برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

پای گرانی در بازار کیف و کفش شب عید باز شد

  • کد خبر: ۶۰۷۲۱
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
پای گرانی در بازار کیف و کفش شب عید باز شد
یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، این حداقل هزینه‌ای است که یک خانواده چهارنفره باید برای خرید کیف و کفش سال نو با جنسی نزدیک به متوسط پرداخت کند.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، این حداقل هزینه‌ای است که یک خانواده چهارنفره باید برای خرید کیف و کفش سال نو با جنسی نزدیک به متوسط پرداخت کند. حتما می‌دانید که مشهد جایگاه ویژه‌ای در تولید کفش چرم در کشور دارد، اما حداقل قیمت گفته شده در بالا برای خرید کفش‌هایی از این جنس نیست. تولیدی‌های کفش چرم در مشهد نیز با مشکلات فراوانی روبه روهستند، اما در این گزارش نمی‌خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم.
 
در گزارشی دیگر با موضوع «گرانی لباس عید» به بررسی حداقل هزینه خرید لباس نو برای یک خانواده چهارنفره در ۴ منطقه مشهد پرداختیم. خلاصه ماجرا این شد که از ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان عیدی کارگران، حداقل ۵۰ درصد آن برای خرید لباس هزینه خواهد شد. حال می‌خواهیم کیف و کفش را نیز به لباس نو اضافه کنیم.
 
اول از همه به خیابان دانشگاه می‌رویم؛ خیابانی که از قدیم به بورس کیف و کفش مشهد شهرت داشته است. صاحب یکی از کفش فروشی‌های قدیمی برای توصیف بازار از صفت «خسته» استفاده می‌کند و به ما می‌گوید: قیمت کفش‌هایی با کیفیت مشابه سال قبل دوبرابر شده است و حالا هم هر روز که می‌خواهیم خرید کنیم، می‌بینیم که قیمت‌ها درمقایسه با روز قبل بیشتر شده است. مردم هم توان خریدشان بسیار کم شده و بازار این روز‌ها بسیار خسته است. این کفاش خیابان دانشگاه در ادامه، این طور ما را راهنمایی می‌کند: «چه در چرم طبیعی و چه در چرم صنعتی، کیفیت‌ها متفاوت است. اگر برند تولیدی خاصی هم داشته باشد، قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد.»

او یک کفش زنانه را برمی دارد، در دست می‌چرخاند، رو به ما می‌گیرد و ادامه می‌دهد: همین کفش با چرم صنعتی، الان ۲۱۰ هزار تومان قیمت خورده است که قیمت خریدش، بیشتر از قیمت فروش سال گذشته است. سال پیش این کفش را حدود ۹۰ هزار تومان می‌خریدیم و ۱۴۰ هزار تومان می‌فروختیم.

از او درباره کف قیمت خرید کفش و کیف با کیفیت متوسط سوال می‌کنیم که می‌گوید: همین الان کف قیمت کفش زنانه با چرم صنعتی ۲۰۰ هزار تومان به بالاست. همین کفش با چرم طبیعی و کیفیت متوسط، بیشتر از ۳۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. از جنس کفش مردانه هم در این فروشگاه فقط چرم طبیعی داریم که قیمت آن بیشتر از ۳۵۰ هزار تومان است؛ چون اگر غیر از آن باشد، دوام ندارد. قیمت کیف‌های زنانه هم بیشتر از ۲۵۰ هزار تومان با چرم غیرطبیعی است.
اگر تا همین جای صحبت‌های مرد کفاش یک چرتکه بیندازیم، چنانچه خانواده‌ای برای خرید چهار جفت کفش و یک کیف زنانه به این فروشگاه بیایند، برای خرید این محصولات دست کم باید یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هزینه کنند.


خرید کیف و کفش، ۳۰ درصد عیدی کارگران را می‌بلعد

به منظور تکمیل گزارشمان و بررسی انواع کفش برای سنین و سلایق مختلف به چند مغازه دیگر هم سرمی زنیم. اینجا از تک سایز‌ها و مدل‌های قدیمی مانده در سبد‌های بدون مشتری، فاکتور می‌گیریم و اجناس روز با کیفیت متوسط را در مغازه‌های این خیابان بررسی می‌کنیم.

متوسط قیمت کفش زنانه با کیفیت متوسط در خیابان دانشگاه ۲۳۰ هزار تومان، کفش مردانه ۳۵۰ هزار تومان، کفش اسپرت نوجوان ۲۷۰ هزار تومان و کفش برای یک کودک خردسال ۱۸۰ هزار تومان است. حالا اگر بخواهید یک کیف زنانه را هم به این خرید اضافه کنید، باید به صورت متوسط ۲۷۰ هزار تومان بپردازید. جمع همین خرید‌ها یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود که معادل ۳۴ درصد عیدی یک کارگر در بهار ۱۴۰۰ است.

البته ناگفته نماند اگر همین سبد را بخواهیم در خیابان آزادشهر پر کنیم، شاید بتوانیم با قیمتی کمتر نیز خرید کنیم. گشت وگذار ما در این خیابان نشان می‌دهد که به طور متوسط خرید کیف و کفش در اینجا برای خانواده یادشده حداقل یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تمام می‌شود که این خرید‌ها شامل یک جفت کفش زنانه ۲۰۰ هزار تومان، یک جفت کفش مردانه ۳۰۰ هزار تومان، یک جفت کفش اسپرت نوجوان ۲۳۰ هزار تومان، یک جفت کفش برای یک کودک خردسال ۱۷۰ هزار تومان و یک کیف زنانه ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود.

اما اگر مایل باشید از خیابانی مثل احمدآباد خرید کنید، باید جیبتان پرپول‌تر باشد. در اینجا به دلیل وجود برند‌های مختلف از کیف و کفش، میانگین قیمت‌های حداقلی برای یک جفت کفش زنانه ۵۰۰ هزار تومان، کفش مردانه ۷۰۰ هزار تومان، کفش اسپرت نوجوان ۵۰۰ هزار تومان، کفش برای یک کودک خردسال ۳۰۰ هزار تومان و یک کیف زنانه ۵۰۰ هزار تومان است که جمع آن‌ها حداقل ۲ میلیون تومان خواهد شد.

همه این‌ها یعنی حداقل ۳۰ درصد عیدی یک خانواده کارگری برای خرید کیف و کفش عید، هزینه خواهد شد. حالا شما این را به حداقل هزینه ۵۰ درصدی پوشاک آن هم با کیفیت‌های متوسط اضافه کنید. تا اینجا حداقل ۸۰ درصد این عیدی برای نوشدنی در حد متوسط هزینه خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->