واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۴ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بازدید محمدرضا کلایی و مدیران شهری از پردیس تئاتر مشهد

  • کد خبر: ۴۵۵۸۳
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶
بازدید محمدرضا کلایی و مدیران شهری از پردیس تئاتر مشهد
جلسه دوشنبه‌های کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد، صبح دیروز در محل احداث پردیس تئاتر مشهد در بوستان وفا برگزار شد. در حاشیه این جلسه که برای سرعت‌بخشیدن به اجرای عملیات احداث این پروژه بود محمدرضا کلائی، شهردار و اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد از مراحل پیشرفت آن بازدید کردند.
رضا زوزنی | شهرآرانیوز -

در جلسه دیروز مقرر شد برای تسریع در روند اجرایی پروژه، ۴۰ میلیارد تومان بودجه نقدی در لایحه اصلاح بودجه سال این پروژه در نظر گرفته شود تا امکان تکمیل و بهره‌برداری از مرحله اول در ابتدای تابستان سال آینده مهیا شود.

در حاشیه این بازدید، جمعی از هنرمندان تئاتر مشهد، حمایت خود را از پروژه اعلام کردند و اقدامات مدیریت شهری در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری را تقدیر کردند.

محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر، احسان اصولی، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی، علیرضا سوزنچی، مهدی سیم‌ریز، امیر بشیری، حجت طباطبایی، رضا حسینی و جواد اشکذری از هنرمندان تئاتر مشهد نیز شهردار را همراهی می‌کردند.

عملیات اجرایی پردیس تئاتر شهر با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا رزم‌حسینی استاندار سابق خراسان‌رضوی، آذر پارسال آغاز شد.

تا کنون برای ساخت این پردیس تئاتر که مدرن‌ترین مجموعه نمایشی در شرق کشور خواهد بود، حدود ۷۵ هزار مترمکعب خاک‌برداری شده و عملیات بتن‌ریزی آن آغاز شده است. پروژه ۱۲هزار مترمربع زیربنا و ۱۰هزار مترمربع فضا برای توقفگاه خودرو دارد. سالن اصلی آن با ۵۰۰۰ مترمربع زیربنا از ۷۰۰ صندلی برخوردار است. مرحوم فرهاد احمدی، معمار برجسته فقید، ۳ سالن صدوشصت نفری دیگر نیز با زیربنای پنج‌هزار مترمربعی برای این پردیس طراحی کرده که با بهره‌برداری از آن‌ها مشهد جایگاهی ویژه در رویداد‌های هنری و نمایشی خواهد یافت.


مراقبت از انگیزه هنرمندان

این دومین‌بار در سال ۱۳۹۹ است که محمدرضا کلائی، شهردار مشهد مقدس، از مراحل احداث پردیس تئاتر وفا دیدن کرده است. این سرکشی در شش ماه نشان می‌دهد شهردار عزمش را جزم کرده تا پایان امسال فاز نخست وفا را تحویل اهالی و علاقه‌مندان به هنر‌های نمایشی دهد. در این بازدید کلائی به معاونانش دستوراتی داد که به هویت‌افزایی این مجموعه فرهنگی در حال احداث کمک می‌کند. او گفته است که باید برنامه‌ریزی‌ها از سوی معاونت فرهنگی به گونه‌ای باشد تا پردیس تئاتر مشهد به منطقه‌ای فرهنگی و پاتوقی برای هنرمندان تبدیل شود. بر همین اساس باید بوستان وفا در مجاورت پردیس و همچنین معابر اطراف آن به محلی فرهنگی تبدیل شوند.

او در این بازدید از اقدامات انجام شده این پروژه تقدیر کرد وگفت: خوشبختانه عملیات اجرایی ساخت پردیس تئاتر شهر به سرعت در حال انجام است و بخشی از تأخیر‌ها برطرف شده است. با توجه به این موضوع و پیشرفت فیزیکی پروژه، بر تسریع عملیات اجرایی و بهره‌برداری از فاز یک پردیس تئاتر مشهد در تیر ۱۴۰۰ تأکید داریم.

