پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

حراجمعه یا جمعه سیاه، مصرف‌گرایی یا فرصت اقتصادی؟

  • کد خبر: ۵۰۹۵۹
  • ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
حراجمعه یا جمعه سیاه، مصرف‌گرایی یا فرصت اقتصادی؟
مثل خیلی از آداب دیگر که با گسترش رسانه‌های مجازی و تبادلات فرهنگی در سایر نقاط دنیا هم پرطرف‌دار شده، جمعه سیاه نیز به دایره روز‌های خاص در ایران اضافه شده است.
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز؛ در هفته گذشته ارسال پیامک‌هایی که تور سفر کیش را ۴۹ هزار تومان و سفر به ترکیه را با حدود ۲۰۰ هزار تومان تبلیغ می‌کرد، باعث شد که خیلی از کاربران در فضای مجازی با گذاشتن اسکرین‌شات از صفحه موبایلشان و بعد هم با تماس با شرکت مدنظر و راستی‌آزمایی این ادعا به آن واکنش نشان دهند. این پیامک‌های پرسروصدا به‌نوعی استقبال از این جمعه پرسروصدای بود که در آمریکا آن را Black Friday (جمعه‌سیاه) می‌خوانند. رسمی که در آمریکای‌شمالی و در آخرین جمعه ماه نوامبر و بعد از عید شکرگزاری برگزار می‌شود و آمریکایی‌ها با آن وارد ماه دسامبر می‌شوند.
 
ماهی که در حکم اسفند برای ما ایرانی‌هاست و آمریکایی‌ها در طول این ماه، خرید‌های سال نوی میلادی را انجام می‌دهند. به همین دلیل فروشگاه‌ها و مراکز خدمات‌دهی، تخفیفات عجیب‌وغریب و بسیار چشمگیری را در آخرین جمعه ماه نوامبر به مشتریانشان می‌دهند و به این ترتیب به استقبال ماه آخر سال می‌روند؛ استقبالی که مثلا در سال ۲۰۱۹ میلادی، نزدیک به ۷ میلیارد دلار فروش را رقم زده است. بلک فرای‌دی آن‌قدر برای آمریکایی‌ها مهم است که معمولا این جمعه را خیلی از ادارات و شرکت‌ها به کارمندانشان مرخصی می‌دهند و بعضی فروشگاه‌ها از ساعت ۴ صبح، فروش ویژه پرتخفیف خود را آغاز می‌کنند.

مثل خیلی از آداب دیگر که با گسترش رسانه‌های مجازی و تبادلات فرهنگی در سایر نقاط دنیا هم پرطرفدار شده است، جمعه سیاه نیز به دایره روز‌های خاص در ایران اضافه شده است و فروشگاه‌ها، کالا‌ها و گاهی بعضی خدماتشان را با تخفیف‌های زیاد به مشتری‌هایشان ارائه می‌کنند. این روز که چندسالی است معادل ایرانی «حراجمعه» را برای آن به‌کار می‌برند، با گسترش فروشگاه‌های آنلاین در سال‌های اخیر و با وجود کرونا در این سال خاص، در فضای مجازی از همیشه پررونق‌تر شده است. اما مثل همه آداب و مراسمی که طی تبادلات فرهنگی گسترده این سال‌ها به ایران وارد شده است، مخالفان و موافقانِ وجود روزی به نام جمعه سیاه و شکل برگزاری آن‌هم به‌شدت مشغول تولید محتوا علیه هم هستند.
 
صفحه بسیاری از کاربران پرفالوئر مجازی در چند روز گذشته پر از تبلیغ فروشگاه‌های آنلاینی شده است که تخفیف‌های درخورتوجهی می‌دهند و همان‌طور که در ابتدای این متن گفته شد، پیام‌های تبلیغاتی به‌مناسبت این روز در تعداد زیاد به کاربران ارسال می‌شود و درمقابل عده‌ای، جنبشی خلاف این امر را شروع کرده‌اند. کاربرانی در فضای مجازی روز جمعه سیاه را تبلیغی گسسترده به نفع مصرف‌گرایی مطلق می‌دانند که در شرایط کنونی در کشور ما به صلاح اقتصاد نیست و در سوی دیگر، عده‌ای این روز را فرصتی مطلوب هم برای فروشندگان و هم برای خریداران می‌دانند.
 
در بین این جنگ مجازی که تقریبا بر سر هر مسئله‌ای به آن عادت کرده‌ایم، ذکر این نکته بد به نظر نمی‌رسد که شاید روز‌هایی مثل هالوین یا ولن‌تاین و کریسمس در فرهنگ ما جایی نداشته باشند و اصرار در گرامی داشتن این مناسبت‌ها مضحک به نظر برسد، اما مراسمی که سال‌ها امتحانش را از نظر اقتصادی پس داده است و هم فروشندگان و هم خریداران از آن راضی بوده‌اند و مفهوم فرهنگی خیلی خاص و نهفته‌ای هم در بطن خود ندارد، می‌تواند در ایران نیز برگزار شود. حالا می‌شود نامش را حراجمعه گذاشت یا حتی روزش را به زمانی دیگر منتقل کرد؛ چنان که بعضی کشور‌ها چنین کرده‌اند. اما جنبش خریدوفروشی که این روز‌ها در سایت‌های خرید اینترنتی ایرانی درحال رشد است، نه‌تن‌ها بد نیست که می‌تواند در اوضاع اقتصادی نامناسب این روز‌ها باعث رونق شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->