خبر ویژه

رانندگان سرویس مدارس روی دست انداز سامان‌دهی

  • کد خبر: ۴۷۴۷
  • ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۴
زنان راننده از مهم‌ترین دغدغه‌های خود می‌گویند

لیلی رحمانی - مسئولیت زیاد در برابر دانش آموزان، هزینه فراوان خودرو و لوازم یدکی و مراحل پیچیده اداری برای کار در شرکت های خصوصی از مـهم تـرین دغدغه های راننده های سرویس های مدارس است. آن ها می گویند چند سال پیش راننده های سرویس های مدارس در تعاملی مستقیم با خانواده ها، مأمور رساندن دانش آموزان به مدرسه و برعکس می شدند و در ازای این خدمت رسانی مبلغی را دریافت می کردند؛ تا اینکه گسترش این جریان موضوع سامان دهی سرویس های مدارس را مطرح کرد و در سال96 آن را به تصویب رساند. سامان دهی نیز با به کارگیری شرکت های خصوصی صورت پذیرفت. اما وقتی در گزارش با اصناف این هفته مان سراغ چند بانوی راننده سرویس مدارس می رویم، دغدغه های دیگری را مطرح می کنند که مهم ترین آن ها نبود نظارت بر امنیت آن هاست. از این رو در آستانه بازگشایی فصل مدارس، پای درددل این بانوان می نشینیم.


سامان دهی اوضاع را پیچیده تر کرده است
«پیش از این سرویس های مدارس در تعامل مستقیم با خانواده ها کار می کردند و انتظار می رفت با سامان دهی، مشکلات این فرایند کمتر شود، اما حالا این وضع به گرفتن هزینه هایی چون حق عضویت، برچسب روی خودرو، جریمه های مختلف و برخی قواعد دست وپا گیر محدود شده است.»این را یکی از راننده های سرویس مدارس که سابقه بیشتری نسبت به دیگر همکارانش دارد، می گوید. به گفته فاطمی، سامان دهی سرویس های مدارس با فعال شدن چند شرکت خصوصی صورت پذیرفته است که باید همه امور راننده ها را رتق و فتق کنند، اما راننده ها هربار اوایل سال با آن ها، آن هم برای پرداخت هزینه ها، برخورد دارند. یکی دیگر از بانوان راننده دنباله حرف همکارش را می گیرد و می گوید:‌ما به استفاده از برچسب های ویژه روی خودروهایمان ملزم شده ایم تا مشخص شود خودرو ما در ساعاتی مشخص شده سرویس مدرسه است و زیر نظر تاکسی رانی هستیم، اما همین برچسب ها بارها برایمان معضل شده است؛ چرا که خیلی وقت ها شرکتی که هزینه برچسب را به آن پرداخت کرده ایم، لغو کار و شرکت جدیدی به ما معرفی می شود. در چنین شرایطی 110هزارتومان هزینه برچسبی که به شرکت قبلی پرداخت کرده ایم، به این زودی ها به ما برنمی گردد و باید دوباره هزینه کنیم.


باید برای بچه ها تاکسی تلفنی بگیریم!
«اگر یک روز تصادف کرده باشیم، یا هر اتفاقی بیفتد که آن روز نتوانیم سرویس دهی کنیم، سرتاپایمان را اضطراب وحشتناکی فرامی گیرد. نمی دانم چرا هیچ برنامه ای برای سرویس جایگزین در شرایط خاص وجود ندارد؟»
علی آبادی از روزهایی حرف می زند که به دلیل مشکلی نتوانسته خدمات دهی کند و همین برایش داستان هایی ایجاد کرده است. می گوید: درنظر بگیرید وقتی چنین مشکلاتی پیش می آید، هیچ جایگزینی نداریم و ناچاریم با هزینه بسیار زیاد برای هر کدام از بچه ها تاکسی تلفنی بگیریم. به گفته او، لازم است تاکسی رانی یا شرکت های خصوصی برای وقت های اضطراری راننده هایی را جایگزین کنند .


