شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد
سرخط خبرها

خطر تکرار مسمومیت با ورود فاضلاب به رودخانه جاغرق

  • کد خبر: ۵۵۷۵
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
خطر تکرار مسمومیت با ورود فاضلاب به رودخانه جاغرق
بخشدار طرقبه در خصوص نشت فاضلاب دررودخانه روستای کلاته آهن و جاغرق گفت: به دلیل توپوگرافی روستای کلاته آهن امکان حفر چاه جذبی نیست، اما چند سال است که سپتیک فاضلاب کلاته آهن در نقطه‌ای در مجاورت رودخانه قرار گرفته و مرتب تخلیه می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، قربانی با رد نشت فاضلاب از این سپتیک خاطر نشان کرد: شهرداری به طور مداوم مسیر رودخانه‌های جاغرق و عنبران را از لحاظ دفع فاضلاب بررسی و کنترل می‌کند، اما مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلفی در باره دفع فاضلاب به داخل رودخانه حتما آن را به مراجع ذی صلاح همچون بخشداری، شهرداری، محیط زیست و دهیاری اعلام کنند تا ضمن رسیدگی به این تخلفات حتما با کنترل‌های نامحسوس خود مانع تکرار دوباره آن شویم.
بخشدارطرقبه می‌گوید: طی مکاتباتی که انجام دادیم هم بهداشت و هم محیط زیست و دهیاری را وارد این قضیه کردیم تا وضعیت را بررسی کنند و گزارش دهند که چه اقدامی برای هدایت و مدیریت صحیح فاضلاب روستای جاغرق می‌توان انجام داد.
وی ادامه داد: یکی از راهکار‌های خوبی که داده شد اتصال فاضلاب روستای جاغرق از طریق یک لوله به فاضلاب شهر طرقبه بود. البته باید این پیشنهاد ابتدا از طرف بهداشت و محیط زیست شهرستان و شهرداری طرقبه تایید شود و سپس اقدامی صورت گیرد.

بیش از ۷۰ درصد رستوران‌ها و مجتمع‌های پذیرایی مجهز به سپتیک هستند
رئیس اداره محیط زیست طرقبه شاندیز با اشاره به اولویتی که در این شهرستان لحاظ کرده است، گفت:اولویت ما در این شهرستان مدیریت فاضلاب و کنترل خروجی فاضلاب رستوران‌ها بود. به همین منظور خوشبختانه تاکنون بیش از ۷۰ درصد رستوران‌ها و مجتمع‌های پذیرایی که در این شهرستان وجود دارد مجهز به سپتیک هستند.
وی ادامه داد: خوشبختانه جلوی ورود فاضلاب خام گرفته شده است و الان بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد رستوران‌ها به چاه ایزوله شده یا سپتیک مجهز هستند و دیگر تخلیه فاضلاب مستقیم ندارند. وی ضمن تایید وقوع تخلفات احتمالی تصریح کرد:شاید در ساعاتی دور از چشم ماموران ما و شبکه بهداشت این تخلف صورت بگیرد و حتی بعضی از افراد با خودرو و تانکر اقدام به تخلیه فاضلاب در داخل رودخانه کنند، اما این که مستقیم بخواهند این تخلف را انجام دهند امکان پذیر نیست و من به صراحت آن را رد می‌کنم. شیرزور گفت: با توجه به شرایط توپوگرافی این شهرستان احتمال نشت فاضلاب‌های انسانی که در مراکز سکونتی و جمعیتی وجود دارد، به داخل آب رودخانه‌ها دور از انتظار نیست.

فاضلاب سرریز متاسفانه از زیر پل وارد رودخانه می‌شود
شیرزور از وجود دریچه فاضلاب اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که در اسرع وقت به موضوع رسیدگی می‌کند. وی بعد از بررسی‌های خود در این باره تصریح کرد:دو روستای جاغرق و زشک در این خصوص شرایط خاصی دارند. در روستای جاغرق چندین سال است که پیگیری می‌کنیم تا آب آن در اختیار آبفای روستایی قرار بگیرد.
وی ادامه داد: تا زمانی که مدیریت مصرف آب نباشد عملا برای فاضلاب هم اقدامی انجام نمی‌شود و فاضلاب چاه‌های این روستا سرریز و خروجی اش متاسفانه از زیر پل وارد رودخانه می‌شود. وی تاکید کرد: با توجه به این که شیب زمین در روستای جاغرق به طرف رودخانه است و از آن جا که زمین سنگلاخی است و تعدادی از منازل مسکونی به حالت سنتی فاضلاب خود را دفع می‌کنند بخشی از این فاضلاب به مسیل‌ها منتقل می‌شود.
وی اظهار کرد: یک قسمت از منبع پذیرنده در چالیدره است و یک قسمت هم در چاه فاضلاب این روستا که از آن جا به داخل رودخانه سرریز می‌شود.
شیرزور با بیان این که اخطاریه برای بهره بردار در چالیدره و دهیاری روستای جاغرق صادر شده است، خاطر نشان کرد: رونوشت این اخطاریه برای فرمانداری و بخشداری شهرستان ارسال شده است تا هر چه زودتر اقدامات مقتضی در این باره انجام شود.
وی اظهار امیدواری کرد: ۴۸ ساعت فرصت داده شده است تا از طریق تعبیه یک کانال، آب فاضلاب به سپتیک هدایت شود. شایان ذکر است جای خالی اداره آب منطقه‌ای به عنوان یکی از متولیان اصلی در بحث حفظ بستر و حریم رودخانه‌های این شهرستان و پاکیزگی آن به شدت احساس می‌شود، همچنین امیدواریم با برنامه ریزی‌های هر چه بهترو سریع‌تر مسئولان این شهرستان به ویژه در بخش آبفای شهری و روستایی شبکه فاضلاب و طرح اگو در تمامی مناطق مسکونی اجرا شود تا آلودگی منابع آبی به حداقل برسد و دیگر شاهد وقوع حوادث تلخی همچون مسمومیت اهالی روستای ابرده نباشیم وبا رعایت بیشتر نظافت و توقف رها سازی زباله در رودخانه و طبیعت از سوی مردم و همت بیشتر دهیاران روستا‌ها در جمع آوری زباله‌های بستر رودخانه‌ها، شاهد رودخانه‌های زیبا و عاری ازهرگونه زباله و آلودگی در این منطقه باشیم.

منبع:اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->