تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

تابستان سخت خراسان رضوی در حوزه تولید و عرضه نیروی برق

  • کد خبر: ۶۵۷۳۰
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
تابستان سخت خراسان رضوی در حوزه تولید و عرضه نیروی برق
کاهش ۶۶ درصدی حجم بارندگی بهار امسال و افت ۱۰۰ درصدی آب ورودی به دریاچه پشت سدهای فعال در خراسان رضوی نه تنها زنگ خطر خشکسالی را به صدا درآورده بلکه در حوزه تولید و عرضه نیروی برق برای این استان نگرانی جدی ایجاد کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، کاهش ۶۶ درصدی حجم بارندگی بهار امسال و افت ۱۰۰ درصدی آب ورودی به دریاچه پشت سدهای فعال در خراسان رضوی نه تنها زنگ خطر خشکسالی را به صدا درآورده بلکه در حوزه تولید و عرضه نیروی برق برای این استان نگرانی جدی ایجاد کرده است.   

این وضعیت در دومین ماه بهار، تصویرگر تابستانی سخت در هر ۲ حوزه آب و برق و گویای این واقعیت است که در صورت فقدان صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب حتی روند تولید و توزیع نیروی برق برای عموم مشترکان در خراسان رضوی با مشکل مواجه خواهد شد و همانند سالهای قبل نخواهد بود. 

اخیرا معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر ایران به همین خاطر هشدار داد و گفت: به لحاظ کاهش حجم نزولات آسمانی و افت شدید ذخایر آبی پشت سدها تابستان بسیار سختی را در  حوزه نیروی برق پیش رو خواهیم داشت زیرا وضعیت جاری باعث کاهش ظرفیت تولید برق در نیروگاههای برق‌آبی خواهد شد. 

غلامعلی رخشانی‌مهر افزود: تابستان امسال بسیار سخت است زیرا همزمان با کاهش بارندگی و محدود شدن استفاده از ظرفیت نیروگاههای برق‌آبی مواجه با افزایش دمای هوا، شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین مصرف غیرمجاز برق برای استخراج رمزارز هستیم. 

وی تاکید کرد: این وضعیت در مجموع باعث شده تا تراز تولید و مصرف نیروی برق منفی شود. 

۱۰ هزار مگاوات از ظرفیت تولید نیروگاههای برق کشور متعلق به نیروگاههای برق‌آبی است که هنگام اوج مصرف برق به کمک آمده و تولید برق را حمایت می‌کنند. این میزان امسال به دلیل کاهش شدید بارندگی به حدود ۶ هزار مگاوات افت کرده و کسری بسیار مشهودی را در حجم تولید نیروی برق ایجاد کرده است. 

هرچند سهم خراسان رضوی از نیروگاههای برق‌آبی بسیار کم در حد ۲ نیروگاه است و بیشتر نیروگاههای برق این استان از نوع حرارتی هستند اما کاهش تولید برق در هر نقطه از کشور، خراسان رضوی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا به هر حال باید سهمی از تولید برق نیروگاههای حرارتی این استان در اختیار شبکه سراسری برق قرار گیرد. 

شرایط آبی خراسان رضوی و همچنین وجود مصرف کننده های غیر مجاز برق در این استان دست کمی از سایر نقاط کشور ندارد، بارندگی سال گذشته و فروردین ماه امسال ناچیز بوده و استان را با تنش آبی مواجه و از حجم آب پشت سدها کاسته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این خصوص گفت: میزان آب ورودی به سدهای این استان در سال آبی جاری ۱۰۰ برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

محمد علایی افزود: ظرف هشت ماه از سال آبی جاری منتهی به ابتدای اردیبهشت ماه کنونی تنها پنج میلیون متر مکعب آب وارد سدهای خراسان رضوی شده است در حالی که  میزان ورودی آب به سدهای استان در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب بوده است.


وی به کاهش ۱۰ درصدی ذخیره آب پشت سدهای خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: هم‌اکنون ۴۹ درصد از ظرفیت سدهای استان آب دارد که این میزان در مدت‌ مشابه سال گذشته ۵۹ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی حجم کنونی ذخیره آب پشت سدهای استان را ۴۹۷ میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: این میزان در مدت مشابه پارسال ۶۹۰ میلیون متر مکعب بود. 

