سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش معاون امور رسانه‌ای وزارت ارشاد: تبادل اخبار میان ایران و عراق ضروری است ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی سهم اندک ادبیات معاصر در دانشگاه مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر
سرخط خبرها

نگاهی کوتاه به زنان در شاهنامه | دختر هفتواد و کرم ریسنده

  • کد خبر: ۵۰۵۱۵
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
نگاهی کوتاه به زنان در شاهنامه | دختر هفتواد و کرم ریسنده
در زمان پادشاهی اردشیر ساسانی بر ایران، شهری به نام گجاران وجود داشت که دختران آن شهر، همه، برای امرارمعاش به دامنه کوهی می‌رفتند و گروهی به رشتن پنبه مشغول می‌شدند. در این میان، دختری بود که ۷ برادر داشت و بدینسان پدرش را «هفتواد» می‌خواندند.
نفیسه زمانی | شهرآرانیوز -
 
گرامی یکی دخترش بود و بس
که نشمردی او مهتران را به کس
روزی همه دختران به دامن کوه رفتند. بادی وزید و سیبی از درخت افتاد و دختر زیبارخ هفتواد آن را برداشت و، چون خوب در سیب نگاه کرد، در میان آن کرمی دید. کرم را برداشت و داخل دوکدان نهاد و بعد از آن، مقداری پنبه برداشت و گفت:

من امروز بر اختر کرم سیب
به رشتن نمایم شما را نهیب.

چون کار رشتن به پایان رسید دختر هفتواد ۲ برابر روز‌های پیش نخ رشته بود. مادرش که متعجب شده بود، گفت:

برو آفرین کرد مادر به مهر
که برخوردی از اختر‌ای خوب‌چهر

هر روز دخترک تکه‌ای سیب به کرم می‌داد و او را داخل دوکدان قرار می‌داد و هرروز بیش از پیش کار می‌کرد، آن‌چنان که دیگران نیز در کار او متعجب شدند.

من از اختر کرم چندان طراز
بریسم که نیزم نباشد نیاز

آن‌چنان کار دختر هفتواد پیش رفت که پدر و مادرش روزی از او پرسیدند:

که چندین بریسی مگر با پری
گرفتستی‌ای پاک‌تن خواهری؟
 
 
نگاهی کوتاه به زنان در شاهنامه | دختر هفتواد و کرم ریسنده
 

دخترک راز خویشتن فاش کرد و کرم را به پدر و مادر نشان داد. آنان به فال نیک گرفتند و کرم را گرامی داشتند و خوراک به او آن‌چنان دادند که کرم بزرگ‌تر شد و دوک برایش تنگ گشت. استراحتگاه کرم را به صندوقچه‌ای منتقل کردند. روزگارشان هرروز بهتر از روز قبل شد. دخترک ریسنده این‌چنین پدر و ۷ برادر را توانگر ساخت. بخت و اقبال روی به آنان نشان داده بود. در این حال و احوال خوش بودند که امیر شهر به دنبال بهانه‌ای برای گرفتن مال از هفتواد گشت. هفتواد در پی چاره با یاری پسران امیر را کشتند و اموالش را بین مردم تقسیم کردند. پدر دختر آن‌چنان صاحب قدرت شد که دژی بالای کوه ساخت. کرم نیز بزرگ‌تر گشته بود و حوضی برایش ساختند.

همان دخت خرم نگهدار کرم
پدر گشته جنگی سپه‌دار کرم

حال برایش نگهبان ویژه گذاشتند و شهد و شیر به او می‌خوراندند. چون اردشیر از کار‌های هفتواد باخبر شد، عزم جنگ با او کرد و بار اول شکست خورد و دوباره به نیت جنگ عزم دژ هفتواد کرد. اردشیر به در دژ رسید به شیوه نامداران. همچون اسفندیار چاره کرد و جامه بازرگانان پوشید و، چون نگهبانان را دید، به آنان درهم و دینار بخشید و نگهبانان کرم از جانور باارزش دخت هفتواد غافل شدند. آنگاه همراهان اردشیر به حوض کرم رفتند و به او چیزی خوراندند که جانور لرزان شد. سپس حمله بردند به درون دژ و جنگی درگرفت. در پی این ماجرا صاحب دژ اسیر گشت و فرجام آن شد که دختر هفتواد بر سوگ از دست دادن پدر و برادرش نشست.
 
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->