با این روش ها، متوجه بی‌خطر بودن اپلیکیشن‌های اندرویدی قبل از نصب شوید تسلا مجدد به بیت کوین چراغ سبز نشان می دهد؟ کلاب هاوس در ایران مختل شد | این اختلال جهانی است؟ (۴ آبان ۱۴۰۰) عواملی که عمر باتری لپ‌ تاپ را افزایش می دهد واتس‌اپ در کدام گوشی‌ها کار نمی‌کند؟ حمله سایبری چیست؟ + اطلاعاتی درباره مهمترین حملایت سایبری در کشور آیا می‌توان اطلاعات را بعد از ریست فکتوری موبایل برگرداند؟ درباره بازی «فرزندان مورتا» که موفق‌ترین بازی ایرانی در بازار بازی‌های ویدئویی جهانی نام گرفته است گلکسی A۵۲s ۵G در مقایسه با مدل‌های پیشین خود چه تغییراتی کرده است؟ تیم‌سازی برای استارت‌آپ | بخش دوم: مدیر محصول و مدیر بازاریابی گفتگو با دو کارآفرین مشهدی که با بهره گیری از فناوری واقعیت افزوده برنامه آموزش نماز به کودکان طراحی کرده‌اند افشای اطلاعاتی از بازی بعدی Assassin’s Creed دلیل اختلالات اخیر اینترنت در کشور چیست؟ چطور اکانت کلاب هاوس را حذف دائم کنیم؟+ تصاویر FIFA ۲۲ محبوب‌ترین بازی ورزشی جهان است مشخصات ظاهری ایرپاد پرو ۲ فاش شد بازی رایانه‌ای حاج قاسم سلیمانی منتشر می‌شود واتس‌اپ از مدل‌های قدیمی گوشی پشتیبانی نمی‌کند شاید یوتیوب دیگر اجازه ندهد موزیک ویدیوها را به صورت رایگان تماشا کنید
خبر فوری
اشتراک گذاری حریم خصوصی مشترکان اینترنت توسط مخابرات!
پیگیری‌های شهرآرانیوز نشان می‌دهد اطلاعات هویتی و داده‌های شخصی اقتصادی مشترکان برخلاف قانون در اختیار شرکت‌های فروش اینترنت قرار می‌گیرد.

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ گلایه‌ای جدید از جنس دست به دست شدن اطلاعات. تماس‌های پی درپی شرکت‌های فروش اینترنت با مشترکانی که از اینترنت مخابرات استفاده می‌کنند، این سؤال را ایجاد کرده است که این شرکت‌ها چگونه و با چه مجوزی به شماره تماس افراد دسترسی پیدا کرده اند؟

 

خانم قدیری، یکی از شهروندان مشهدی، با طرح این پرسش که «چرا و با اخذ چه مجوزی ازسوی مالکان تلفن ثابت، شرکت مخابرات شماره تلفن آن‌ها را دراختیار شرکت‌های خدمات رسان اینترنت قرارداده است؟» می‌گوید: من از اینترنت مخابرات استفاده می‌کنم و فعلا ترجیحم بر این است که از شرکت‌های اینترنت خدمات نگیرم. اما هنوز سرویس اینترنت من تمام نشده، شرکت‌های مختلف فروش سرویس اینترنت تماس می‌گیرند تا اینترنت بفروشند.

 

او ادامه می‌دهد: برای این شرکت‌ها سر صبح و ظهر هم معنی ندارد. توجهی نمی‌کنند که شاید فرد بیمار باشد یا کودکی تازه خوابیده باشد؛ هر زمان که بتوانند تماس می‌گیرند. نکته دیگری که این شهروند به آن اشاره می‌کند، این است که جدا از اینکه این شرکت‌های فروش سرویس اینترنت با تلفن ثابت تماس می‌گیرند، در مواردی نیز با تلفن‌های همراه فرد تماس می‌گیرند تا بتوانند به هر نحوی که شده سرویس‌های اینترنت خود را بفروشند. فروش شماره؟! این گلایه‌ها البته مربوط به یک شهروند نیست.

