ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی ( ٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان صید پرنده‌های شکاری در خراسان رضوی برای پول‌های عربی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده محکومیت ۴۹ میلیاردی برای عرضه کننده برنج تقلبی در مشهد افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز حمله کردند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) چگونه عروس هلندی را در هر سنی دستی کنیم؟ + عکس متهم به ۴۰ فقره سرقت در مشهد به دام افتاد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) خراسان رضوی، رتبه دوم چندقلوزایی کشور در سال ۱۴۰۲ نحوه مشاهده و دریافت فیش حقوقی بازنشستگان
سرخط خبرها

عوارض جانبی پس از تزریق واکسن کرونا چیست؟

  • کد خبر: ۶۵۶۸۰
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
عوارض جانبی پس از تزریق واکسن کرونا چیست؟
در حالی که روزانه میلیون ها نفر در سراسر جهان در برابر کرونا واکسینه می شوند، برخی هنوز از علائمی مانند تب، احساس سرما و دیگر انواع ناخوشی پس از تزریق واکسن سخن می گویند که انتظارش را نداشته اند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر پیتر هوتز، واکسن شناس و استاد کالج ملی طب استوایی در کالج پزشکی بیلور درباره عوارض جانبی تزریق واکسن کرونا می گوید: «چیزهایی که ما می بینیم، قرمزی بازو، درد بدن، گاهی اوقات خستگی، حتی گاهی اوقات تب درجه کم است». وی می گوید که پس از دریافت دومین دُز از واکسن فایزر/بایون تک «برای چند ساعت احساس سرما می کردم. و می دانیم چرا این اتفاق رخ می دهد زیرا واکسن در تحریک واکنش سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. این یکی از دلایلی است که چنین سطح بالایی از حفاظت دریافت می کنیم». از دیگر عوارض جانبی تزریق واکسن کرونا می تواند به درد، قرمزی و تورم در ناحیه تزریق و احتمالاً سر درد یا دل پیچه اشاره کرد.

نکته دیگر اینکه امکان ابتلا به کووید-۱۹ با تزریق واکسن وجود ندارد زیرا هیچ واکسنی در واقع حاوی ویروس کرونا نیست. در کل حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از کسانی که واکسن کرونا را تزریق کرده اند عوارض جانبی قابل احساسی دارند. وقتی پای واکنش های آلرژیک شدید به میان می آید، نرخ آن حدود ۱ یا دو مورد در هر میلیون خواهد بود. این بدان معناست که حدود ۰.۰۰۰۵ درصد یا کمتر از آن، از افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده اند، واکنشی شدید و منفی نسبت به آن نشان خواهند داد. به گفته پزشکان، این واکنش های منفی و شدید معمولاً در ۳۰ دقیقه اول پس از تزریق رخ می دهند.

هوتز در این باره می گوید: «به همین دلیل است که در مراکز تزریق واکسن، افراد را بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از تزریق نگه می دارند تا مطمئن شوند هیچ واکشن آنافیلاکسیکی وجود ندارد». کسانی که واکسن های غیرکرونایی حساسیت داشته یا سابقه حساسیت آنافیلاکسی دارند بهتر است تا ۳۰ دقیقه پس از تزریق واکسن کرونا تحت نظر باشند اما بقیه افراد می توانند پس از ۱۵ دقیقه، در صورتی که عوارضی مشاهده نکردند محل را ترک کنند. مراکز تزریق واکسن در جهان به اپی نفرین مجهز شده اند تا در صورت هر گونه واکنش حساسیتی شدید به واکسن، به بیمار تزریق شود. اما کدام واکسن های کرونا واکنش شدیدتری در دریافت کنندگان ایجاد می کنند.

دکتر هوتز در این باره می گوید:«واکسن های mRNA- فایزر و مدرنا- واکسن هایی هستند که واکنش زا توصیف می شوند، یعنی اینکه عوارض جانبی بیشتری دارند. این عوارض جانبی جدی نیستند بلکه می توانند ناخوشایند باشند و گاهی اوقات ممکن است یکی دو روز ادامه داشته باشند. این اتفاق معمولاً رخ نمی دهد و اغلب کمتر از چند ساعت برطرف می شود». هر دو واکسن فایزر و مدرنا بیشتر از ۹۵ درصد در مقابل نمونه های خفیف ابتلا به کرونا و هر دو ۱۰۰ درصد در برابر موارد ابتلای شدید به کرونا مصونیت ایجاد می کنند. در تست های بالینی، هیچ مرگی بعد از تزریق این دو واکسن رخ نداده است.

واکسن جانسون اند جانسون اما از نوع واکسن های mRNA نبوده و تاثیر کمتری نسبت به دو واکسن قبلی داشته است. نکته دیگر اینکه واکنش ها نسبت به دُز دوم واکسن قوی تر و شدیدتر از دُز اول است اما این موضوع نیز نشان دهنده موثر بودن واکسن است.

منبع: روزیاتو


بیشتر بخوانید:

 

نکات مهم پس از تزریق واکسن کرونا | آیا بعد از زدن واکسن می‌توان ناقل بود؟

 

نحوه ثبت نام واکسن کرونا در ایران | اعلام نوبت تزریق از طریق پیامک

 

کدام افراد از ۷ اردیبهشت واکسن کرونا دریافت می‌کنند؟ + جزئیات و شرایط

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->