مشکل عجیب صفحه‌نمایش‌، چند گوشی‌‌ دیگر سامسونگ را هم درگیر کرد + عکس وزارت اقتصاد از شروع فروش اینترنتی دارو از ماه آینده خبر داد هکرها هر دقیقه در ۳۳۵۳ حساب کاربری رخنه می‌کنند خسارت ۹۰میلیارددلاری زلزلهٔ تایوان به صنعت تراشه‌سازی این کشور افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟
سرخط خبرها
«آمدنیوز» رفت

جزئیات و حواشی دستگیری روح‌ الله زم، گرداننده کانال معاند آمد‌نیوز

  • کد خبر: ۷۰۱۰
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۹
جزئیات و حواشی دستگیری روح‌ الله زم، گرداننده کانال معاند آمد‌نیوز
روح‌ الله زم، مدیر کانال آمد‌نیوز، چند ماه قبل گفته بود جمهوری اسلامی نمی‌تونه من رو برگردونه به ایران و زمانی که حتی در خواب هم نمی‌دید به دست نیروهای اطلاعاتی ایران به دام افتاد و دستگیر شد.

ایمان فروزان‌نیا - «جمهوری اسلامی نمی‌تونه من رو برگردونه به ایران. جمهوری اسلامی در برابر 2 تا جوون کاملا مستأصله. ما به‌هیچ‌وجه آمدنیوز رو تعطیل نمی‌کنیم. آمد‌نیوز رو به تلویزیون پرقدرت تبدیل می‌کنیم.» این جملات را روح‌ا... زم، مدیر کانال معاند و ضد انقلاب آمد‌نیوز، چند ماه قبل گفته بود، زمانی که حتی در خواب هم نمی‌دید به دست نیروهای اطلاعاتی ایران به دام بیفتد و دستگیر شود.


خبری که مثل بمب ترکید
نیروی اطلاعات سپاه دیروز در اطلاعیه‌ای رسمی دستگیری روح‌ا... زم، مدیر کانال آمد‌نیوز، را به اطلاع مردم رساند. روح‌ا... زم متولد سال 1352 و فرزند محمدعلی زم، از چهره‌های سرشناس سیاسی کشور، است. او سال 88 به دست وزارت اطلاعات بازداشت شد. بعد از آن، کشور را ترک کرد و چند سال بعد کانال آمد‌نیوز را راه انداخت، کانالی که چند سال است کارش شده انتشار اخبار منفی و دروغ از ایران، ساختن شایعه‌های سریالی پشت سر مسئولان کشور، ایجاد شبهه‌های اعتقادی و دینی و ترغیب مردم به اعتراض و اغتشاش. کانال آمد‌نیوز در شلوغی‌های سال 96 روایت‌های مخدوش و نادرستی از اعتراضات منعکس می‌کرد و به واسطه این دروغ‌های بزرگ و حرکت‌های معاندانه دیگری مثل آموزش ساخت کوکتل‌مولوتف، از سوی تلگرام مسدود شد اما کمی بعد با یک آی‌دی جدید انتشار پست‌هایش را از سر گرفت. اکنون آخرین پست کانال تلگرامی آمد‌نیوز اطلاعیه سپاه پاسداران درباره دستگیری عوامل گرداننده این کانال است که نشان می‌دهد مدیران سایت در دام نیروهای اطلاعات کشورمان افتاده‌اند و مدیریت کانال در اختیار تیم اطلاعاتی سپاه است. طبق اخبار منتشرشده، صفحه اینستاگرام آمد‌نیوز هم از دسترس خارج شده است و اطلاعات تمام افرادی که در این مدت آمد‌نیوز را مدیریت می‌کردند و کسانی که اخبار و گزارش برای این شبکه معاند تهیه و مخابره می‌کردند در دست مأموران اطلاعاتی قرار گرفته است.


نحوه دستگیری چطور بوده است؟
در اطلاعیه اول، سپاه پاسداران این‌طور نوشته که سازمان اطلاعاتی سپاه در عملیاتی حرفه‌ای، هوشمندانه و چندوجهی، با به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگرد‌های ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت کرده و فریب داده و روح‌ا... زم را به داخل کشور هدایت و بازداشت کرده است. برخی از کانال‌های خبری از جمله خبر فوری هم این‌طور نوشتند که روح‌ا... زم و چند همکارش در سفری به کشور همسایه ایران بازداشت شده‌اند. زم و چند نفر از همکارانش که ادمین کانال و سایت آمدنیوز هستند، به یکی‌از کشورهای همسایه ایران سفر کرده‌اند و سازمان اطلاعات سپاه که آن‌ها را از فرانسه زیر نظر داشته، در فرصتی مناسب به تور انداخته است. زم و همراهانش به همراه تبلت، تلفن هوشمند، رایانه‌ها و همه اطلاعاتی‌ که از سوی افراد داخل ایران برای این رسانه ضد انقلاب فرستاده می‌شد بازداشت‌ شده‌اند.
برخی از منابع هم از این نوشتند که زم چند روز قبل به دام افتاده و خبر دستگیری او با چند روز وقفه منتشر شده است. فارغ از جزئیات دستگیری که باید از منابع رسمی دنبال شود، اهمیت این دستگیری زمانی مشخص می‌شود که بدانید روح‌ا... زم تحت چتر امنیتی مستقیم 3 سرویس اطلاعاتی فرانسه، آمریکا و اسرائیل بوده و سپاه او را بدون اینکه خودش و آن 3 سرویس مقتدر(!) متوجه عملیات فریب شوند، دستگیر کرده است. زم در مدتی که در فرانسه بوده با اسکورت سرویس‌های اطلاعاتی در شهرها و کشورهای مختلف جابه‌جا می‌شده و کوچک‌ترین رفتارهایش تحت نظارت و هدایت سرویس‌های اطلاعاتی بوده است.


