علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

حضور جمعی از کارگران و بازنشستگان در روز کار و کارگر در مشهد

  • کد خبر: ۶۵۸۲۸
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
  • ۲
حضور جمعی از کارگران و بازنشستگان در روز کار و کارگر در مشهد
جمعی از کارگران و بازنشستگان به بهانه روز کارگر مقابل ساختمان تأمین اجتماعی خراسان‌رضوی تجمع و درخواستشان از قوانین کارگری و اعتراضشان به آن را اعلام کردند.
طنین همتی|شهرآرانیوز، دبیر اجرایی خانه کارگر استان خراسان‌رضوی در حاشیه این حضور درباره مهم‌ترین خواسته‌هایشان در این روز اظهار کرد: قانون کار بعد از قانون اساسی، قانون مادر است، ولی ما در اجرا مشکل داریم. قانون کار به‌درستی اجرا نمی‌شود؛ اصل این قانون بر سه‌جانبه‌گرایی است، یعنی باید دولت و کارگر و کارفرما درباره اجرای درست قانون کار تصمیم بگیرند.

رسولی ادامه داد: بزرگ‌ترین رکن قانون کار، شورای‌عالی کار است. در شورای کار نمایندگان کارگر در حد یک‌سوم ضلع مثلث هم نیستند. سال گذشته نمایندگان کارگران حداقل مزد و معیشت را امضا نکردند، اما ابلاغ و اجرا شد. این سه‌جانبه‌گرایی باید براساس قانون در قانون کار رعایت شود.


به‌گفته این فعال حوزه کارگری، در ماده۷ که به قرارداد‌های موقت قانون کار اشاره می‌کند، در تبصره ۱ و ۲ کار‌های موقت از کار‌های دائم جدا شده است. در کار‌های موقت مثل ساختمان‌سازی، سدسازی، راه‌سازی و پل‌سازی که به‌صورت پروژه‌ای و در مدتی محدود فعالیت‌اند، کارفرمایان می‌توانند قرارداد موقت تا پایان کار ببندند. مشخصه کار‌های دائم، اما این است که چندین سال استمرار دارد. متأسفانه دولت تخطی می‌کند و در همه مشاغل قرارداد موقت و گاهی سفید امضا با کارگر می‌بندند. وقتی قرارداد موقت بسته می‌شود، تشکل‌های کارگری بی‌رمق می‌شوند، به این معنی که تشکل کارگری نمی‌تواند وجود داشته باشد، چون قراردادش موقت است، پس یا باید از کارگران حمایت کند یا باید مزد و معیشت را از دست بدهد و بیکار شود.


وی اضافه کرد: قرارداد‌های موقت یکی از مشکلات بخش کارگری است. ماده ۴۱ قانون کار، مزد را با معیشت و سبد هزینه تنظیم کرده و گفته است حداقل مزد باید طوری باشد که یک خانواده چهارنفره بتواند در طول یک ماه امرار معاش کند. این حداقل مزد ۱۳ روز کفاف یک خانواده کارگری را می‌دهد و ۱۷ روز دیگر کسر دارد.

رسولی تأکید کرد: در ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی تأکید شده است که حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان و ازکارافتادگان، باید براساس سبد هزینه و تورم موجود باشد، اما جای این‌هم خالی است و نادیده گرفته شده است.


وی ادامه داد: کارگران تا زمانی که کار می‌کنند، برپایه قانون کار عیدی و پاداش می‌گیرند، اما وقتی بازنشسته می‌شوند، تابع دولت‌اند. درخواست کارگران این است که عیدی و پاداش زمان بازنشستگی هم به‌صورت کارگری پرداخت شود. کارگران همچنین خواهان ۳ درصد از سهام شستا هستند که به سازمان تأمین اجتماعی مربوط است. همچنین کارگران خواهان سهام عدالت‌اند. این‌ها مسائلی مهمی بود که کارگران و بازنشستگان درخواست کردند، بنابراین هم امنیت شغلی برای ما مهم است و هم اجرای قانون کار.
 


