تعیین تکلیف بیش از یک تن پانسمان تخصصی بیماران پروانه‌ای در گمرک تهران آیا مدارس مشهد فردا سه شنبه (۴ دی ۱۴۰۳) تعطیل شد؟ یلدای خونین | قتل خاله و شوهرخاله در شب یلدا فوت ۲۴ بیمار در کشور به علت نبودِ داروی هموفیلی ۹۸۵۲ نفر در آزمون وکالت امسال کانون وکلای دادگستری قبول شدند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و تنفسی پیشگیری کنید رئیس کل نظام پرستاری کشور: خدمات پرستاری در منزل تحت پوشش بیمه قرار بگیرد سامانه‌های بیماریابی علیه تب‌دنگی در کرمان فعال است برداشتن تخمدان احتمال آلزایمر را در زنان افزایش می‌دهد تخلف محرز در یکی از مدارس مشهد | نظافت اجباری مدرسه توسط ولی دانش‌آموز تصادف اتوبوس با تانکر حامل سوخت، جان ۹ نفر را در زاهدان گرفت (۳ دی ۱۴۰۳) سقط عمدی جنین سبب نارسایی دهانه رحم می‌شود افزایش تولید شیرخشک رژیمی برای کودکان زیر ۲ سال توصیه‌هایی به بیماران کلیوی ناشی از دیابت پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ۳ دی ۱۴۰۳) | صدور هشدار سطح نارنجی آلودگی هوا برای شهر‌های بزرگ و صنعتی مشهد، سکونتگاه یک میلیون و ۳۵۰ هزار حاشیه‌نشین | ۸۵ درصد اراضی بازآفرینی مشهد، موقوفه هستند + فیلم کلاهبرداری با شگرد ارائه تسهیلات | شناسایی ۱۰۰ مال‌باخته تاکنون (۳ دی ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: خدمت به مجاوران باید تشکیلاتی و مستمر باشد قتل زن هنرمند توسط راننده‌اش در مشهد مقابل کلانتری + عکس معرفی ۲ ویتامین که به کاهش وزن کمک می‌کنند غذا‌های کنسروی در چه شرایطی کشنده هستند؟ حکم ریاست ۱۸ دانشگاه کشور تأیید شد افزایش ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۴ | نحوه اجرای متناسب‌سازی در سال آینده چگونه است؟ نفوذ سامانه بارشی از غرب کشور از جمعه | آلودگی شدید هوای مشهد و ۹ شهر دیگر (۳ دی ۱۴۰۳) وزارت بهداشت: مردم هنگام آلودگی هوا در فضای باز تردد نکنند یک سرماخوردگی ساده با درمان میلیونی! «جنین» غیر از خدا پناهی ندارد وضعیت ارز دارو در سال ۱۴۰۴ چگونه خواهد بود؟ هشدار هواشناسی درباره آلودگی هوای مشهد در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه (۳ و ۴ دی ۱۴۰۳) سهم مردم از هزینه‌های درمان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است | بدهی ۹۴ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت زن معتاد مدعی شد: قابله نوزادم را بعد زایمان دزدید «فاطمه» و «زهرا» پرتعدادترین نام دختران در ایران
سرخط خبرها

ضربه افزایش قیمت بلیت قطار به صنعت گردشگری

  • کد خبر: ۷۵۹۹۱
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
ضربه افزایش قیمت بلیت قطار به صنعت گردشگری
با توجه به استقبال از سفر‌های ریلی به مشهد، افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیت قطار ضربه‌ای سخت به صنعت گردشگری خراسان رضوی است.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ به موجب آمار رسمی، خطوط ریلی کشورمان می‌توانند روزانه ۳۰هزار نفر را فقط از تهران به مشهد بیاورند که با توجه به محدودیت‌های ستاد کرونا، این آمار به حدود ۱۲ هزار نفر در روز فقط از مبدأ تهران به مقصد مشهد خواهد رسید. اکنون نیز به گفته مسئولان، تقاضا برای بلیت قطار نسبت به هواپیما و اتوبوس برای مشهد بیشتر است. همه این‌ها را گفتیم تا گوشه‌ای از اهمیت سفر با قطار را برای شهر زیارتی مشهد شرح داده باشیم. اما حالا چند روزی است که خبر‌هایی از احتمال افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیت قطار به گوش می‌رسد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران، شرکت‌های حمل ونقل ریلی مسافری با توجه به پیگیری هایشان منتظر اصلاح و تعدیل قیمت‌های بلیت قطار هستند. باتوجه به افزایش هزینه‌های شرکت‌های حمل ونقلی در سال‌های گذشته، بسیاری از شرکت‌ها با مشکلات مالی و آسیب‌های زیادی روبه رو شده اند که همین امر باعث شده است شورای عالی ترابری تصمیمات لازم در راستای رفع مشکلات شرکت‌های حمل ونقلی و همچنین تدابیر لازم برای افزایش قیمت و آنالیز هزینه‌ها را در دستورکار برنامه‌های خود قرار دهد.