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی نیز در تشریح وضعیت نامناسب بارندگی گفت: وضعیت بارندگی در این استان از ابتدای امسال تاکنون مناسب نبوده و فقط ۸۱.۵ میلیمتر باران باریده است در حالی که میزان بارندگی در مدت مشابه سال قبل در این استان سه برابر این میزان بوده است.

محسن عراقی‌زاده افزود: بارندگی این مدت در خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۱.۸ درصد کاهش یافته است. 

وی ادامه داد: براساس نقشه ها و پیش بینی های هواشناسی در فصل بهار امسال به جز نواحی شمالی و شمال غرب کشور، بارندگی خوبی در استانهای کشور انجام نخواهد گرفت و وضعیت پایین تر از حد طبیعی خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: بارندگی های پراکنده استان در بهار امسال کوتاه مدت و کم خواهد بود که جبران خشکسالی را نمی کند اما وزش باد شدید و گرد و خاک را خواهیم داشت.

عراقی‌زاده افزود: هرچند از ابتدای امسال تاکنون افزایش دمای محسوسی در استان رخ نداده اما در ادامه فصل، دمای هوا به تدریج افزایش می یابد و در تابستان نیز بارندگی نخواهیم داشت.

رمزارزها، برق غیرمجاز

مصرف غیر مجاز برق دستگاههای استخراج رمزارز به مشکلی بسیار جدی برای صنعت برق مبدل شده است و دستگاه های نظارتی از سال گذشته تاکنون شناسایی و مقابله با این مصرف کننده های غیرمجاز برق را در خراسان رضوی با جدیت دنبال کرده اند تا بتوانند از این طریق از فشار وارده به صنعت برق بکاهند.

به گفته مدیر دفتر نظارت و کنترل لوازم اندازه‌گیری شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی، به کارگیری غیرمجاز دستگاه‌های ماینر با استفاده غیرقانونی انرژی برای استخراج رمزارز ظرف یک سال اخیر ۲۱ میلیارد و ۱۲۷ میلیون ریال خسارت به شبکه برق استان وارد کرده است.

علی مرادی گفت: این حجم خسارت مالی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی ناشی از مصرف غیرمجاز سه هزار و ۲۸۸ کیلووات ساعت انرژی برق توسط استخراج کنندگان غیرقانونی انواع رمزارز است.

وی ادامه داد: طی یک سال اخیر هزار و ۱۲۷ دستگاه ماینر غیرمجاز از ۴۵ مرکز غیرقانونی استخراج رمزارز با هماهنگی قضایی توسط ماموران انتظامی در نقاط مختلف خراسان رضوی کشف و ضبط شده است.

مدیر دفتر نظارت و کنترل لوازم اندازه‌گیری شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: از دارندگان دستگاه های ماینر کشف شده سه میلیارد و ۸۲۴ میلیون ریال بابت جبران خسارت وارده به شبکه برق استان، دریافت شده است.

افزایش ۲۲ درصدی مصرف برق

شرکتهای توزیع نیروی برق خراسان رضوی از افزایش ۲۲ درصدی مصرف برق در فروردین ماه امسال نسبت به سال گذشته در استان خبر می دهند و بر کاهش و مدیریت مصرف تاکید دارند.

معاون بهره‌برداری و نگهداشت شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: در فروردین امسال مصرف برق در این شهرستان نسبت به فروردین ماه پارسال ۱۹ تا ۲۲ درصد افزایش یافته است.

به گفته عباس آذری، فروردین پارسال اوج بار مصرف برق روزانه ۸۳۰ مگاوات بود اما فروردین امسال اوج بار در روز به هزار مگاوات رسیده است.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش دمای هوا، خشکسالی و کاهش بارندگی ها پیش بینی می شود تابستان سختی را به لحاظ افزایش مصرف برق در شهرستان مشهد پیش رو داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی نیز در این باره گفته است: به دلیل کاهش میزان بارندگیها طی زمستان سال گذشته و بهار امسال و فرارسیدن گرمای زودرس با افزایش مصرف برق مواجه هستیم به طوری که طی فروردین ماه، مصرف برق در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش یافته است.

