زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

«ژول ورن» تنها نویسنده‌ای بود که تخیلاتش وارد دنیای واقعی شد

  • کد خبر: ۵۸۲۳۰
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
«ژول ورن» تنها نویسنده‌ای بود که تخیلاتش وارد دنیای واقعی شد
«ژول ورن»، نویسنده‌ای که تازه در دهه چهارم زندگی اش قدم به دنیای حرفه‌ای نوشتن گذاشته بود و تا قبل از آن هیچ ناشری کتاب هایش را قبول نمی‌کرد تااینکه «پنج هفته در بالون» را نوشت.
شهرآرانیوز - چند نویسنده می ‎شناسید که ایده هایشان، ایده‌هایی که شاید تخیلی و توهمی محسوب می‌شدند، به واقعیت پیوسته باشد؟ آن هم نویسنده‌ای که چیزی حدود دو قرن پیش زندگی می‌کرده و کتاب می‌نوشته است. اختراع زیردریایی ها، اتومبیل، هواپیما، صنعت هوانوردی و فضانوردی، نیــروی برق، ویدئوکنفرانس، پرتاب موشک ها، اخبار رادیو و تلویزیون و...، حاصل تخیلات اوست.

نویسنده‌ای که تازه در دهه چهارم زندگی اش قدم به دنیای حرفه‌ای نوشتن گذاشته بود و تا قبل از آن هیچ ناشری کتاب هایش را قبول نمی‌کرد تااینکه «پنج هفته در بالون» را نوشت. «ژول ورن» بعد از موفقیت‌هایی که به دست آورده بود، توانست برای خود یک کشتی تفریحی بخرد و آن را به نام پسرش «سن میشل» نام گذاری کند. در سال۱۸۶۷ به همراه برادرش «پل» با آن کشتی مجهز رهسپار آمریکا شد و در همین سفر دریایی، شاهکار ارزنده خود به نام «۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا» را نوشت. اولین ایده او ۳۰ سال بعد از درگذشتش، رنگ واقعیت گرفت. ژول ورن در کتابی به نام «در سال۲۸۸۹» که در سال۱۸۸۹ منتشر شــد، برای روزنامه‌ها جایگزینی را معرفی می‌کند:

«روزنامه «Earth Chronicle» هر روز صبح به جای اینکه چاپ شود، برای مشترکانش خوانده خواهد شد؛ مشترکانی که می‌توانند اخبار روز را از گفتگو با گزارشگران، سخن گو‌ها و دانشمندان به دست آورند.» اولین مخابره خبر، ۳۰سال پس از نوشتن تخیلی ژول ورن به واقعیت پیوست؛ یعنی در سال۱۹۲۰ و، اما اولین مخابره تلویزیونی خبر، ۵۴سال پس از آن امکان پذیر شد. میلیون‌ها بیننده در هشتم اوت۱۹۷۴ (۱۷مرداد۱۳۵۳) توانستند خبر استعفای سی وهفتمین رئیس جمهور آمریکا (ریچارد نیکسون) را در ماجرای «رسوایی واترگیت» در صفحه تلویزیون مشاهده کنند و چهره معاونش (جرالد فورد) را ببینند که جانشین نیکسون شده بود. یکی دیگر از موضوعات محبوب و مورد علاقه ورن، شوک الکتریکی بود که بعد‌ها از روی آن، شوکر الکتریکی ساخته شد.
 
در داستان «۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا» وی از سلاحی صحبت می‌کند که شوک‌های قدرتمند الکتریکی وارد می‌کند؛ سلاحی شبیه به شوکر‌های برقی که در عصر حاضر وجود دارند. او درباره این سلاح نوشته است: «گلوله‌هایی که این سلاح شلیک می‌کند، گلوله‌هایی عادی نیستند، بلکه مخزن‌های کوچک شیشه‌ای هستند که با لایه‌ای فولادی، پوشانده شده اند و وجود یک تکه سرب در آن، این گلوله‌ها را سنگین کرده است.
 
بطری‌های لید واقعی، ابزار قرن هجدهمی که برای ذخیره الکتریسیته ساکن استفاده می‌شد، هستند که انرژی الکتریکی با قدرت زیاد به آن‌ها وارد شده است و می‌تواند بزرگ‌ترین حیوانات را از پا دربیاورد.»

ژول ورن نزدیک به ۸۰داستان بلند و کوتاه، رساله و مقاله پژوهشی نوشت که تا زمان مرگش ۱۹۰۵میلادی (۱۲۸۴خورشیدی) بیش از ۵۰ جلد از رمان‌های او منتـشر شد. او در ۲۴مارس۱۹۰۵ درپی بیماری دیابت در هفتادوهفت سالگی درگذشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->