 

شهروندان دیگری نیز از این موضوع شکایت دارند. عالم خواه، که از سرویس اینترنت مخابرات استفاده می‌کند، می‌گوید: تماس‌های وقت و بی وقت از یک ماه مانده به پایان سرویس اینترنت شروع می‌شود و اکثرا هم مدعی هستند که از طرف مخابرات تماس می‌گیرند.

 

بیات که حس خوبی به تماس‌هایی از این دست ندارد، می‌گوید: تماس‌ها با دادن اطلاعات اسمی شما شروع می‌شود و سپس تماس گیرنده با اعلام اینکه فلانی هستم و از مخابرات تماس می‌گیرم، آمار بسته اینترنتی تان را می‌دهد و طوری که انگار برایشان مهم است، میزان رضایت شما از این بسته پرسیده می‌شود و در نهایت اینکه «آیا مایلید بسته را تمدید کنید یا بسته دیگری خریداری کنید.» همه همین طور هستند، انگار فرمول خاصی دارند. این تماس‌ها در هفته پایانی مهلت زمانی بسته اینترنت به اوج خود می‌رسد به نحوی که روزانه تا هفت تماس این شکلی با شما گرفته می‌شود!

 

شهبازی، از دیگر مشترکان اینترنت خانگی مخابرات، پای فروش اطلاعات مشترکان مخابرات را به گفته هایش باز می‌کند. او معتقد است اطلاعات مشترکان از جمله شماره تلفن و زمان و میزان سرویس اینترنتی که استفاده می‌کنند، توسط مخابرات به شرکت‌های فروش سرویس اینترنت فروخته می‌شود. او می‌گوید: وقتی شما فقط با مخابرات قرداداد امضا کرده اید، چطور می‌شود که اطلاعاتتان به راحتی در دسترس شرکت هاست؟ جز این است که خود مخابرات به این شرکت‌ها دسترسی می‌دهد؟

نمی‌فروشیم، با ما قرارداد دارند

اما مسئولان مخابرات خراسان رضوی درباره موضوع چگونگی دسترسی شرکت‌های اینترنت به اطلاعات مشترکان مخابرات برای فروش سرویس‌های اینترنتی، پس از چند روز پیگیری خبرنگار، در نهایت حاضر به گفتگو نشدند و به ناچار برخی سؤالات برای روابط عمومی این شرکت ارسال شد. درنهایت پاسخ این سؤالات در قالب نامه‌ای اداری با امضای عیسی حسن پور، رئیس اداره روابط عمومی مخابرات خراسان رضوی، به دست شهرآرا رسید.

یکی از گلایه‌های پرتکرار مردم و مشترکانی که از اینترنت مخابرات استفاده می‌کند به شکایت‌ها و انتقاد از تماس مکرر شرکت‌های خدماتی اینترنت برمی گردد. نکته مورد سؤال مردم این است که چرا اطلاعات آن‌ها نظیر شماره تماس و نوع استفاده آنان (کسانی که از اینترنت مخابرات استفاده می‌کنند) و نیز زمان پایان سرویس دراختیار این شرکت‌ها قرار دارد؟

نمایندگان رسمی فروش طی قرارداد رسمی با مخابرات منطقه خراسان رضوی به مشتریان باند پهن متقاضی جدید، فعلی و منقضی شده خدمات ارائه می‌دهند. ضمن اینکه مشتریان می‌توانند به صورت آنلاین و ازطریق پنل خود نسبت به ثبت تقاضا اقدام کنند. آن دسته از مشتریانی که این امکان را ندارند می‌توانند ازطریق نمایندگان فروش انجام این خدمت به سادگی و در اسرع وقت اقدام کنند.

این اطلاعات را این شرکت‌ها چگونه به دست می‌آورند؟

اطلاعات ازطریق دسترسی نمایندگان فروش به سامانه مشتریان و با توجه به قرارداد رسمی و فقط برای گروه مشتریان خاص که خود نسبت به جذب آن‌ها اقدام نموده اند، میسر است. این کار توسط تمامی شرکت‌های fcp و اپراتور‌های حوزه سرویس باند پهن انجام می‌شود.