محسن ذبیحی ضمن قدردانی از مشترکان به منظور همکاری در اجرای برنامه های مدیریت مصرف برق طی سال گذشته، نسبت به افرایش گرمای هوا و تداوم آن در روزهای آینده و لزوم صرفه جویی در این زمینه هشدار داده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به وجود ظرفیتها و زیرساختهای مناسب در شبکه های برق استان در صورت همکاری مشترکان ، مشکلی در تامین برق به وجود نمی آید و البته توقع صرفه جویی حداقل ۱۰ درصدی مشترکان به منظور کمک به شبکه سراسری و تامین برق مطمئن و پایدار برای مشترکان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: تنظیم دمای وسایل سرمایشی بر روی ۲۴ درجه، عدم استفاده از وسایل برقی پر مصرف در ساعات اوج بار مصرف یعنی از ساعات ۱۲ تا ۱۷ روز و ۱۹ تا ۲۳ شب، استفاده از نور طبیعی روز و عدم استفاده از لامپهای پرمصرف برای تامین روشنایی را موثرترین راهکار برای کاهش هزینه برق مصرفی و رعایت الگوی مصرف دانست.

ذبیحی همچنین با اشاره به طرحهای تشویقی برای جلب همکاری با صنعت برق در زمان اوج مصرف افزود: به منظور مدیریت بار شبکه سراسری در بازه زمانی ۱۰ خردادماه تا ۱۵ شهریورماه هر سال، از برنامه های تشویق محور برای جلب همکاری مشترکان داوطلب استفاده می‌شود، از این رو مشترکان صنعتی، کشاورزی، اداری، تجاری، ایستگاههای گاز طبیعی و مشترکان خانگی می توانند از مزایای این طرحها استفاده کنند.

وی ادامه داد: مشترکان صنعتی با مشارکت در چهار برنامه تشویقی این شرکت شامل جابه جایی تعطیلات هفتگی از روز جمعه به یکی از روزهای کاری هفته، کاهش بار برنامه ریزی شده در ساعات اوج بار، کاهش یا قطع بار برنامه ریزی شده ۲۴ ساعته (انجام تعمیرات یا تعطیلات سالانه) و تعیین ساعت کار برنامه ریزی شده می توانند از مزایای مشارکت در این طرحها بهره گیرند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: همچنین مشترکان دارای مولد اضطراری نیز می‌توانند با استفاده از مولد خود از ساعت هشت تا ۲۳  هر روز ، از مزایای طرح تشویقی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی بهره مند شوند.

ذبیحی افزود: مشترکان با قدرت قراردادی ۲۰۰ کیلووات و بیشتر نیز می توانند در طرح ذخیره عملیاتی همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: نحوه همکاری مشترکان کشاورزی در طرحهای تشویقی شرکت برق خراسان رضوی نیز می تواند به صورت قطع ۲۴ ساعته یا قطع در ساعات اوج بار باشد و مشترکان تجاری و اداری هم با کاهش بار خود در بازه زمانی ساعت ۱۱ تا ۱۵ (حداقل همکاری به میزان پنج روز کاری متوالی) می توانند در طرحهای پاسخگویی بار مشارکت کنند.

آمادگی برای عبور از دوره اوج مصرف تابستان

شرکتهای توزیع برق خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور رزمایش آمادگی عبور از اوج مصرف  بار تابستان امسال را تحت عنوان برنامه اقدام مشترک فراگیر سال ۱۴۰۰ یا رزمایش "مدیریت بار ساختمانهای اداری" در اردیبهشت ماه جاری برگزار کردند و مصرف برق ساختمانهای اداری، روشنایی معابر و سایر مصارف غیرضروری را کاهش دادند.

معاون بهره برداری و نگهداشت شرکت توزیع نیروی برق مشهد در این باره گفته است: رزمایش یک روزه نخستین "اقدام فراگیر مشترک" سال ۱۴۰۰ به منظور آمادگی برای گذر از اوج مصرف تابستانی امسال همزمان با سراسر کشور در مشهد برگزار شد، اقدام فراگیر مشترک به منظور تعدیل روشنایی معابر و تکمیل آرایش یک درمیان در شبکه های توزیع و همچنین مقابله با دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیرمجاز انجام می گیرد.

