آغاز تزریق ۲ واکسن جدید کودکان در جنوب کشور تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی جدید در خراسان رضوی طی یک سال گذشته تربت‌جام و تایباد دارای بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان‌رضوی هستند ویدئو | مشاهده ۴قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه خوش بینی حال جامعه را خوش می‌کند اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) قرعه‌کشی زمین برای خانه‌دار‌شدن ۵۰۰ خانواده روستایی در شهرستان مشهد سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد زیرمیزی در کار حقوقی جزئیاتی تازه از کشف نیم‌تن مواد مخدر در تایباد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند
سرخط خبرها

ازدحام سالمندان برای تزریق واکسن کرونا، بدون دریافت پیامک

  • کد خبر: ۷۱۵۳۷
  • ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
ازدحام سالمندان برای تزریق واکسن کرونا، بدون دریافت پیامک
سالمندان بالای ۷۰ سال که تنها تک دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند؛ هفته‌هاست در انتظار واردات محموله‌های جدید واکسن نشسته‌اند و همین نگرانی و ترس از عدم دریافت دوز دوم واکسن منجر به ایجاد تجمع و ازدحام مقابل پایگاه‌های تجمیعی و مراکز بهداشت در روز‌های اخیر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، در روز‌های گذشته برخی از سالمندان که پس از تزریق دوز اول واکسن کرونا، تزریق دوز دوم آن‌ها به تأخیر افتاده بدون آنکه پیامکی دریافت کنند یا با آن‌ها تماسی گرفته شود مقابل پایگاه‌های جامع سلامت و مراکز تجمیعی در تهران تجمع کنند. این در حالی است که جلیل کوهپایه‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید: دریافت‌کنندگان نوبت اول واکسن کرونا برای تزریق دوز دوم حتماً منتظر پیامک یا تماس تلفنی از سوی وزارت بهداشت باشند.

در همین حال رئیس شبکه بهداشت وزارت بهداشت نیز تأکید می‌کند؛ واکسن‌هایی که اخیراً وارد کشور شده‌اند با اولویت تزریق دوز اول در شبکه بهداشت کشور توزیع شده‌اند چرا که هم‌اینک حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد سالمندان بالای ۷۰ سال دوز اول را دریافت کرده‌اند و مابقی این افراد که متقاضی دریافت واکسن کرونا بوده‌اند هنوز از چرخه واکسیناسیون جا مانده‌اند. جعفر صادق تبریزی می‌گوید: به محض اینکه واکسن‌های ایرانی و خارجی برای تزریق جدید در شبکه بهداشت توزیع شوند سراغ گروه‌های سنی ۶۵ سال به بالا می‌رویم. او درباره تکمیل واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۰ سال نیز عنوان می‌کند: برخی از استان‌ها و دانشگاه‌ها تزریق نوبت دوم را طی روز‌های گذشته آغاز کرده‌اند. توصیه ما این است سالمندان پیش از دریافت پیامک از مراجعه به پایگاه‌های بهداشت پرهیز کنند. برای افرادی که منتظر دریافت دوز دوم واکسن هستند حتماً پیامک فرستاده می‌شود. البته با ورود محموله جدید واکسن طی روز‌های گذشته در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تزریق دوز دوم سالمندان بالای ۷۰ سال نیز تسریع شده است. به گفته این مسئول در وزارت بهداشت؛ با ورود محموله جدید واکسن در این هفته و توزیع واکسن ایرانی کمبود واکسن در استان‌ها جبران می‌شود و بعد از آن می‌توانیم علاوه بر تزریق جاماندگان بالای ۷۰ سال گروه‌های سنی جدید را نیز اعلام کنیم.

سالمندان بالای ۷۰ سال که تنها تک دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند؛ هفته‌هاست در انتظار واردات محموله‌های جدید واکسن نشسته‌اند و همین نگرانی و ترس از عدم دریافت دوز دوم واکسن منجر به ایجاد تجمع و ازدحام مقابل پایگاه‌های تجمیعی و مراکز بهداشت در روز‌های اخیر شده است. با وجود این روز گذشته وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند؛ تا قبل از دریافت پیامک و یا اطلاعیه رسمی وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری کنند. زمان مراجعه برای تزریق دوز دوم واکسن کووید۱۹ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نشانی اینترنتی www.behdasht.gov.ir و همچنین پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین، در این اطلاعیه با اشاره به تأمین و توزیع واکسن مورد نیاز در روز‌های اخیر، خاطرنشان شده که تأخیر چند روزه حتی تا چند هفته و برای برخی از واکسن‌ها تا چند ماه، تأثیر منفی در اثربخشی و ایمنی‌زایی واکسن نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه سالمندانی که دوز دوم را تزریق نکرده‌اند نگران نباشند، چرا که واکسن آن‌ها محفوظ است و با پیامک برایشان اطلاع‌رسانی خواهد شد، عنوان می‌کند: در روز‌های اخیر برخی از سالمندان بالای ۷۰ سالی که دوز اول را دریافت کرده‌اند دوز دومشان نیز در مراکز غیرتجمیعی تزریق شد، اما عده‌ای از سالمندان بالای ۷۰ سال نوبت اول را دریافت نکرده بودند و یا دریافت واکسن‌های جدید دوز اول را در اولویت تزریق قرار دادیم. البته سالمندانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند هنوز نوبت دوز دومشان فرا نرسیده است، بنابراین با ورود محموله جدید در روز‌های آتی کمبود آنچنانی واکسن برای تکمیل واکسیناسیون گروه‌های بالای ۷۰ سال نداریم. مسأله اصلی گروه‌های سنی پیش رو است که برای این گروه‌های سنی هم خرید خارجی واکسن در حال انجام است هم استفاده از واکسن برکت.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد تجمع برخی سالمندان مقابل مراکز تجمیعی تزریق واکسن نیز می‌افزاید: بیش از چهار هفته است مدام اعلام شده سالمندان از طریق تماس تلفنی به مراکز دعوت می‌شوند. کسانی که پرونده الکترونیک سلامت دارند به آن‌ها پیامک زده می‌شود و افراد دیگر نیز باید در سایت سامانه سلامت ثبت‌نام کنند و بر‌اساس نزدیک‌ترین محل نوبت‌گیری کنند. مراجعه حضوری برای سنین بالای ۸۰ سال بود که هنوز سامانه سلامت فعال نشده بود. ما وقتی کسی را دعوت نکردیم بنابراین واکسن هم به این افراد تزریق نمی‌کنیم.

منبع: روزنامه‌ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->