سرخط خبرها

بررسی چگونگی خدمات پستی

  • کد خبر: ۶۵۶۴
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
بررسی چگونگی خدمات پستی
به مناسبت روز جهانی پست در منطقه ۷ انجام شد

بخشنده - صندوق مکعبی زرد رنگ با آن سقف‌های مثلثی شکلشان دیگر کمتر به کار شهروندان می‌آیند. بسیاری از ما اصلا متوجه این صندوق‌ها که روزی به وسیله آن مکاتبات ضروری و غیرضروری خود را انجام می‌دادیم، نیستیم. شاید حق هم داریم. با آمدن ایمیل، فکس و سیل انبوه برنامه‌های اجتماعی متعدد با آن همه ایموجی‌های جذاب دیگر کدام یک از ما زحمت نوشتن نامه و ارسال آن را به خود می‌دهد؟ البته با این‌حال فناوری نتوانسته تمام مکاتبات پستی را از رده خارج کند و شهروندان برای ارسال مرسوله‌های خود همچنان از خدمات اداره پست بهره می‌برند.

 

در منطقه7 اداره پست دفتری ندارد و شهروندانی که قصد ارسال بسته‌ پستی دارند باید به اداره پست مرکزی در خیابان امام خمینی یا به10دفتر پیشخوان که در محلات مختلف منطقه قرار دارند، مراجعه کنند. در دفاتر پیشخوان دولت یک نفر پشت باجه خدمات پستی قرار گرفته است و کار پستی مراجعه‌کنندگان را انجام می‌دهد که شاید بتوان گفت آن‌ها جایگزین صندوق‌های پستی در خیابان و همکار با اداره پست شدند.


ساده‌تر شدن ارسال نامه‌ها
با احمد آصفی، شهروند محله امام رضا، که برای ارسال یک نامه به این دفتر مراجعه کرده بود به گفت‌وگو پرداختیم. آصفی ابتدا از تعداد نامه‌هایی که در ماه ارسال می‌کند، گفت: شغل من ثبت شرکت‌هاست و با شهرهای دیگر بسیار در ارتباط هستم. از این رو به طور میانگین حداقل در ماه 5نامه کاری به شهرهای مختلف کشور ارسال می‌کنم. آصفی از نحوه خدمت‌رسانی این دفتر ابراز رضایت کرد و ادامه داد: تا 2سال پیش برای ارسال نامه‌هایم همیشه به اداره پست مرکزی در خیابان امام خمینی می‌رفتم که متأسفانه در آنجا وقتم به دلیل ترافیک این خیابان و جای پارک تلف می‌شد اما از وقتی به اینجا می‌‌آییم ظرف مدت 5دقیقه کارم انجام می‌شود و بسیار در وقتم صرفه‌جویی می‌شود. مهدی تمیزی، مدیر داخلی یکی از دفاتر پیشخوان دولت، هم درباره سابقه دفتر پیشخوانی که در آن مشغول فعالیت است، گفت: این دفتر یکی از قدیمی‌ترین دفاتر پیشخوان در مشهد است و حدود 12سال از آغاز به کار آن می‌گذرد. قبل از آغاز کار این دفتر و بر عهده گرفتن خدمات پستی بسیاری از شهروندان این منطقه برای خدمات پستی خود باید به ساختمان پست در خیابان امام خمینی(ره) می‌رفتند و این کار دشوار و زمان‌بری برای شهروندان بود. خوشبختانه با افزوده شدن خدمات پستی به دفاتر پیشخوان افزون بر ساده‌تر شدن کار اداره پست، شهروندان نیز به سادگی و با کمترین زمان بسته‌های خود را به هر نحوی که مایل هستند ارسال می‌کنند.


یکسانی تعرفه‌ها
تمیزی در پاسخ به اینکه آیا هزینه‌های دفاتر پیشخوان با اداره پست متفاوت است، اظهار کرد: ما به سیستم اداره پست متصل هستیم و تمام تعرفه‌های ما همان تعرفه اداره مرکزی پست است. روش کار دفاتر پیشخوان دولت به این صورت است که شهروندان پس از بردن مرسوله‌های خود نزد دفاتر در ابتدا بسته‌ها وزن می‌شوند و هزینه‌ آن را سیستم اداره پست مشخص می‌کند. ما در طول روز این بسته‌ها را تحویل می‌گیریم و سپس در انتهای زمان کاری خودمان تمام بسته‌های پستی را به اداره پست می‌بریم و به این اداره برای ارسال به مقصد تحویل می‌دهیم.تمیزی تصریح کرد: در واقع می‌توان گفت افزون بر فعالیت‌های دیگر دفاتر پیشخوان دولت آن‌ها نماینده اداره پست در محلات مختلف شهر هستند و برای شهروندان هیچ تفاوتی ندارد نزد ما بیایند یا اداره پست چرا که ما صفر تا صد خدمات پستی را انجام می‌دهیم و تنها اداره پست مرسوله‌ها را به مقصد تحویل می‌دهد.


تفاوت دفاتر پیشخوان دولت با پلیس10+
با وجودی که سال‌ها از آغاز به کار دفاتر پیشخوان دولت می‌گذرد اما بسیاری از شهروندان با خدماتی که در این دفاتر ارائه می‌شود به طور کامل آشنا نیستند و هر روز برای انجام فعالیت‌هایی مانند پیگیری کارت سوخت، دریافت کارت ملی هوشمند پس از ثبت نام، صدور گذرنامه و... به دفاتر پیشخوان مراجعه می‌کنند. در مدت حضور ما در این دفتر پیشخوان دولت نیز بارها پیش آمد که شهروندان برای این خدمات به این دفتر مراجعه کردند.تمیزی از آگاهی نداشتن شهروندان از خدمات ارائه شده از سوی دفاتر پیشخوان گفت: در روز ده‌ها نفر از مراجعه‌کنندگان ما برای پیگیری کارت ملی هوشمند، کارت سوخت و خدمات دیگری که به وسیله پلیس10+ ارائه می‌شود نزد ما می‌آیند. درباره کارت ملی هوشمند دفاتر پیشخوان تنها مسئول ثبت‌نام این کارت‌ها هستند. چاپ و ارسالش به ما مربوط نمی‌شود. افزون بر این ده‌ها مراجعه‌کننده در روز داریم که برای خدمات دیگری که به وسیله پلیس 10+عرضه می‌شود به اشتباه نزد ما می‌آیند و ما آن‌ها را به نزدیک‌ترین دفاتر پلیس 10+ راهنمایی می‌کنیم.مدیر داخلی دفتر پیشخوان دولت افزود: دفاتر پلیس 10+ زیرنظر سازمان‌های دیگر فعالیت می‌کنند که به عقیده من با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در دفاتر پیشخوان دولت و پلیس 10+ خدمات ارائه شده از سوی این 2دفتر می‌تواند با یکدیگر ادغام شود که در نهایت به سود شهروندان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->