آذری افزود: به همین منظور، هفت گروه، پایش برق روشنایی معابر را انجام می دهند، یک دستگاه کلید اتوماسیون در انتهای بلوار ساجدی و ۴۸ دستگاه کاتود در نقاط مختلف نصب و ۱۱۸ نقطه از شبکه برق مشهد آچارکشی یا اصلاح شده است.

وی برق دار کردن ۳۱ دستگاه ترانس هوایی یا پست هوایی برای کنترل رشد بار، ایجاد ۳۲ نقطه به منظور انتقال ظرفیت برق در خیابانهای مجاور، کشف هفت نقطه حاوی دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیرمجاز و جمع آوری آنها از ابتدای امسال تاکنون را بخشی از اقدامات "اقدام فراگیر مشترک" شرکت توزیع نیروی برق مشهد برشمرد.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی نیز درباره رزمایش "اولین اقدام فراگیر مشترک سال ۱۴۰۰" گفته است: این رزمایش با استفاده از توان ۱۵۷ نفر در قالب ۵۰ گروه اجرایی برای تعدیل روشنایی معابر و تکمیل آرایش یک درمیان و زیگزاگ در شبکه‌های توزیع و اقدامات عملیاتی برای افزایش پایداری و تاب آوری شبکه اجرا شد.

وحید باغیشنی افزود: اجرای این رزمایش از سال گذشته آغاز و در چندین نوبت اجرا شده است که تاکنون در قالب طرح "اقدام فراگیر مشترک" ۶۳ هزار دستگاه چراغ تعدیل و از این محل ۱۴.۵ مگاوات برق صرفه جویی شده است.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات طرح "اقدام فراگیر مشترک" مقابله با مصرف کننده های غیرمجاز برق و مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز است که تاکنون در قالب این طرح با داده کاویهای اطلاعات، ۳۲ مکان مشکوک از محل بررسی حسابهای مشترکان پرمصرف در استان شناسایی شده است.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: رفع اتصالات سست، توسعه نقاط مانور و بهبود ظرفیت انتقال بار، بازآرایی و تعدیل بار فیدرهای فشار متوسط و فشار ضعیف، بهینه سازی و رفع اشکال فیدرهای پرعارضه از دیگر اقدامات طرح "اقدام فراگیر مشترک" است.

فیدرها به عنوان کابل های الکترونیکی، یا گروهی از هادی های الکتریکی هستند که برق را از یک منبع بزرگ به منابع کوچک تر منتقل می کنند.

۲ شرکت توزیع نیروی برق مشهد و خراسان رضوی در هفته جاری رزمایش مدیریت بار ساختمانهای اداری شرکتهای تابعه وزارت نیرو را همزمان با سراسر کشور برگزار و نسبت به کاهش مصرف برق در این ساختمانها اقدام کردند تا خود به عنوان متولیان برق در خط مقدم مقابله با خاموشی و مصرف زیاد آن قرار گیرند.

علاوه بر این، وزارت نیرو طرحهای تشویقی زیادی برای مدیریت مصرف در زمان پیک بار در قالب "طرح امید" یا امضای تفاهم نامه با مشترکان صنعتی و تجاری اجرا کرده تا بتوان از این طریق صرفه جویی در شرایط سخت کم آبی و خشکسالی را انجام داد.

از آنجا که ۲۴ هزار مگاوات از مصرف ۶۰ هزار مگاواتی برق کشور در اوج تابستان توسط سیستم های سرمایشی مصرف می شود در صورتی که مشترکان تنها ۲ نکته تنظیم درجه کولرهای گازی روی عدد ۲۴ و استفاده از دور کند کولرهای آبی را در نظر داشته باشند و به آن عمل کنند دچار خاموشی برق در تابستان پیش رو نخواهیم شد.

استفاده نکردن از وسایل پرمصرف برقی در ساعات گرم روز و به کار گرفتن این دستگاه ها در ساعات پایانی شب یا ابتدایی صبح و بهره گیری از نور طبیعی روز از دیگر عوامل مهمی است که می تواند در کاهش مصرف برق بسیار موثر باشد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->