منظور شهردار از تأخیر در عملیات اجرایی احداث پردیس را در گزارشی که هفدهم شهریور ۱۳۹۹ در همین صفحه به چاپ رساندیم ذکر کردیم که اشاره داشت به درگذشت معمار پروژه و اختلاف نظر آستان قدس رضوی با شورای شهر مشهد درباره نوع کاربری محل پردیس تئاتر.

شهردار مشهد همچنین در این بازدید تأکید کرده که مدیریت شهری با احداث پردیس وفا به دنبال ایجاد یک منطقه فرهنگی در شهر است و برهمین اساس به سازمان اجتماعی و فرهنگی متبوعش مأموریت داده برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم را برای تحقق این مهم، موازی با احداث پردیس تئاتر شهر و بهره‌برداری از آن انجام دهند.

خبر‌های خوش کلائی برای هنرمندان مشهدی تئاتر در ادامه صحبت‌هایش آمد و او با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای هنرمندان و گروه‌های تئاتر در اثر شیوع ویروس کرونا گفت که تا راه‌اندازی پردیس تئاتر شهر باید کاری کرد که انگیزه هنرمندان در این حوزه از بین نرود: باید با حمایت کمیسیون فرهنگی شورای شهر به هنرمندان تئاتر توجه شود تا زمان بهره‌برداری از تئاتر شهر با بی‌انگیزگی هنرمندان این حوزه، روبه‌رو نشویم.


محمدرضا کلائی: پردیس تئاتر شهر باید پاتوق هنرمندان شود
 

 

پردیس تئاتر نیاز جامعه

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد نیز که در این بازدید حضور داشت، با اشاره به وعده مدیریت شهری در آغاز این پروژه گفت: در هنگام آغاز به کار عملیات اجرایی پروژه، به همه شهروندان فرهنگ‌مدار و هنردوست این کلان‌شهر مذهبی قول دادیم که این مجموعه در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.
حمیدرضا موحدی زاده با بیان این که همچنان پای قول خود استواریم و اکنون میزان پیشرفت پروژه حاکی از برنامه زمان‌بندی آن دارد، افزود: مجموعه مدیریت شهری مشهد به‌ویژه معاونت عمران و حمل‌ونقل و سازمان عمران برای اجرای سریع و بدون کمی‌وکاستی پروژه پای‌کار ایستاده اند و از هیچ تلاشی برای تکمیل به‌موقع و واگذاری آن به هنرمندان به‌عنوان بهره‌برداران اصلی آن کوتاهی نمی‌کنند.

به باور او مشهد و منطقه خراسان از دیرباز یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هنری و پرورش نیرو‌های خلاق در رشته‌های مختلف هنری بوده و همین قدمت نیاز این شهر را برای احداث اماکن فرهنگی عیان می‌کند. وی ادامه داد: بی‌شک وجود مراکز مجهز و دارای امکاناتی مانند پردیس تئاتر به پرورش نسل‌های خلاق و هنرمند کمک شایانی کرده ضمن اینکه چنین مراکز فرهنگی و هنری به‌مثابه فضا و محفلی برای پرورش انسان به شمار می‌روند. در نتیجه وجود چنین مرکزی در مشهد از واجبات حوزه فرهنگی و اجتماعی است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد گفت که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده پردیس تئاتر مشهد مجموعه‌ای فاخر و درشأن جایگاه فرهنگی پایتخت معنوی ایران اسلامی خواهد شد. او باور دارد: تئاتر سرچشمه همه هنرهاست و قدیمی‌ترین شاخه هنری در تاریخ بشری است و از ۲ هزار سال پیش نمایش در جوامع بشری رایج بوده و سالن‌های چند ده هزارنفری برای حضور مردم ساخته‌وپرداخته می‌شده است.
موحدی‌زاده در سخنان خود به عمق و ارزش تئاتر اشاره کرد و گفت: با تئاتر می‌توان سطح فرهنگی جامعه را ارتقا داد و به انتقال مفاهیم اجتماعی کمک کرد. در شهر مشهد نیز باوجود مردمان هنرپرور و هنردوست، ظرفیت بسیاری در این عرصه وجود دارد و اکنون و درگذشته تعداد پرشماری از هنرمندان از این خاک هنرپرور سر برآورده و در عرصه هنر مملکت به شهرت و اعتبار رسیده‌اند؛ بنابراین باید بتوانیم در مشهد با شناسایی ظرفیت‌ها، امکان رشد و بالندگی آن‌ها را مهیا کنیم. لازمه چنین اقدامی نیز وجود مراکز مجهز و پیشرفته‌ای مانند پردیس تئاتر مشهد است.

