دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور
سرخط خبرها

حراج ذخایر ارزی برای بورس

  • کد خبر: ۶۵۶۲۴
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
حراج ذخایر ارزی برای بورس
در حالی که محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس از تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به میزان ۲۰۰میلیون دلار معادل ۵هزار میلیارد تومان خبر داده که برخی منتقد این اقدام هستند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات دیروز با صعود ۵۰۰۰ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحد ایستاد. در حالی که محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس از تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به میزان ۲۰۰میلیون دلار معادل ۵هزار میلیارد تومان خبر داده که برخی منتقد این اقدام هستند.

براساس گزارش ایسنا، جلسه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای حمایت از بازار سرمایه با ۱۰تصمیم همراه بود که مهم‌ترین آن ها، استفاده از منابع ارزی صندوق توسعه ملی بود. بر این اساس، مقرر شده است بانک مرکزی ۲۰۰میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی را بفروشد و معادل ریالی آن را دراختیار صندوق تثبیت سهام قرار دهد.

این مصوبات به جریان شهریور سال گذشته برمی گردد که قرار شده بود برای حمایت از بازار سرمایه، یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی دراختیار صندوق تثبیت سهام قرار گیرد و همین موضوع هم به مصوبه قانونی سال۱۳۹۴ برمی گشت؛ یعنی زمانی که مقرر شد سالانه ۱۰درصد از منابع ارزی صندوق توسعه ملی دراختیار بخش‌های کشاورزی و صنعت قرار گیرد و در ادامه براساس قانون رفع موانع تولید، قرار شد سالانه یک درصد از منابع برای پشتیبانی از بازار سرمایه اختصاص پیدا کند.

باتوجه به شرایط خاص بازار سرمایه در سال گذشته، این ماده قانونی پیگیری شد تا سهم یک درصدی بازار سرمایه از صندوق پرداخت شود که تامین از محل منابع ریالی سپرده گذاری شده در بانک‌های عامل، مطرح بود و در تمام این مدت، بار‌ها چالش‌هایی بین دستگاه‌های مربوط درمورد نحوه اجرا و تزریق منابع از صندوق به بورس مطرح شد که نشان می‌داد منابع به طورکامل تزریق نشده است و با مشکلاتی مواجه است.

اما اکنون آنچه مسئولان مربوط مصوب کرده اند، ورود به بخش ارزی صندوق توسعه ملی و فروش ۲۰۰میلیون دلاری منابع ارزی به عنوان مانده سهم یک درصد است، در حالی که پیش از این نیز شهیدزاد، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، تاکید کرده بود صندوق منابع ارزی را برای پشتیبانی از بورس اختصاص نخواهد داد، زیرا ارز باید در بانک مرکزی به ریال تبدیل شود.
آنچه در عمل رخ داده است، خروج از بخش ریالی تعیین شده برای تزریق به بازار سرمایه و ورود به حوزه ارزی با تبدیل دلار به ریال است.

درمجموع اینکه این تسعیر ارزی چه تبعاتی در حوزه تورمی به دنبال دارد، مشخص نیست و موضوعی پرابهام است که لازم است مسئولان به آن پاسخ دهند. درهرصورت منابع ارزی صندوق توسعه ملی درحال به حراج گذاشتن است؛ منابعی که طبق قانون و ضوابط تاسیس این صندوق، سهمی از درآمد‌های سالانه فروش نفت بوده است و ذخیره‌ای برای نسل آینده با هدف به کارگیری در طرح‌های اقتصادی و توسعه‌ای کشور با اختصاص به بخش غیردولتی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->