سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

صرفه‌جویی در مصرف گاز؛ چاره پیشگیری از خاموشی برق

  • کد خبر: ۵۶۴۰۶
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
صرفه‌جویی در مصرف گاز؛ چاره پیشگیری از خاموشی برق
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی: تنها راه عبور از خاموشی‌های برقی، صرفه جویی در مصرف گاز خانگی و تجاری است.
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی با تأکید بر اینکه تنها راه عبور از خاموشی‌های برقی، صرفه جویی در مصرف گاز خانگی و تجاری است، افزود: چاره کار مدیریت مصرف توسط مردم است و اگر مصرف گاز را کمی کاهش بدهند، به راحتی از این مشکل عبور خواهیم کرد و خاموشی احتمالی نخواهیم داشت. رضا ریاحی در نشست مشترک خبری با شرکت گاز خراسان رضوی افزود: اکنون از سوی مردم باید مدیریت مصرف صورت بگیرد، چون با صرفه جویی مشکل حل می‌شود؛ به ویژه آنکه از فردا دمای هوا کاهش محسوسی خواهد داشت و مصرف گاز قطعا بالا خواهد رفت که مردم باید مدیریت مصرف گاز را در دستورکار خودشان قرار بدهند.

وی با اشاره به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود برای تولید برق و جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی بیان کرد: بخش خانگی و تجاری بیش از ۶۵۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند، درحالی که مصرف نیروگاه‌ها تنها ۱۴۰ میلیون مترمکعب گاز است.


احتمال استفاده دوباره از مازوت

وی گفت: اگر در بخش خانگی مصرف گاز ۱۰ درصد افزایش پیدا کند، انتقال گاز به نیروگاه‌های برق ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و با کاهش تولید برق، به سوخت جایگزین یا همان نفت کوره نیاز پیدا می‌کنیم؛ ضمن اینکه ظرفیت ناوگان شرکت پخش و پالایش محدود است و آن هادر این شرایط توانایی پاسخگویی مناسب را ندارند.


مشکل بر سر تأمین سوخت است

وی با بیان اینکه نیروگاه‌های برق استان مخازنی برای ذخیره سازی گاز دارند، گفت: نیروگاه‌ها می‌توانند به اندازه یک تا ۲ ماه سوخت در مخازن خود ذخیره و تا زمان رسیدن سوخت جایگزین از آن استفاده کنند. اگر سوخت به نیروگاه برسد، ظرفیت تولید ما ۵۰۰۰ مگاوات می‌شود؛ البته فعلا ۲۵۰۰ مگاوات تولید برق داریم و تابستان امسال حتی ۴۲۰۰ مگاوات هم برق تولید کردیم، اما مشکل فعلی ما تأمین سوخت است.


۱۵ درصد افزایش مصرف گاز

در ادامه این نشست خبری، مدیرعامل شرکت گاز استان با تأکید بر افزایش ظرفیت گازرسانی به بخش‌های مختلف استان، به ویژه بخش نیروگاهی گفت: در ۹ ماه ابتدایی امسال در همه حوزه‌ها به جز حمل ونقل افزایش انتقال داشتیم. این افزایش در نیروگاه‌ها ۷ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است و امسال بیش از ۲ میلیون مترمکعب گاز به آن‌ها تحویل دادیم.

حسن افتخاری از افزایش پانزده درصدی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری استان خبر داد و تصریح کرد: خراسان رضوی بعد از تهران بیشترین مشترک گاز را دارد؛ ضمن اینکه دومین استان از نظر گازرسانی به روستا‌ها هستیم. توقع ما با توجه به جمعیت اضافه شده، افزایش پنج درصدی مصرف گاز بود، ولی در استان ۱۵ درصد افزایش مصرف گاز داشته ایم.


خانگی‌ها همراهی نکنند، گاز نیروگاه قطع می‌شود

وی با بیان اینکه مجموع مصرف در ۳ استان خراسان بالغ بر ۸۸ میلیون مترمکعب و ظرفیت تولید و برداشت ما از پالایشگاه خانگیران تنها ۵۴ میلیون مترمکعب است، افزود: این مسئله باعث می‌شود که ۱۲ میلیون مترمکعب هم از مخازن جنوب به استان‌های خراسان گاز منتقل شود، اما بااین همه باز هم ۸ میلیون مترمکعب کمبود داریم و تنها راه چاره‌ای که باقی می‌ماند، مدیریت مصرف است.
وی افزود: قطع برق خانگی خط قرمز ماست و خود را موظف می‌دانیم که برق خانگی را در هر شرایطی حفظ کنیم. وقتی هم که بخش خانگی بیشتر مصرف کند، مجبوریم از سهم نیروگاه‌ها و صنایع کم کنیم.


