پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است
سرخط خبرها

هشدار شیوع تب کریمه کنگو در آستانه عید قربان

  • کد خبر: ۷۴۶۱۷
  • ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
هشدار شیوع تب کریمه کنگو در آستانه عید قربان
دام‌پزشکی خراسان رضوی هشدار داد: از ذبح دام در نقاط عمومی و مراکز غیر مجاز و دفع غیر اصولی ضایعات آن در آستانه عید قربان پرهیز کنید.

طنین همتی|شهرآرانیوز، قربان‌زاده، رئیس نظارت بر بهداشت دام‌پزشکی خراسان رضوی، با تأکید بر افزایش بیماری‌های مشترک دام و انسان در آستانه عید قربان گفت: با تداوم و شیوع زودهنگام گرما، فصل فعالیت کنه‌ها زودتر شروع شد. کنه‌ها عامل بیماری تب کریمه کنگو هستند و یکی از جاهایی که کنه‌ها زندگی می‌کنند، روی بدن دام است. در نتیجه اگر دام از مراکز غیرمجاز خریداری شود و به محل سکونت منتقل شود، خطراتی برای شهروندان به‌دنبال دارد؛ با مراجعه به مراکز آلوده، کنه‌ها وارد لباس و کفش ما می‌شوند و به این وسیله به محل زندگی ما راه پیدا می‌کنند و گزششان می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

به گفته وی کشتار غیرمجاز دام در محل زندگی در کوچه، باغ، حیاط خانه و ذبح دام در مراکز غیربهداشتی چندین خطر به دنبال دارد.

وی افزود: وقتی محل ذبح دام غیربهداشتی باشد، گوشت هم آلوده می‌شود و در اثر ذبح غیربهداشتی دام، پاشیدن خون، فضولات و‌ ترشحات و همچنین دست‌زدن به لاشه، بیماری تب کریمه کنگو منتقل می‌شود. غیر از بیماری تب کریمه کنگو، بیماری‌های دیگری مثل تب مالت نیز شایع است. کشتار غیربهداشتی دام دلیل دیگری دارد که باعث ازدیاد حشرات می‌شود. خود این حشرات به غیر از کنه‌ها صد نوع بیماری دیگر را منتقل می‌کنند. آسیب دیگر آن ایجاد سالک است که تا مدت‌ها جای زخم آن روی بدن می‌ماند.

 

وی افزود: تقریبا ۳۰درصد بدن دام‌هایی که ذبح می‌شود ضایعات است. این ضایعات پس از ذبح دام با به زباله‌دان منتقل یا چال می‌شود. این پخش ضایعات باعث جذب سگ و گربه‌های ولگرد به محیط می‌شود و یکی از بیماری‌هایی که این حیوانات منتقل می‌کنند، بیماری هاری است که بسیار خطرناک است. بیماری تکسو پلاسموز که از گربه منتقل و باعث سقط جنین در زنان باردار می‌شود.

وی تأکید کرد: خوشبختانه کشتارگاه صنعتی مشهد امکانی فراهم کرده است که دام را غیرحضوری سفارش دهیم و ناظران شرعی هم در محل ذبح هستند و مراحل بهداشتی و شرعی ذبح انجام می‌شود.

 

رئیس نظارت بر بهداشت دام‌پزشکی خراسان رضوی گفت: مهم نیت نذر قربانی است و خرافه‌پرستی در قربانی دام جایگاهی ندارد. همه ناظران شرعی می‌گویند نیت فرد در قربانی‌کردن اهمیت بیشتری دارد، پس لازم است مردم از شرایط موجود استفاده کنند و در وضعیت کرونا ذبح دام را به مراکز بهداشتی بسپارند و حتی به‌صورت آنلاین سفارش دهند.

وی تأکید کرد: مردم از مراجعه به مراکز غیربهداشتی ذبح دام به‌ویژه در حاشیه شهرها خودداری کنند. توصیه ما ذبح دام در کشتارگاه‌های صنعتی مشهد به‌صورت غیرحضوری و تلفنی است. در غیر صورت به غیر از موج کرونا باید شاهد افزایش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام باشیم. علائم این بیماری‌ها خاموش است، اما خطرات چشمگیری به‌دنبال دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->