گفته می‌شود این اطلاعات و شماره تماس مردم توسط مخابرات به این شرکت‌ها به منظور تماس و مشتری یابی فروخته می‌شود. این مورد را تأیید می‌کنید؟ اگر نیست نحوه به دست آوردن شماره تماس و اطلاعات مشترکانی که از اینترنت مخابرات استفاده می‌کنند، توسط شرکت‌ها چگونه است؟

هیچ گونه فروش اطلاعات در کار نیست. فقط بحث بازاریابی و فروش سرویس و انجام تقاضای مشترکان در سریع‌ترین زمان ممکن و طی قرارداد رسمی است.

آیا مخابرات با موارد این چنینی برخورد کرده است؟ این برخورد‌ها شامل چه اقداماتی بوده است؟

هر گونه مزاحمت برای مشتریان یا سوء استفاده از اطلاعات مربوطه طبق قرارداد فی مابین ممنوع است و در صورت مشاهده و گزارش، برخورد قانونی می‌شود.


بی‌توجهی به حریم خصوصی مشترک

پاسخ گو نبودن مدیران مخابرات استان و ارسال پاسخ به شکلی که پیش‌تر به آن اشاره شد، معایبی دارد که مهم ترینش بی پاسخ ماندن سؤال اصلی است. اگرچه مخابرات استان قبل از هر پاسخی فروش اطلاعات مشترکان مخابرات را رد می‌کند و از قراردادی رسمی می‌گوید که بین مخابرات و شرکت‌های فروش سرویس اینترنت است، توضیح نمی‌دهد چرا و چطور اطلاعات شهروندان که طی یک قرارداد دوطرفه (میان مشترکان و مخابرات) در اختیار مخابرات گذاشته شده است، باید در قراردادی دیگر به طرف سوم داده شود.


اگر به قراداد‌های خرید اینترنت مخابرات مراجعه کنید، مشاهده می‌کنید که در بند ۱۱ ماده ۶ آن به صراحت آمده است: «شرکت (مخابرات ایران) موظف به حفظ محرمانگی داده ها، اطلاعات، ارتباطات و حریم خصوصی مشترک است و متعهد می‌شود به مشترکان برای صیانت از داده‌ها و اطلاعات شخصی شان متناسب با خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات و آسیب‌های احتمالی ناشی از تهدید‌ها اطلاع رسانی کافی را به عمل آورد.»
در هیچ جای قرارداد شما نیامده که مخابرات می‌تواند اطلاعات شما را در قراردادی دیگر به طرف سوم (نمایندگان رسمی فروش) واگذار کند! از این رو بسیار عجیب است که شرکت مخابرات به صراحت عنوان می‌کند اطلاعات به واسطه قراردادی که با نمایندگان رسمی فروش دارد، در اختیار آن‌ها گذاشته شده است!


به جز این موارد، طبق ماده۷ شیوه نامه تشخیص و تفکیک اطلاعات مربوط به حریم خصوصی و اطلاعات شخصی از اطلاعات عمومی، اطلاعات خرید و فروش شما از مهم‌ترین و رایج‌ترین مصادیق داده‌های شخصی اقتصادی است. طبق ماده ۹ این شیوه نامه، شماره تلفن منزل و شماره تلفن همراه شخصی شما، از مهم‌ترین و رایج‌ترین مصادیق داده‌های شخصی ارتباطی افراد است و بند دوم این شیوه نامه نیز می‌گوید که داده‌های هویتی شما جزو اطلاعات (داده های) شخصی است.


حال باتوجه به این موارد، همچنان یک سؤال باقی می‌ماند؛ اینکه مخابرات به چه حقی اطلاعات مشتریان را در اختیار طرف سومی می‌گذارد که بخش رسمی شرکت مخابرات ایران نیست و اینکه نهاد‌های ناظر آیا بنا ندارند به قانون شکنی شرکت مخابرات ایران ورود کنند؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهروند ساکن الهیه
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
0
و بگویید که در الهیه سالهاست تلفن ثابت واگذار نمیکنند که بتوانیم اینترنت خانگی پایدار و با سرعت و قیمت مناسب داشته باشیم!
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}