واکنش‌ها به دستگیری زم
این اولین بار نیست که روح‌ا... زم فریب نیروهای اطلاعاتی ایران را می‌خورد. اسفند 97 مستندی به نام «ایستگاه پایانی دروغ» از تلویزیون پخش شد که نشان می‌داد دستگاه اطلاعاتی ایران چطور بین مهره‌های اصلی آمد‌نیوز نفوذ کرده است و اطلاعات سوخته و مضحک را به عنوان اطلاعات دست اول به خورد روح‌ا... زم می‌دهد و از او اطلاعات می‌گیرد. با این حال، خبر دستگیری زم بسیاری از شبکه‌های معاند و ضد انقلاب را شوکه کرد تا جایی که کارشناس شبکه وهابی ایران‌اینترنشنال مجبور شد به این حقیقت اعتراف کند که دستگیری زم یک عملیات بزرگ اطلاعاتی بوده است.
خبر این دستگیری واکنش‌های مختلف مسئولان کشورمان را هم به دنبال داشت. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، بابت دستگیری زم از سپاه پاسداران تمجید کرد و این دستگیری را نماد انکارناپذیر اقتدار اطلاعاتی کشور و زبونی و ضعف سرویس‌های اطلاعاتی حریف خواند.
نمایندگان مردم در مجلس هم طی بیانیه‌ای، در جلسه علنی دیروز، از سازمان اطلاعات سپاه بابت دستگیری سرشبکه کانال معاند آمدنیوز تقدیر و تشکر کردند.
محمدعلی زم، پدر روح‌ا... زم، هم در واکنش به خبر دستگیری پسرش مدعی شد در جریان آمدن فرزندش به ایران و بازداشت او نبوده و موضوع را از زیرنویس تلویزیون متوجه شده است. او گفته است: «دنیا دار مکافات و مجازات است؛ این را خداوند متعال و همه‌‌‌ بزرگان گفته‌اند. بالاخره این دنیا دنیای امتحان آدم‌هایی است که در آن زندگی می‌کنند. خوب و بد باید امتحان دهند و آن‌ها که بد کردند مجازات شوند.»


#رفت_نیوز
خبر دستگیری روح‌ا... زم خیلی زود اسم او و کانال تلگرامی‌اش را به هشتگ داغ فضای مجازی تبدیل کرد. «روح‌ا... زم»، «آمدنیوز» و «رفت نیوز» جزو هشتگ‌های پرتکرار در توئیتر بودند و کاربران فضای مجازی در پست‌های مختلفی خبر این دستگیری را بازنشر می‌کردند: «‏عجب لحظه‌ای بود! از کانال ‎آمد‌نیوز بیانیه ‎اطلاعات سپاه پست شه!» کاربر دیگری نوشته بود: «‏بعد شکار ریگی، می‌دونستیم شکار دیگه‌ای در راهه، شکار زم، اما تا 3 نشه بازی نشه! کسی خبری از مسیح نداره؟!» یک کاربر هم با اشاره به ویدئویی قدیمی از روح‌ا... زم که در آن از آرزویش برای ریاست بر تلویزیون می‌گوید نوشت: «بنده خدا روح‌ا... زم اومده بود صداوسیما رو بگیره؛ خودشو گرفتن!» احمدرضا کاظمی، طنزپرداز مطبوعات، هم در حساب توئیترش نوشت: «‏فکر کنم به ‎روح‌ا... زم گفته‌ن ایران انقلاب شده، بیا، می‌خوایم به پاس زحماتت بذاریمت رئیس‌جمهور دولت موقت! اونم ذوق‌زده شده اومده!»
در فضای مجازی یک اتفاق دیگر هم مورد توجه بود. کانال‌های معاند و فعالان ضد انقلاب در توئیتر و تلگرام، کاربران را به ترک کانال آمد‌نیوز تشویق می‌کردند مثل مجری زن شبکه من‌وتو که دستپاچه در توئیترش نوشته بود: «‏کسانی‌ که عضو کانال ‎آمد‌نیوزن و ایرانن، بهتره سریع از کانال بیان بیرون. اگر هم چت کرده‌ن، همه رو پاک کنن.» این موضوع بهانه شوخی برخی از کاربران با سرعت ریزش کاربران آمد‌نیوز شد: «‏الان می‌شه از سرعت لفت دادن ملت از ‎آمد‌نیوز برق تولید کرد!» کاربر دیگری نوشته بود: «مسیح علی‌نژاد چرا نمی‌گه از آمد‌نیوز لفت بدیم؟ احتمالا هنوز خبردار نشده. لطفا ‏خبر دستگیری ‎روح‌ا... زم رو یه‌هویی بهش‎ ندین! اول بگین حالش خوب نیست، بردنش بیمارستان. بعد بگین تو بیمارستان اشتباهی کردنش تو گونی!» 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->