تشکیل کمیته سوخت

مدیرعامل شرکت گاز استان همچنین با اشاره به تشکیل کمیته سوخت در شهر مشهد برای حل وفصل برخی از مشکلات گفت: سال گذشته اولین کمیته سوخت کشور در خراسان رضوی تشکیل شد و طبق گزارش‌ها ما در مقایسه با دیگراستان‌ها کمترین مشکل را در این زمینه داشتیم.


قطع گاز اداره‌های پرمصرف

«گاز اداره‌های پرمصرف قطع خواهد شد.» افتخاری با اعلام این خبر و با تأکید بر اجرای دستورالعملی که از سوی وزارت نفت ابلاغ شده است، بیان کرد: از ابتدای آغاز فصل سرما بیش از ۳۰ هزار بازرسی از اداره‌های استان داشتیم که این بازدید‌ها منجر به ۱۲۰۰ اخطار و ۳۸۰ مورد قطع گاز شده است. در کنار این‌ها گاز بیش از ۵۰۰۰ ویلای خالی از سکنه که وسایل گرمایشی شان روشن بود نیز قطع شده است.


افزایش تحویل گازوئیل به نیروگاه‌ها

مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فراورده‌های نفتی نیز در این نشست گفت: علاوه بر افزایش تحویل گاز به نیروگاه ها، امسال نیز چیزی نزدیک به ۴۰۰ میلیون لیتر گازوئیل بیشتر در مقایسه با سال گذشته برای تأمین برق پایدار به نیروگاه‌ها تحویل داده شده است.
علی اصغر اصغری گفت: سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیون لیتر گازوئیل به نیروگاه‌ها تحویل داده شد که امسال این میزان به ۹۷۰ میلیون لیتر رسید. گازوئیلی که به نیروگاه‌ها تحویل داده می‌شود استاندارد آلایندگی یورو ۴ دارد و از همه مهم‌تر اینکه ارسال نفت کوره هم تااین لحظه بدون مشکل انجام شده است.


تا ۳۰۰۰ مگاوات مصرف پاسخگو هستیم

در ادامه این نشست خبری، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان نیز با اشاره به مصرف ۱۵۰۰ مگاواتی برق در پیک تابستان، گفت: این حجم را بدون هیچ دغدغه‌ای در استان توزیع کردیم و این عدد اگر به ۳۰۰۰ مگاوات هم افزایش پیدا کند، زیرساخت‌های ما پاسخگو خواهند بود. محسن ذبیحی افزود: طبیعی است که در زمستان با کاهش مصرف برق مواجه هستیم. محدودیتی که امروز با آن درگیریم، محدودیت انرژی است که با مدیریت مصرف حل وفصل خواهد شد.


۴۰۰ ماینر غیرمجاز در مشهد جمع آوری شد

درباره جمع آوری ماینر‌ها از شهر نیز مدیرعامل شرکت توزیع برق مشهد این گونه گفت: پنجشنبه هفته گذشته مانور جمع آوری ماینر‌های غیرمجاز در مشهد بود که ۴۰۰ مزرعه غیرمجاز در مشهد شناسایی و جمع آوری شد و قبل از آن ۳۷۷ دستگاه هم شناسایی کرده بودیم که برای متولیان آن‌ها یک میلیارد و ۶۰۰ تومان جریمه در نظر گرفته شد.
محمدرضا رمضانی مزارع بیت کوین را تهدیدی برای صنعت برق خراسان ندانست و افزود: مزارع بیت کوین مسئله حادی نیستند و چیزی نیست که خاموشی‌ها را تحت تأثیر قرار بدهد و، چون می‌توانند تهدیدی باشند باید مدیریت شوند، ضمن اینکه مسئولان به دنبال راهی برای قانونی کردن آن هستند.


فقط ۹۰۰ مگاوات در زمستان

وی ادامه داد: ۵۲ درصد از برق شهر مشهد توسط بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود. سرانه مصرف هرمشترک خانگی در دنیا و در ماه ۹۰۰ کیلووات است، در حالی که ایرانی‌ها ۲۹۰۰ کیلووات مصرف می‌کنند که این مسئله گاهی اوقات شبکه برق را دچار مشکل می‌کند.
رمضانی با اشاره به کاهش یک سومی مصرف برق شهر مشهد در فصول سرد سال، تصریح کرد: در پیک بار چیزی نزدیک به ۱۶۰۰ مگاوات برق در مشهد مصرف شد و فعلا با کاهش یک سومی روبه رو هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->