موحدی زاده همچنین گفت در مشهد حرم نورانی امام رضا (ع) به قطب مذهبی و معنوی شناخته‌شده و آرامگاه حکیم طوس قطب فرهنگی این منطقه است پس با راه‌اندازی مراکزی، چون پردیس تئاتر می‌توانیم قطب هنری پرتوان و امیدبخشی در شرق کشور ایجاد کنیم.

یادآوری روز‌های آغاز به‌کار شورای پنجم بخش دیگری از سخنان موحدی‌زاده را دربر گرفت و گفت: از همان ابتدا بر این باور بوده‌ایم که باوجود انبوه استعداد‌ها و توانایی‌های هنری در مشهد، خلأ مرکزی در شأن و جایگاه این شهر و جامعه هنری آن حس می‌شود. از این روی ایده احداث پردیس تئاتر مشهد باهدف کمک به ارتقای فرهنگ شهروندان، پرورش نیرو‌های خلاق هنری و ارائه خدمات ارزشمند به شهروندان پایتخت معنوی ایران اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

نایب رئیس شورای شهر مشهد هنر تئاتر را زبان عشق و دوستی و صلح لقب داد و گفت: مهم‌ترین هدف و همه تلاش ما برای رشد و توسعه شهر مشهد است و برای این هدف متعالی با هیچ‌کس اختلاف‌نظر و مخالفت نداریم. همه باید با هم‌افزایی توان و نیرو‌های خود برای تعالی این شهر گهربار و ارزشمند تلاش کنیم.


محمدرضا کلائی: پردیس تئاتر شهر باید پاتوق هنرمندان شود
 

اجرای نخستین

راضیه ایرانی، هنرمند تئاتر و فیلم‌نامه‌نویس مشهدی نیز در این بازدید، نمایشی با عنوان «چشمی از صحنه قدیمی تا امروز» را پشت در‌های بسته این مجموعه فرهنگی اجرا کرد که عنوان نخستین تئاتر اجرا شده در پردیس تئاتر وفا را به خود گرفت.
پس از آن صدرا یوسفی، معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری گفت: با اجرای این نمایش یک زن ایرانی به نمایندگی از هنرمندان هنر‌های نمایشی مشهد اشتیاق خود را از بازگشایی سالن‌های اولین پردیس تئاتر مشهد بروز داد. پیام این تئاتر کوتاه در این مجموعه، به نمایش گذاشتن دوران بازیگرانی است که پیش از بهره‌برداری از این پروژه فرهنگی و هنری از میان ما رفتند و هرگز این رخداد تاریخی را نخواهند دید، اما یاد و خاطره آنان با ماست.


رکوردزنی در بتن‌ریزی

در جریان ساخت پردیس تئاتر مشهد یک رکورد نیز به ثبت رسیده است و آن هم رکورد تولید بتن است که به گفته امیر سیاوش حجازی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد، این رکور‌دشکنی بی‌نظیر بوده است: در مراحل احداث پردیس تئاتر وفا در هر شبانه‌روز ۶۰۰ مترمکعب بتن تولید می‌شود. بنا به گفته او در گذشته میزان تولید بتن از سوی سازمان عمران ۲۰۰ مترمکعب بود در ماه‌های اخیر به ۳۰۰ مترمکعب بتن در روز افزایش پیدا کرده است. اکنون نیز شاهدیم این رقم دوبرابر شده است که در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->