طنین همتی|شهرآرانیوز، محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، در حاشیه آیین بهرهبرداری از پارکینگ هوشمند زیرسطحی مجد با ظرفیت ۱۱۰۰ جای پارک و رونمایی از ۶۰۱ دستگاه اتوبوس، مینیبوس و تاکسی نوسازیشده بهطور همزمان و با حضور رئیسجمهور محترم اسلامی ایران بهصورت ویدئوکنفرانس، در جمع خبرنگاران گفت: پارکینگی که امروز شاهد آن هستیم، اولین پارکینگ هوشمند در کشور است و در عمل این امکان را میدهد که افراد از راه دور فضای پارک ماشین را رزرو کنند.
همچنین این پارکینگ برای معلولان امکانات ویژهای دارد. این پارکینگ هوشمند دارای تجهیزات اطفای حریق، فنهای تخلیه دود و آسانسور است. پارکینگ مجد باتوجهبه تجهیزات نرمافزاری و سختافزاریاش، از پارکینگهای هوشمند شهر مشهد است. در مجموع پارکینگ مجد پارکینگی کاملا هوشمند است که سیستم پارکینگهای کشور را ارتقا داده است.
وی افزود: بخشی از ناوگان حملونقل ما تعویض شده و حدود۴۹۰ تاکسی و مجموعهای از اتوبوسها و مینیبوسها بهویژه برای مناطق حاشیهای و پیرامونی شهر امروز در اختیار این مناطق قرار گرفته است که امیدواریم با قراردادهایی که منعقد کردیم، تا پایان سال تعداد زیادی از اتوبوسها را به چرخه فعالیت اضافه کنیم.
بهگفته شهردار مشهد، از مجموع ۵۰ پروژه بزرگی که بر روی آنها کار میکنیم، حدود ۱۵پروژه را تا پایان سال افتتاح خواهیم کرد.
وی ادامه داد: مجموعه مادر و کودک، بهرهبرداری از فاز اول تقاطع آزادگان، بهرهبرداری از زیرگذر شهید برونسی، ارتباط پلی شهرک شهید رجایی با شهرک شیرین، احداث بخشی از فضای کتابخانههای عمومی در مناطق کمبرخوردار، پروژههای مرتبط با پیرامون آرامگاه فردوسی مشهد و همچنین بخش دیگری از پروژهها که ابتدای هفته آینده با حضور وزیر میراث فرهنگی کشور، عملیات اجراییشان آغاز میشود. در این میان مهمترین پروژه، مجموعه تاریخی باغخونی خواهد بود.
وی درباره مصوبه ۵۰۰۰ اتوبوس از سوی دولت افزود: ما نمیتوانیم به امید این مصوبات باشیم. ما قراردادی با ایرانخودرو دیزل بستیم و تلاشهایی را برای ورود اتوبوس برقی آغاز کردیم و قراردادی هم برای نوسازی و برقیشدن با مپنا داریم که با تکیه بر منابع خودمان پیش میرویم.
وی درباره پاکسازی حملونقل شهری در شرایط کرونا گفت: این موضوع جزو کارهای روزمره مدیریت شهری شده است، ولی متأسفانه ادامهدارشدن بیماری و شرایط نامناسب اقتصادی و سیاستهای عمومی مشکل ایجاد کرده است. در همین چند روز گذشته شاهد بودیم که محدودیت ساعتی هم ترافیک شهر را افزایش داده است. دیروز هم گزارشهایی از اتوبوسرانی به دست ما رسید که بین ساعتهای ۴ تا ۷ بعدازظهر، افراد زیادی از حملونقل عمومی استفاده میکنند که نمیشود برای آن کاری کرد و از عهده ما خارج است.