دردسر‌های ترافیک شهری در خیابان مهندس مشهد رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: در حوزه تفکیک زباله از مبدأ در کشور پیشتاز هستیم ۵۰۰ متکدی در مشهد جمع‌آوری شدند سلیمی: امکان استخدام بانوان آتش‌نشان در مشهد فراهم شد علت انسداد خیابان گلریز تا بولوار خیام مشهد، چه بود؟ (۳ آذر ۱۴۰۳) شهردار مشهد مقدس: حدود ٣٠ درصد آلودگی شهر مشهد مربوط به نیروگاه برق است بازخوانی تاریخ وکیل‌آباد مشهد به مناسبت سالروز وقف این باغ توسط حاج‌حسین ملک | جاده‌ای به سمت آبادی هوای کلانشهر مشهد همچنان آلوده (۳ آذر ۱۴۰۳) بهره‌برداری از بزرگ‌ترین و مجهزترین پارکینگ هسته مرکزی و بافت پیرامونی حرم‌مطهر امام‌رضا(ع) روایتی از آخرین دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری | از دستگاه ریشه‌کن تا پهپاد‌های اطفای حریق + فیلم شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی‌بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی شش‌هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد + تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد
سرخط خبرها

تغییر رفتار ترافیکی در سایه اجرای محدودیت‌ها

  • کد خبر: ۵۳۸۱۶
  • ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
تغییر رفتار ترافیکی در سایه اجرای محدودیت‌ها
مشهد اولین کلان شهر موفق در اجرای منع آمد و شد‌های ترافیکی در کشور است
ملیحه ابراهیمی  | شهرآرانیوز؛  اوایل آذرماه بود که مشهد در اوج وضعیت قرمز به سر می‌برد و روزبه روز به تعداد مبتلایان و فوت شدگان بیماری کووید ۱۹ اضافه می‌شد. همین تاریخ بود که ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت‌های ترافیکی و منع تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح روز بعد را برای مشهد اعلام کرد و تا امروز که از وضعیت قرمز فاصله گرفته ایم، اجرای این طرح ادامه دارد. بخوانیم چند خطی از رعایت محدودیت‌های ترافیکی در یک ماهه گذشته از سوی شهروندان مشهدی که در کل کشور، همکاری بی سابقه‌ای را از خود به یادگار گذاشته اند.

 

۲۰۰ هزار تومان

جریمه رفت و آمد غیر مجاز در ساعاتی که محدودیت ترافیکی اعلام شده است

 

اولین شهر

مشهد اولین کلان شهر موفق در اجرای منع تردد‌های ترافیکی در کشور بوده است. اختلاف زیاد مشهد با اصفهان به عنوان دومین شهر که کمتر از ۴۰ درصد همکاری کرده اند به وضوح مشاهده می‌شود

 

۸۰ درصد

میانگین کاهش تردد در مقایسه با قبل در بازه زمانی ۹ شب تا ۴ صبح

 

۲۲۰۰۰ پلاک

در ساعات اجرای محدودیت‌های ترافیکی، ۲۲ هزار پلاک شامل انواع خودرو‌های امدادی، انتظامی، آژانس‌های اینترنتی، پلاک‌های شخصی و ... تردد کرده اند. از این تعداد، ۵۰۰۰ پلاک اجازه عبور و مرور نداشته و از سوی دوربین‌های نظارتی و کنترل هوشمند، اعمال قانون شده اند

 

۵۳ درصد

در اجرای یک ماهه طرح ممنوعیت تردد کرونایی، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، شاهد کاهش پنجاه وسه درصدی فوتی‌های ترافیکی در مشهد بوده ایم

 

۲۱ درصد

در اجرای یک ماهه طرح ممنوعیت تردد کرونایی، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، شاهد کاهش بیست ویک درصدی مجروحان ترافیکی در مشهد بوده ایم


با مجوز تردد جریمه‌ها حذف می‌شوند

افرادی مانند پرستاران و پزشکانی که کشیک دارند یا کارکنان داروخانه ها، خادمان حرم رضوی و ... در صورت تردد در ساعت‌های ممنوع، می‌توانند با دریافت نامه از ستاد ملی مبارزه با کرونا به کمیسیون اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنند. با ارائه مجوز تردد قانونی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، جریمه‌ها حذف می‌شود.


وقتی حرف از مشارکت به میان می‌آید

بنا بر گزارش‌های پلیس راهور مشهد، یکی از مشکلات عمده در بروز تصادفات عجله بی مورد است. بسیاری از رانندگان می‌خواهند زمان ازدست رفته را با سرعت و دقت کم، در کسری از ثانیه جبران کنند که باعث بروز تصادفات جبران ناپذیر می‌شوند. هرچند در چند روز آغازین طرح ممنوعیت تردد در بازه زمانی ۹ شب تا ۴ صبح، شاهد شتاب زدگی رانندگان برای رسیدن به مقصد بودیم، خوشبختانه قانونمندی و برنامه ریزی انجام شده از سوی شهروندان مشهدی باعث شد این مشکل در مدت کوتاهی رفع شود.
اما هم چنان سرعت غیرمجاز در معابر اصلی و فرعی به ویژه هنگامی که که معبر خلوت است باعث بروز رفتار‌هایی وسوسه انگیز از سوی برخی رانندگان می‌شود. این افراد از این مهم غافل اند که با سرعت مطمئنه، در هر شرایطی می‌توان خودرو را متوقف کرد و از بروز حادثه جلوگیری کرد یا شدت حادثه را کاهش داد.


تغییر رفتار با ممنوعیت‌ها

 
کارشناسان پلیس راهور بر این باورند که با اجرای طرح محدودیت‌های ترافیکی برای کاهش آمار مبتلایان و فوت شدگان کرونایی، حتی بعد از پایان منع تردد‌ها شاهد تغییر رفتار رانندگان مشهدی خواهیم بود، زیرا خیلی‌ها برنامه ریزی کرده اند که تا قبل از ساعت ۲۱ کار‌های روزانه خود را سر و سامان دهند. اجرای این طرح بهانه‌ای شد تا کمتر از قبل شاهد خودرو‌های تک سرنشین، رفت و آمد‌های غیرضرور، فرهنگ استفاده از دوچرخه و پیاده روی باشیم. رعایت موارد مذکور، باعث می‌شود کمتر شاهد به خطر افتادن سلامت محیط زیست و بهداشت عمومی باشیم، و به دیگر کاربران ترافیکی ضرور از جمله وسایل نقلیه انبوه بر بیشتر احترام بگذاریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->