به گزارش شهرآرانیوز، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمیناجتماعی، اجرایی شدن طرح نسخه الکترونیک را بستری مناسب برای حذف دفترچههای کاغذی برشمرد و با توجه به اجرای موفقیتآمیز طرح در مراکز ملکی تأمیناجتماعی، تصریح کرد: «اکنون فرصت مناسبی است که دفترچههای کاغذی تأمیناجتماعی از چرخه درمان کشور حذف شود.»
شهرام غفاری با بیان اینکه وقتی نسخهها الکترونیک میشود، دیگر نیازی به دفترچه کاغذی نیست، افزود: «با حذف دفترچه فرایند درمان هیچ تغییری نمیکند بلکه فقط دفترچه کنار گذاشته میشود.» وی اظهار کرد: «سازمان تأمیناجتماعی تصمیم گرفت نسخه الکترونیک را اجرا کند و در حال حاضر برای مراجعه به تمامی مراکز ملکی سازمان و نیز تمامی مراکز طرف قرارداد که تقریباً همه آنها به نسخه الکترونیک پیوسته اند، به دفترچه درمانی نیاز نیست و تنها با ارائه کدملی بیمهشدهها میتوانند از خدمات لازم بهرهمند شوند.»
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمیناجتماعی گفت: «چنانچه بیمهشدگان به مراکزی مراجعه کردند که به هر دلیل امکان تولید نسخه الکترونیک فراهم نبود، پزشک در سربرگ مطب، نام، کدملی و مشخصات بیمار را ثبت و بیمار با مراجعه به مراکز پاراکلینیک خدمات درمانی خود را دریافت میکند.» غفاری با تأکید بر اینکه دفترچه تأمیناجتماعی از اول اسفندماه در شعب و کارگزاریهای این سازمان صادر نمیشود، ادامه داد: «در صورتی که دفترچه بیمهشده دارای برگهای استفاده نشده بود، پزشک میتواند در صورت نیاز از این برگهها برای نسخهنویسی استفاده کند.» وی با اشاره به جمعیت ۴۵ میلیون نفری زیر پوشش تأمیناجتماعی، تأکید کرد: «طرح نسخه الکترونیک برای استانداردسازی ارائه خدمات و سهولت دسترسی بیمهشدگان به خدمات درمانی در نظر گرفته شده است.»
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمیناجتماعی توصیه کرد همه مراکز درمانی به طرح نسخه الکترونیک بپیوندند و در همین رابطه افزود: «ما روزانه ۱۵۰ هزار نسخه الکترونیکی از پزشکان مطبهای طرف قرارداد با تأمیناجتماعی دریافت میکنیم و این مراکز از طریق سامانهها به این سازمان اتصال دارند. همچنین تاکنون بیش از ۶۵ میلیون نسخه الکترونیک در مراکز ملکی تأمیناجتماعی تولید شده است.»
معاون خرید راهبردی ادارهکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به حذف دفترچههای درمان تأمیناجتماعی از ابتدای اسفندماه امسال، ارائه این خدمت را متکی بر آماده بودن زیرساختهای خدمات الکترونیک تأمیناجتماعی در حوزه درمان عنوان کرد. فرهاد خدایی افزود: «با توجه به آماده شدن امکان ارائه خدمات درمانی اعم از ویزیت، تجویز دارو، خدمات پاراکلینیک شامل آزمایشگاه، تشخیص طبی، تصویربرداری و فیزیوتراپی در بستر الکترونیک برای تمامی پزشکان، داروخانهها و مراکز تشخیصی- درمانی، از اول اسفندماه امسال صدور دفترچههای درمانی برای بیماران متوقف میشود.» وی اظهار کرد: «بیماران تحت پوشش سازمان در صورت مراجعه به آن دسته از مراکز درمانی مجهز به خدمات الکترونیک میتوانند با ارائه کارت ملی از خدمات مورد نیاز خویش بهرهمند شوند.» معاون خرید راهبردی ادارهکل درمان غیرمستقیم گفت: «آن دسته از پزشکانی که دسترسی به سیستمهای مکانیزه ندارند، میتوانند دستورات خود را با استفاده از سرنسخه مطب شخصی یا مؤسسه درمانی محل خدمت، تجویز کنند.»
خدایی با اشاره به دفترچههای درمانی فعلی که در اختیار بیمهشدگان قرار دارد، تصریح کرد: «این دفترچهها تا اتمام برگههای درمانی قابل استفاده بوده و پزشک میتواند مانند سابق دستورات خود را بر روی برگههای دفترچه صادر کند.»
وی با بیان اینکه با اجرای حذف دفترچه درمان، پزشکان به سه روش میتوانند نسخه بیمار را تجویز کنند، ادامه داد: «روش اول، استفاده از دفترچه درمانی بیمار است؛ آن دسته از بیمارانی که دفترچه درمانی آنها دارای برگه است، پزشک میتواند با استفاده از دفترچه نسخه بیمار را صادر و بیمار نیز مانند سابق با ارائه آن به مراکز دارویی و تشخیصی- درمانی میتواند خدمات خود را دریافت کند.»
این دکتر داروساز عنوان کرد: «روش دوم، استفاده از نسخه الکترونیک است. برای صدور نسخه به روش الکترونیک، پزشک ابتدا باید در سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمیناجتماعی، به نشانی (ep.tamin.ir) ثبتنام و پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور میتواند نسبت به تولید نسخه الکترونیک اقدام کند.» خدایی با تأکید بر اینکه محدودیتی برای ثبتنام پزشکان در سامانه یاد شده وجود ندارد، افزود: «تمامی پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد میتوانند در این سامانه ثبتنام کرده و نام کاربری دریافت کنند.» وی یکی از مزایای صدور نسخه الکترونیک برای پزشکان را دریافت حقالسهم ویزیت پزشکان برشمرد و افزود: «چنانچه پزشکان مبادرت به تولید نسخه الکترونیک کنند، حقالسهم ویزیت آنها به صورت برخط توسط سازمان تأمیناجتماعی پرداخت میشود.»
