حمایت مجدد آمریکا از جنایات اسرائیل در غزه | انگلیس: تمام گذرگاه‌های غزه باید باز شود (۵ مرداد ۱۴۰۳) روسیه: ۵۰ هزار بمب بر سر مردم غزه ریخته شده است تغییر در ساعت کاری مراکز دولتی سراسر کشور در روز شنبه (۶ مرداد ۱۴۰۳) تغییر در ساعت کاری ادارات زاهدان و سیستان و بلوچستان در روز شنبه (۶ مرداد ۱۴۰۳) ساعت کاری ادارات سمنان در روز شنبه (۶ مرداد ۱۴۰۳) کاهش یافت واکنش وزارت امور خارجه به اتهامات وزیر اسرائیل علیه ایران آوارگی اجباری ۹۰ درصد ساکنان نوار غزه تغییر ساعت کاری ادارات تهران در روز شنبه (۶ مرداد ۱۴۰۳) پزشکیان: سیاست‌های کلی رهبر انقلاب چراغ راهنمای مسیر است | زیرمیز زدن و نپذیرفتن، چیزی جز هرج‌ومرج ایجاد نمی‌کند مجلس روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه (۷ و ۹ مرداد ۱۴۰۳) جلسه علنی ندارد تحویل خودرو‌های عملیاتی به فرمانداری‌ها و بخشداری‌های خراسان رضوی با حضور وزیر کشور آیت‌الله علم‌الهدی: ماهیت انقلاب اسلامی، مبارزه است | ایستادگی در برابر تهاجمات دشمن، رسالت امام جمعه اوباما هم به جمع حامیان هریس پیوست تصاویری از زد و خورد شدید در پارلمان ترکیه+ فیلم پزشکیان: الان زمان شعار دادن نیست کاخ سفید: در ۶ ماه آینده بر رفتار‌های ایران تمرکز داریم هر هفته ۳۸ هزار نفر مخاطب خطبه‌های نمازجمعه مشهد هستند | فعالیت ۵۳ پایگاه اقامه نمازجمعه در خراسان‌رضوی رئیس شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه کشور: نماز جمعه مشهد، یک آوردگاه ملی است واکنش پزشکیان به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا ظریف آخرین تحولات در زمینه انتخاب وزرای کابینه چهاردهم را تشریح کرد واکنش نمایندگی ایران به دروغ‌پردازی اسرائیل علیه تهران در المپیک
سرخط خبرها

خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان سرانجام تأیید شد

  • کد خبر: ۵۰۱۹۰
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان سرانجام تأیید شد
پنتاگون اعلام کرده است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پیش از ترک کاخ سفید، تعداد نیرو‌های آمریکایی در افغانستان را از ۴۵۰۰ به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد داد.
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز؛ پنتاگون اعلام کرده است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پیش از ترک کاخ سفید، تعداد نیرو‌های آمریکایی در افغانستان را از ۴۵۰۰ به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد داد. پنتاگون همچنین از خروج ۵۰۰ نیروی آمریکایی از کشور عراق خبر داد. به گزارش «الجزیره»، کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، تأیید کرده است که حدود ۱۵۰۰ سرباز تا ۱۵ ژانویه از افغانستان خارج می‌شوند و ۵۰۰ نیروی دیگر نیز از عراق به خانه بازمی‌گردند و درنتیجه تعداد نیرو‌های آمریکایی در این دو کشور به ۲۵۰۰ نفر می‌رسد.
 
این خبر چند روز پس از آن اعلام شد که ترامپ، وزیر دفاع پیشین خود، مارک اسپر را که بر لزوم حفظ نیرو‌های آمریکایی در افغانستان تأکید کرده بود، اخراج کرد. خروج نیرو‌های آمریکایی از کشور‌های خارجی، بخشی از تلاش‌های ترامپ برای تحقق وعده‌های انتخاباتی وی در سال ۲۰۱۶، مبنی‌بر پایان‌دادن به «جنگ‌های بی‌پایان آمریکا» و «حفظ میراث» خود است.

بسیاری از تحلیلگران باور دارند که عقب‌نشینی نابهنگام نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، امنیت شکننده در این کشور را تضعیف می‌کند و به مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و نیرو‌های طالبان لطمه می‌زند. این اقدام ممکن است سبب شود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آینده آمریکا، اعزام مجدد نیرو‌ها به افغانستان را مورد بررسی قرار دهد. انجام این امر برای بایدن، با توجه‌به عواقب اقتصادی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا و افکار عمومی که عمدتا مخالف جنگ در خارج از مرز‌های آمریکا هستند، بسیار دشوار خواهد بود.
 
اندکی پس از اعلامیه پنتاگون، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا، درباره هرگونه تغییر عمده در سیاست‌های دفاعی یا سیاست خارجی آمریکا، ازجمله خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان و عراق، طی دو ماه آینده تا تحلیف رئیس‌جمهور جدید، هشدار داد.
 
در این‌بین، به نقل از «آسوشیتدپرس»، فیلیپو گراندی، یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل در امور پناهجویان، پس از سفری به افغانستان گفته است که اگر روند مذاکرات صلح افغانستان با شکست مواجه شود و خشونت‌ها در این کشور ادامه یابد، و همچنین با‌توجه‌به آغاز فصل سرما و افزایش مبتلایان به همه‌گیری کرونا، افغانستان با بحران بشری روبه‌رو خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->