال ۱۹۶۷ رخ داده است. رئیس‌جمهور رونالد ریگان در سال ۱۹۸۵ در یک عمل پزشکی به‌مدت ۸ ساعت از آن استفاده کرد و جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۷ هم ۲ بار قدرت را به معاون خود به‌مدت تقریبا ۲ ساعت تحویل داد.

 

همچنین چنانچه یک رئیس‌جمهور آمریکا جان خود را به هر دلیلی از دست دهد، معاون رئیس‌جمهور سوگند یاد می‌کند رئیس‌جمهور باشد. اگر مایک پنس به‌دلیل بیماری احتمالی یا هر دلیل دیگری نتواند وظایف رئیس‌جمهور را انجام دهد، «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان از حزب مخالف دمکرات، سرپرست ریاست‌جمهوری خواهد شد.

 

با این حال ملانیا، همسر ترامپ، نیز در اولین واکنش توئیتری خود به خبر ابتلایش به کرونا چنین نوشته است: «مانند کاری که بسیاری از آمریکایی‌ها امسال انجام داده‌اند، رئیس‌جمهور و من بعد از مثبت‌شدن آزمایش کووید۱۹ در خانه قرنطینه شده‌ایم. حالمان خوب است و من همه برنامه‌های پیش رو را به تعویق انداخته‌ام. لطفا اطمینان حاصل کنید که در امنیت هستید. همه ما در کنار هم از این وضعیت عبور خواهیم کرد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->