خدایی با اشاره به نحوه دسترسی بیمار به دارو یا خدمات تشخیصی- درمانی از طریق نسخه الکترونیک، اظهار کرد: «پس از مراجعه بیمار به داروخانه یا مراکز پاراکلینیک، این مراکز نیز از طریق پورتال معاونت درمان میتوانند نسخه الکترونیک را رؤیت کرده و خدمات مورد نیاز بیمار را ارائه کنند.»
معاون خرید راهبردی ادارهکل درمان غیرمستقیم سومین روش صدور نسخ در طرح حذف دفترچههای درمان را استفاده از سرنسخه مطب پزشکان برشمرد و گفت: «چنانچه هنگام مراجعه بیمار به پزشک، سیستمهای مکانیزه به هر دلیلی در دسترس نباشد و بیمار نیز دفترچه درمانی نداشته باشد، پزشک میتواند با استفاده از سرنسخه مطب یا مؤسسه درمانی ضمن احراز هویت بیمار از طریق کارت ملی و ثبت مشخصات بیمار شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ ویزیت و شماره ملی بیمار در سرنسخه، نسبت به تجویز نسخه اقدام کند.»
خدایی تصریح کرد: «پس از آن بیمار نسخه خود را به داروخانه یا مراکز پاراکلینیک تحویل داده و این مراکز میتوانند از طریق پورتال معاونت درمانی یا از طریق سامانههای الکترونیک داخلی خود (از طریق نصب اپلیکیشن واسط (API) برای سهولت انجام عملیات و اتصال به سامانه الکترونیک تأمیناجتماعی) نسبت به ثبت نسخه و اخذ تأییدیه اقدام کرده و خدمات لازم را ارائه دهند.»
وی با بیان اینکه تمامی داروخانهها و مراکز پاراکلینیک طرف قرارداد، از سالیان قبل برای تأیید و ارسال نسخ خود به پورتال معاونت درمان سازمان دسترسی داشتهاند، ادامه داد: «پس از پیادهسازی طرح نسخه الکترونیک، تمامی این مراکز به نسخه الکترونیک بیمار دسترسی خواهند داشت. از اینرو، روند نسخهپیچی در داروخانه و مراکز پاراکلینیک در زمان ارائه سرنسخه مطب با فرایند نسخهپیچی قدیمی که ارائه دفترچه درمانی بود، تفاوتی ندارد و این مراکز کافی است جهت ارائه خدمات نسبت به ثبت نسخه در سامانههای خود اقدام کنند و در این زمینه جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.»
معاون خرید راهبردی ادارهکل درمان غیرمستقیم در خصوص تدابیر و تمهیدات سازمان برای پیشگیری از سوءاستفادههای احتمالی از کدهای ملی برای دریافت خدمات رایگان تأمیناجتماعی، عنوان کرد: «توجه به این نکته ضروری است تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده برای بیمار که به صورت الکترونیک یا نسخه کاغذی تجویز میشود، به استناد کدملی در پرونده سلامت شخص بیمهشده ثبت میشود؛ از اینرو استفاده از کدملی اشخاص دیگر ضمن مغایرت با موازین حقوقی میتواند در آینده روند تشخیص و درمان بیمهشدهای را که از کدملی وی استفاده شده را به مخاطره اندازد.»
خدایی افزود: «به همین دلیل، تمامی پزشکان و مؤسسههای تشخیصی و درمانی موظف هستند ضمن احراز هویت بیمهشده، از ارائه خدمات به افراد با کدملی «غیر» خودداری کنند. در غیر این صورت، مسئولیت حقوقی و قضایی حاصله بر عهده شخص یا اشخاص خواهد بود.» وی اظهار کرد: «از سوی دیگر، برنامهریزی لازم برای انجام تدابیر نظارتی و پایش خدمات ارائه شده به بیمار اعم از تعداد مراجعه به پزشک، تجویز دارو و خدمات پاراکلینیک پیادهسازی شده؛ خواه این خدمات در بستر الکترونیک انجام شده یا به صورت دستی و کاغذی باشد.» او با تأکید بر اینکه عملکرد بیماران و مؤسسههای درمانی همواره از سوی سازمان رصد میشود، گفت: «چنانچه مواردی خارج از استانداردهای در نظر گرفته شده مشاهده شود، تحت بازرسی قرار خواهد گرفت.»
معاون خرید راهبردی ادارهکل درمان غیرمستقیم با بیان اینکه تجویز و پذیرش نسخ در بستر الکترونیک اولویت سازمان است، تصریح کرد: «استفاده از نسخ کاغذی تنها در مواردی توصیه میشود که بستر تجویز الکترونیک به هر دلیل اعم از قطعی اینترنت، قطعی سامانههای نسخهنویسی یا مشکلات سختافزاری فراهم نباشد.»
خدایی با بیان اینکه بهرهبرداری از سرویسها و سیستمهای مبتنی بر فناوری و تکنولوژیهای نوین برای سازمان تأمیناجتماعی از راهبردهای تأمیناجتماعی است، ادامه داد: «سازمان تأمیناجتماعی به عنوان بزرگترین خریدار خدمت و دومین تولیدکننده خدمات درمانی در کشور برای جلب رضایت بیمهشدگان، پزشکان و مراکز طرف قرارداد، در تلاش است و اتخاذ سیاستگذاری و تعیین راهبردهای بهینه برای ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات همواره پیگیری میشود.»
منبع: تامین اجتماعی