ناظر امنیت ما کیست؟
«کاش ناظرانی که در طول مسیر مرتب مراقب این هستند که ما بیشتر از 4دانش آموز را سوار نکرده باشیم، کمی هم به امنیت ما فکر می کردند.» این را یکی دیگر از راننده ها بیان و می‌کند. به گفته او هر اتفاقی در مسیر بیفتد یا حتی بچه های داخل خودرو با هم درگیر شوند، مسئولیتش با راننده سرویس است. می گوید: در چنین شرایطی هم از طرف تاکسی رانی و هم خانواده بچه ها سرزنش می شویم. مدرسه هم به راحتی قرارداد ما را لغو می کند؛ درحالی که به نظر من همه این مسئولیت نمی تواند بر دوش راننده سرویس باشد.


هزینه سرسام آور استهلاک
«بیشتر از 10سال می شود که راننده سرویس مدارس هستم و تقریبا هر 2سال به تعویض خودرو خود ناچار می شوم. هر بار سعی می کنم خودرویی کارنکرده بخرم تا مدام پایم در تعمیرگاه ها نباشد. »
اسلامی، از دیگر راننده ها هم به سرویس دهی متعدد برخی راننده ها به همین دلیل اشاره می کند و می گوید: با توجه به هزینه های سرسام آور و درآمد کم، خیلی از همکاران ترجیح می دهند هم زمان چند سرویس بگیرند تا شاید کمی درآمدشان بهتر شود. حالا در چنین شرایطی اگر اتفاقی مثل خرابی خودرو یا تصادف بیفتد، از آن طرف هزینه زیادی خواهد داشت.

 

به دنبال شکل گیری تعاونی ها برای ارائه خدمات هستیم

رئیس اتحادیه تاکسی رانی در پاسخ به گلایه های مطرح شده، از شرکت های خصوصی یاد می کند که در جریان سامان دهی سرویس های مدارس، رانندگان این سرویس ها را به کار گرفته اند.
احمد محبی با بیان اینکه مشهد در اجرای چنین طرحی پیش گام بوده است، می گوید: در حقیقت ما فضایی را برای فعالیت این افراد ایجاد کرده ایم. با این حال به دنبال همکاری بخش خصوصی و برنامه ریزی برای ارائه خدماتی به راننده ها هستیم که در این صورت شامل حال راننده های سرویس مدارس هم می شود.محبی در پاسخ به تفاوت وضعیت راننده های سرویس مدارس با تاکسی رانان می گوید: برای ارائه خدمات بیشتر و ارائه برخی تسهیلات به دنبال شکل گیری تعاونی هایی بوده ایم. چنین فضایی هنوز به طور کامل شکل نگرفته است،محبی با این حال این وعده را می دهد که با شناسایی رانندگان قانون مدار موارد رفاهی را در کارگروه ماده18 طرح و تصویب کنند.او درباره عملکرد ناظران و نظارت بر امنیت سرویس های مدارس، پاسخ مطلوبی نمی دهد و می گوید: بر کار ناظران نیز نظارت صورت می گیرد و به آن ها امتیاز داده می شود که این امتیازات در تصمیم گیری برای ادامه فعالیت آن ها مؤثر است.


تشکیل کمیسیون ‌های حقوقی برای بررسی مشکلات
در ادامه سراغ مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی می رویم. مهدی مجیدی فر درباره چگونگی نظارت بر امنیت کار زنان راننده سرویس های مدارس به همان شرکت های خصوصی اشاره می کند و می گوید: در این باره هیچ تقسیم کار مشخصی بین تاکسی رانی وآموزش وپرورش نیست و هر دو ناظر به کار شرکت های خصوصی هستیم. به گفته او، موضوع امنیت هم جزو مواردی است که بازرسان و ناظران شرکت های خصوصی باید به آن توجه داشته باشند. در این رابطه کمیسیون های حقوقی هم در سازمان تاکسی رانی و هم در آموزش وپرورش برای مراجعه و بیان مشکلات رانندگان شکل گرفته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
سرخط خبرها

{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}