متن بیانیه تشكلهاي كارگري استان پيرامون ششمين انتخابات شوراهاي اسلامي شهروروستا


از آنجا که درايام نكوداشت روز جهاني كارگر قرار داريم؛ جمعی از تشکلها و موثرین كارگري استان از چنین فرصت بهینه‌ای نهایت حظ وافر را بعمل آورده و خبری نویدبخش و مملو از خیر و برکت را جهت دلسوزان و آرزومندان جامعه کارگری به ارمغان آورده اند.

بر اساس سیاست‌های کلان و تجربیات زمان‌های گذشته؛ جمعی از تشکلهای کارگری در نظر دارند در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا؛ به صورت مستقل ائتلافی بزرگ از حامیان کارگران و متخصصین مدیریت شهری در سطح شهر مشهد و استان را تشکیل دهند.


لذا از همه خردمندان و آگاهان و هواداران جامعه کارگری صادقانه تقاضا داریم در ایام سرنوشت ساز انتخابات از همیاری و حمایت از لیست مزبور دریغ نورزند.


لیست پیشنهادی نسبت به سایر ائتلاف‌های مشابه از ویژگی‌های ممتازی برخوردار است که در راهبردهای اجرایی انعکاس آن طنین انداز خواهد شد.

خصوصیات برجسته و قابل مشاهده لیست پیشنهادی حضور پر قدرت نمایندگان و حامیان جامعه کارگری در جایگاههای تصمیم سازی و سیاستگذاری در پارلمان شهری با رویکردها و اهداف ذیل میباشد :

۱) لحاظ نمودن منافع کارگران در همه سطوح و شرایط موجود.


۲) اجماع متخصصین شهری با اشراف به مباحث شهری و شهرداری.


۳) برخورداری از یک پیشینه مستند و قابل دفاع در همه عرصه‌های مدیریت شهری.

۳) ارتقاء توانمندسازی کارگران به سمت هوشمند سازی فضای کسب و کار.


۴) توسعه فرصت‌های شغلی با نگاه به طرح تفصیلی شهر.

۵) ایجاد شبکه‌ای گسترده از سرمایه‌های اجتماعی در راستای حفاظت از موقعیت بی بدیل کارگران.

۶) تدبیر هوشمندانه جهت تأمین مسکن کارگران.


۷) در گام آخر ارائه خدمات مناسب و ارزنده به زائرین و مجاورین با تکیه بر قدرت اعجاب برانگیز کارگران.


در پایان آرزومندیم شرایطی فراهم گردد که شان کارگران به صورت حقیقت طلبانه مراعات شده و همه مقاصد نهضت کارگران که جنبه واقع بینانه دارد؛ محقق گردد شايد ديگر شاهد اين نقصان كه همانا عدم حضور نماينده كارگري در پارلمان شهري بوده ، نباشيم.


درود بی شائبه بر کلیه بنیان‌های استوار عرصه صنعت و کار .

-كانون كارگران بازنشسته تامين اجتماعي
-دانشگاه خانه كارگر مشهد
-كانون هماهنگي شوراهاي اسلامي كار استان
-كانون انجمن هاي صنفي خراسان رضوي
-حزب اسلامي كار خراسان رضوي

 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
0
قانون اساسی اجر کنند متناسب پیش کش
افزایش حقوق طبق تورم همین اجرا کنی همه چی حل این خواسته زیادی نیست تواسمون که زندگی نمی کنید خارج هم که زندگی نمی کنی باز بغل دستون قیمت بگرید براساس ان وطبق قانون افزیش حقوق بدهید تا ححالا هم اجرا نکرید حالا توبه کنید دگه حق ناس نکنید اگر خدا قبول دارید قانون قبول دارند
یحیی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
0
سلام مشکل حقوقبگیران بازنشسته تامین اجتماعی تورم بلای 70درصد میباشد درصورتی نصف تورم هم حقوق به بازنشستگان داده نمیشود این اقتصاد مریص باید تاوان آنرا این قشر ضعیف کشور چند سال باید پرداخت کنند سر سفره کدام کارگر و کارمند دریک ماه مورد پسند آن خانواده میباشد میوه گوشت روغن چای برنج دارو و.......مگر انقلاب کردیم این قشر فقیر کشور از بین ببریم روز به روز سفره های حقوقبگیران بازنشسته تامین اجتماعی و کشوری و حتی لشگری کوچکتر میشود دولتمردان باید بفر مردم فقیر باشند در حال نابودی هستند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->