علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

کاهش عملیات‌های آتش‌نشانی پس از محدودیت‌های کرونایی

  • کد خبر: ۵۱۰۷۶
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
کاهش عملیات‌های آتش‌نشانی پس از محدودیت‌های کرونایی
مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد: آمار آتش‌سوزی‌های مشهد در یک هفته گذشته به نسبت هفته قبل از آن کمتر شده است و خوشبختانه در این هفته هیچ شهروندی در پی حادثه مرتبط با آتش‌نشانی در مشهد جان نباخته است.
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ امروز نهمین روز از آغاز محدودیت‌های کرونایی است، محدودیت‌هایی که با تعطیلی ادارات از دیروز جدی‌تر شده و اولین نتیجه آن خلوتی بیشتر خیابان‌ها بوده است. اما این خلوتی فقط ظاهر کار است و در بطن این محدودیت‌ها اتفاقات خوب دیگری هم درحال رقم خوردن است، اتفاقاتی همچون کاهش حوادث شهری، تا جایی که آمار آتش‌سوزی‌های مشهد در یک هفته اخیر به نسبت هفته قبل از آن کمتر شده است و خوشبختانه در این هفته هیچ شهروندی در پی حادثه -مرتبط با آتش‌نشانی- در مشهد جان نباخته است، موضوعی که مسعود ظهوریان، مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد به آن اشاره می‌کند و جزئیات بیشتری از آن را رسانه‌ای می‌کند که گزیده این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.


محدودیت‌های کرونایی برای آتش‌نشانی تأثیری داشته است؟

کار آتش‌نشانی هیچ تعطیلی ندارد و آتش‌نشانان از زمانی که این لباس را به تن می‌کنند، در واقع متعهد می‌شوند که برای نجات جان و مال شهروندان از هیچ تلاشی دریغ نکنند. اما اینکه محدودیت‌های کرونایی کار ما را هم تعطیل کند، به هیچ عنوان این‌گونه نیست و تنها منجر به کاهش عملیات‌ها و حوادث شده است.


یعنی می‌توان گفت که این کاهش چشمگیر بوده است؟

کم شدن حتی یک حادثه در شهر، اتفاق خوشحال‌کننده‌ای است. اما اینکه انتظار داشته باشیم محدودیت‌ها حوادث را به سمت صفر سوق دهد تا بتوانیم از واژه چشمگیر استفاده کنیم، چنین نیست، همین که حوادث کمتر شود و شهروندان کمتر دچار خسارت بشوند برای ما کافی است.


آماری در این باره دارید؟

آمار‌های هفتگی نشان از کاهش حوادث دارد، تا جایی که در هفته گذشته یعنی از ۲۸ آبان تا پنجم آذر که ۵ روز از محدودیت‌ها را شامل می‌شود، ۱۱ هزار و ۸۱۲ تماس با آتش‌نشانی مشهد گرفته شده که این آمار در هفته قبل از آن، بیش از ۱۲ هزار مورد بوده است. همچنین کاهش این تماس‌ها منجر به کاهش مزاحمت‌های تلفنی نیز شده است و در یک هفته اخیر ۶۱۸ تماس مزاحمی کمتر داشته‌ایم. هر چند که باز هم بیش از ۵۶۰۰ تماس مزاحمی را کارشناسان ما پاسخ داده‌اند که این موضوع ارتباط مستقیمی با جان شهروندان دارد.


در حوزه حوادث چطور؟

در یک هفته‌ای که گذشت در مشهد ۱۰۱ مورد آتش‌سوزی رخ داد و در ۱۵۵ حادثه دیگر امدادگران ما برای کمک به شهروندان و همچنین پیشگیری از وقوع حوادث بعدی به محل اعزام شدند. این آمار در هفته قبل از آن یعنی از تاریخ بیست‌و‌دوم تا بیست و‌هشتم آبان در حوزه حریق با ۱۱۱ مورد و در حوزه امداد و نجات با ۱۵۸ مورد روبه‌رو بودیم.


کدام حوادث همچنان در مشهد پرتکرار هستند؟

حوادث مرتبط با گرفتاری شهروندان در آسانسور یکی از بیشترین حوادثی است که در مشهد رخ می‌دهد و در حوزه حریق نیز با توجه به سردی هوا، آتش‌سوزی خاشاک و ضایعات بیشترین حوادث مرتبط بوده است.


بیشترین علت کاهش حوادث را در چه می‌دانید؟

پیش از آغاز محدودیت‌های چهارده روزه، یکی از بیشترین حوادثی که آتش‌نشانان را برای کمک یا پیشگیری به سطح شهر می‌کشاند، تصادفات رانندگی بود به طوری که روزانه دو تا سه مورد حادثه رانندگی را پوشش می‌دادیم. اما محدودیت در تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد، این آمار را کم کرد و الان به طور متوسط تقریبا هر دو روز یک حادثه رانندگی گزارش می‌شود. بولوار وکیل‌آباد نیز که بیشترین میزان سوانح در آنجا رخ می‌داد، تبدیل به بولواری امن شده است. با این حال این روز‌ها بیشترین تصادف‌ها بین ساعت ۱۹ تا ۲۱ رخ می‌دهد و هر چه ساعت به آغاز زمان تردد ممنوع نزدیک‌تر می‌شود، تصادف‌ها نیز بیشتر می‌شود، چرا که رانندگان با سرعت بالا قصد دارند سریع‌تر به منازل خود برسند، درست مانند ماه رمضان که حوادث رانندگی در نزدیکی‌های افطار بیشتر می‌شود.


با کم شدن مأموریت‌ها، آتش‌نشانان بیشتر استراحت می‌کنند؟

آتش‌نشانی در مجموع سازمان راحتی نیست، این روز‌ها علاوه بر مشارکت در ضدعفونی کردن اماکن عمومی، گروهی از مأموران ما با خودرو‌های آتش‌نشانی در اماکن متراکم تردد می‌کنند و هشدار‌های لازم را از طریق بلندگو به شهروندان می‌دهند. همچنین در حوزه پیشگیری و بازدید‌های پیشگیرانه فعالیت‌های ما همچنان پابرجاست و در ۷ روز اخیر ۳۱۲ بازدید پیشگیرانه در مشهد انجام داده‌ایم و در حوزه کنترل ایمنی ساختمان‌ها نیز در مجموع بازدید‌های ما ۷۵۱ هزار و ۵۹۰ متر مربع بوده است. در همین مدت برای تمام عملیات‌های این سازمان ۱۴۵۶ آتش‌نشان به همراه ۴۶۹ خودرو سبک و سنگین خاموش کردن آتش و موتورسیکلت‌های آتش‌نشانی به سطح شهر اعزام شده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->