جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

چرا لبنیات گران شد؟

  • کد خبر: ۴۸۴۱۱
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
چرا لبنیات گران شد؟
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان از افزایش ۶۰ درصدی قیمت شیر در روز‌های گذشته خبر داد و گفت: اگر دولت برنامه‌ای نداشته باشد، قیمت سایر محصولات لبنی نیز پیرو افزایش قیمت شیر گران و گران‌تر خواهد شد.
سعیده ساجدی‌نیا | شهرآرانیوز - مهدی هدایت‌نیا در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با بیان اینکه «نرخ مصوب قیمت شیر ۲۹۰۰ تومان است، درحالی‌که اکنون دامداران به قیمت ۴۵۰۰ تومان می‌فروشند»، اظهار کرد: این درحالی است که دامداران تقاضای قیمت فروش ۵۰۰۰ تومان را برای هر کیلو شیر مطرح کرده‌اند و باتوجه‌به این شرایط، طبیعی است که قیمت سایر محصولات لبنی نیز به‌تبع افزایش قیمت شیر در بازار افزایش پیدا کند.

او درباره علت افزایش قیمت شیر نیز گفت: دولت نمی‌تواند تعهدات خود را در تأمین علوفه و خوراک دام عملی کند و دامدار ناگزیر است ۷۰ درصد از خوراک دام خود را از طریق بازار آزاد تهیه کند و در این میان پیگیری‌ها و شکایات ما هم راه به جایی نبرده است.

هدایت‌نیا، با بیان اینکه «۱۵ شهریورماه، ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که قیمت جدید شیر طی یک هفته تعیین و مصوب می‌شود»، گفت: اکنون نزدیک به ۲ ماه می‌گذرد، اما متأسفانه هنوز نرخ جدید شیر اعلام نشده و این مسئله موجب بلاتکلیفی و بی‌نظمی در بازار لبنیات شده است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان با اعلام اینکه «۱۰ قلم محصول لبنی اینک به قیمت دولتی در بازار عرضه می‌شود، درحالی‌که کارخانجات می‌توانند این محصولات را عرضه نکنند»، افزود: کارخانجات فقط به این دلیل که بازار آشفته نشود، همچنان از تولید دست نکشیده‌اند و شیر را کیلویی ۴۵۰۰ تومان می‌خرند، درحالی‌که پس از بسته‌بندی ۴۰۰۰ تومان می‌فروشند و همچنان دچار ضرر و زیان هستند!

او افزود: اصل مسئله اینجاست که دولت نتوانسته است ارز مورد نیاز دامدار را تأمین کند و دامدار بخش عمده نیاز خوراک دام خود را از بازار آزاد تهیه می‌کند و در چنین شرایطی باید گفت وقتی دولت نمی‌تواند بازار را کنترل کند، دلیلی ندارد که برای محصولات قیمت تعیین کند و بهتر است خودش را رسما کنار بکشد و همه چیز آزاد شود.

۵ آبان‌ماه، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان با ارسال نامه‌ای به وزارت صمت و کشاورزی درباره رعایت‌نکردن نرخ مصوب در فروش شیرخام و احتمال افزایش دوباره قیمت لبنیات هشدار داد.
 
در بخشی از این نامه خطاب به وزرای صنعت و کشاورزی و نیز استاندار خراسان رضوی آمده است: اکنون توزیع علوفه بین گاوداران در کشور بدون داشتن واحد فعال و به‌صورت داشتن مجوز‌های مربوط از وزارت جهاد انجام می‌شود. بعضی‌ها علوفه خریداری‌شده دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی را تحویل می‌گیرند و در بازار آزاد به تولیدکنندگان فعال با قیمت چند برابر می‌فروشند. این موضوع موجب شده است گاوداران قیمت اعلام‌شده ستاد تنظیم بازار برای هر کیلو شیر خام ۲۹۰۰ تومان را رعایت نکنند و قیمت شیر خام بعد از ۴ ماه از تاریخ مصوب، ۵۰ درصد بیشتر از قیمت مصوب دولت به‌وسیله گاوداران به کارخانجات شیر عرضه می‌شود.

در این میان، افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیر خام و افزایش‌نیافتن قیمت ۱۰ قلم کالای تعزیراتی در ۴ ماه گذشته موجب شده است کارخانجات شیر دچار ضرر و زیان سنگینی شوند و کسی پاسخگوی آن‌ها نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->