آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

مصائب تلخ و شیرین وام ازدواج

  • کد خبر: ۵۶۲۵۷
  • ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
مصائب تلخ و شیرین وام ازدواج
وام ازدواج چه ۷۰ میلیون تومان و چه ۱۰۰ میلیون تومان باشد، جوان ایرانی قرار است با این پول چه کند؟
طنین همتی|شهرآرانیوز، طبق مصوب کمیسیون تلفیق اعلام شد وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ برای هر زوج ۱۰۰میلیون تومان و کف آن ۷۰میلیون تومان باشد، اما این مبالغ در صورتی تعیین شده است که سال آینده مشخص نیست نرخ تورم، قیمت کالا‌های اساسی، هزینه مسکن و لوازم خانگی به چه سمتی کشیده می‌شود.
 
تجربه نشان داده است افزایش قیمت کالا‌ها با افزایش قیمت ارز و نواسانات بازار مسلما سیر صعودی دارد، اما اگر شاهد کاهش نرخ ارز و رونق اقتصادی باشیم، از کاهش قیمت‌ها و برگشت آن به قیمت قبلی خبری نیست. پس باید وام ازدواج برای جوانان در سال ۱۴۰۰ را هم با احتساب همین قیمت‌ها و نگاه خوش‌بینانه ثبات اقتصادی در نظر بگیریم، البته هنوز افزایش قیمت وام برای سال آینده قطعی نشده است.
 

وام ازدواج چه ۷۰ میلیون تومان و چه ۱۰۰ میلیون تومان باشد، جوان ایرانی قرار است با این پول چه کند؟ مسلما اعلام این مبالغ و افزایش هرساله وام ازدواج مشوقی برای ازدواج جوانان نخواهد بود. طبق اعلام اداره کل سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میزان ازدواج در کشور از سال۸۹ تاکنون ۴۰درصد کم شده و این زنگ خطری است که آینده کشور را در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی به مخاطره می‌اندازد. میزان ازدواج‌ها در سال۸۹ حدود ۸۹۰هزار بود که در سال۹۸ کمتر از ۵۵۰هزار شد و ۴۰درصد کاهش یافت. از سال۸۹ به‌طور متوسط هر سال ۶درصد از میزان ازدواج در کشور کم شده است.
 

تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری فقط با پرداخت وام ازدواج

دولت در سال‌های گذشته چه اقدامی برای تشویق جوانان به ازدواج کرده است؟ چرا حمایت‌ها فقط در پرداخت وام ازدواج خلاصه شده است؟ اگر پای درددل جوانان بنشینیم، اولی نکته‌ای که گفته می‌شود این است که ما همین وام ازدواج با هر مبلغی که هر سال به آن افزوده می‌شود را هم نمی‌خواهیم، زیرا آن‌قدر شرایط سخت در بانک‌ها برای پرداخت این وام گذاشته شده است که در آخر بی‌خیال دریافت وام خواهی شد و علاوه بر این با افزایش مبلغ ازدواج و هم‌سونبودن آن با درآمدمان در بازپرداخت این وام هم مشکل داریم.
پس در نتیجه دولت اگر ثبات اقتصادی را چه در حوزه مسکن و چه در حوزه خرید وسایل زندگی یا طرح‌های حمایتی در این بخش متمرکز کند، ناخواسته معضل کاهش ازدواج و فرزندآوری به‌خودی‌خود حل خواهد شد.

 

وام مسکن یا کمک‌هزینه رهن مسکن

بانک مسکن در سال ۹۹ افزایش سقف تسهیلات را برای جوانان در نظر گرفت که بر این اساس سقف تسهیلات قابل پرداخت از این محل در شهر تهران در پایان سال پانزدهم با ۶۰درصد رشد، از ۲۵۰میلیون تومان به ۴۰۰میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین سقف تسهیلات مذکور در شهر‌های بزرگ شامل کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم، شیراز و کرمانشاه در پایان سال پانزدهم از ۲۱۰میلیون به ۳۳۰میلیون تومان افزایش یافته است. این میزان درباره سایر نقاط شهری ۱۸۴میلیون تومان بود که امسال در ترمیم صورت‌گرفته به ۲۹۰میلیون تومان افزایش یافت.
 

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر امسال برای دریافت این وام اقدام شود، خوش‌بینانه ۱۰ سال طول می‌کشد تا این وام دریافت شود. حال اینکه اگر این مبلغ همین امسال به جوانان پرداخت می‌شد، با همین مبلغ هم توانایی خرید خانه نخواهند داشت، چه برسد برای ۱۰ سال آینده. به‌طور مثال اگر در سال ۷۳ با کمک وام مسکن می‌توانستی یک خانه کوچک در شهر بزرگی مثل تهران بخری، با این وام که خبر خوش هم تلقی می‌شود، فقط می‌توانی یک خانه را رهن کنی.
 

راه‌اندازی مجمع خیران ازدواج در مشهد

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: آغاز فعالیت مجمع خیران ازدواج مراحل پایانی را سپری می‌کند و به‌زودی راه‌اندازی می‌شود تا بتوانیم از ظرفیت خیران در بحث ازدواج آسان در استان بهره ببریم. همچنین ظرفیت‌های استان و دستگاه‌های دولتی در این بحث، قسمتی از مشکلات این قشر راه حل کنیم.
 

حاجی‌آبادی تصریح کرد: باتوجه‌به مشکلات اقتصادی مسلما وام ازدواج پاسخگوی رفع مشکلات جوانان نیست. مبلغ ۵۰ میلیون تومان که برای هر یک زوج‌ها در نظر گرفته می‌شود، در یکی‌دو سال گذشته برای خیلی از شهر‌ها پاسخگو بود، ولی با این شرایط کرونایی و افزایش قیمت‌ها، شاید همین ۱۰۰ میلیون تومان هم در خیلی از شهر‌ها حتی رهن خانه آن‌ها هم نشود، چه برسد که در کنار آن تجهیزات و وسایل خانه تهیه کنند که مسلما کار سختی خواهد بود.
 

وی افزود: ما به‌عنوان متولی این موضوع در استان انتظار داریم که مبلغ را بیشتر از این‌ها در نظر بگیرند، چون حتی این مبلغ ۷۰ یا ۱۰۰ میلیون تومان گفته‌شده برای سال آینده نیز قطعی نیست. در هرصورت با این شرایط اقتصادی برای مسئولان هم افزایش مبلغ این وام سخت است که بخواهند اعتبار بیشتری برای این وام در نظر بگیرند.
 

به گفته وی بهترین گزینه در شرایط موجود در کشور راه‌اندازی همین مجمع خیران ازدواج است که از این ظرفیت برای ازدواج آسان جوانان استفاده شود. ما همه‌جا بحث کمک خیران را چه در حوزه سلامت، ساخت مدرسه و... داریم که ان‌شاءالله در بحث ازدواج هم بتوانیم استفاده کنیم.
 

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی در ادامه یادآور شد: کمک خیران چه در حوزه‌های دیگر و چه در حوزه ازدواج از سال‌های گذشته در نقاط مختلف کشور باپرجا بوده است، ولی به سامان‌دهی نیاز دارد که راه‌اندازی این مجمع در استان به سامان‌دهی و هدف‌دارشدن اقدامات خیران کمک بزرگی خواهد کرد. به‌دنبال این هستیم که از ظرفیت کارخانه‌های لوازم خانگی معتبر کشور هم استفاده کنیم که به کمک ما بیایند تا بتوانیم از ظرفیت آن‌ها در تأمین مایحتاج زوج‌ها استفاده کنیم.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->