 

از سوی دیگر روز سه شنبه وزیر راه وشهرسازی درباره موضوع افزایش قیمت بلیت قطار‌ها گفته است که ما هنوز هیچ موافقتی با افزایش قیمت بلیت قطار نداشته ایم. فقط شرکت‌های ریلی در جلسه انجمن شرکت‌های ریلی تقاضای خود را مطرح کردند و شرکت راه آهن نیز تقاضای آن‌ها را نپذیرفته است. با این حال محمد رجبی، نایب رئیس انجمن شرکت‌های حمل ونقل ریلی، با بیان اینکه شرکت‌های حمل ونقل ریلی در کشور از چندروز پیش منتظر اصلاح قیمت بلیت‌های مسافری بودند، می‌گوید: حدود ۱۰روز پیش مسئولان حوزه ریلی کشور اعلام کرده بودند که در این مدت بلیت قطار با نرخ‌های گذشته به فروش برسد تا در جلسه شورای عالی ترابری درباره افزایش قیمت بلیت قطار تصمیم گیری شود.


او ادامه داد: شرکت‌های حمل ونقل مسافری از سال گذشته تاکنون ۲۴۰درصد افزایش هزینه داشته اند و ما به شورای عالی ترابری درخواست افزایش ۴۰درصدی قیمت بلیت قطار را داده ایم که امیدواریم با توجه به این هزینه‌ها تا حدودی بتواند آن را جبران کند.
اکنون سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با موضوع افزایش قیمت بلیت قطار موافقت کرده است، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، به دبیر شورای عالی هماهنگی و ترابری در قالب نامه‌ای موافقت خود را با افزایش قیمت بلیت قطار اعلام کرده است که در صورت تصویب آن در شورا، این افزایش نرخ اعمال خواهد شد.

فروش سریع السیر بلیت‌های قطار

برای بررسی وضعیت خریدوفروش بلیت قطار به مقصد مشهد، سری به چند سایت فروش بلیت می‌زنیم. کمترین قیمت بلیت قطار تهران به مشهد در ۸ مرداد مربوط به قطار اتوبوسی با هزینه ۱۲۵ هزار تومان و بیشترین آن مربوط به یک قطار پنج ستاره به مبلغ ۴۹۰ هزار و ۲۰۰ تومان بود. پیش از این امکان رزرو بلیت فقط تا ۱۰ مرداد وجود داشت که در ساعت ۶ عصر ۸ مرداد دسترسی برای رزرو انواع بلیت از تاریخ ۱۱ تا ۲۳ مرداد باز شد، اما در کمتر از چند ساعت برچسب تکمیل ظرفیت روی بسیاری از قطار‌هایی که قیمت مناسب تری داشتند، خورده شد و این سؤال را پیش آورد که آیا شرکت‌های ریلی در انتظار افزایش قیمت جلو فروش بلیت را گرفته اند؟

 

قیمت‌ها نیز در برخی موارد بین ۱۰ تا ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌داد (که مسئولان آن را کف و سقف قیمت می‌دانند و مدعی اند هنوز تغییری در نرخ بلیت قطار اتفاق نیفتاده است.) و در برخی نیز ثابت بود. مثلا قیمت بلیت تهران-مشهد برای یکی از قطار‌های پنج ستاره یک شرکت ریلی از ۴۱۰ هزار تومان به ۵۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. یا یکی دیگر از شرکت‌های ریلی قیمت بلیت قطار خود در همین مسیر را از ۳۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان به ۵۰۹ هزار و ۳۵۰ تومان تغییر داده بود.


تا زمان تهیه این گزارش، ظرفیت قطار یزد به مقصد مشهد نیز که به صورت روزدرمیان حرکت می‌کند، با قیمت ۲۵۵ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۲۳ مرداد تکمیل شد. ظرفیت قطار از بندرعباس به مشهد نیز تا ۱۹ مرداد تکمیل شده است و تا ۲۳ مرداد فقط ۳ روز بلیت در این مسیر با قیمت بین ۲۷۳ هزار و ۸۵۰ تومان تا ۳۹۸ هزار و ۹۰۰ تومان موجود است. همچنین همه قطار‌ها از مبدأ تبریز تا ۱۷ مرداد تکمیل شدند و فقط تعداد محدودی بلیت تا ۲۲ مرداد با قیمتی بین ۲۳۹ هزار و ۵۵۰ تومان تا ۴۱۵ هزار و ۵۰ تومان موجود است.

 

همه بلیت‌های شیراز به مشهد نیز تا این لحظه به فروش رفته است و فقط تعدادی بلیت محدود برای یک روز با قیمت ۳۶۲ هزار و ۱۰۰ تومان قابل خرید است. وضعیت موجودی تعداد بلیت‌های قطار از اصفهان هرچند با تعداد محدود، اما بهتر از دیگر مسیرهاست. قیمت بلیت اصفهان به مشهد در این روز‌ها بین ۲۸۳ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۳۲۸ هزار و ۵۰ تومان است. قیمت بلیت تهران-مشهد نیز در این مدت بین ۱۲۵ هزار تومان قطار اتوبوسی تا ۷۵۴ هزار و ۱۵۰ تومان برای قطار پنج ستاره ویژه (بدون پکیج هتل) است.
با توجه به این قیمت‌ها و اعمال نشدن تغییر ۴۰ درصدی، اگر این تصمیم به تأیید شورای عالی ترابری برسد، ارزان‌ترین بلیت از مقصد تهران به مشهد احتمالا ۱۷۵ هزار تومان و گران‌ترین آن یک میلیون و ۵۵ هزار تومان خواهد بود.

متقاضیان خرید بلیت قطار مشهد از متقاضیان دیگر وسایل بیشترند

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه هنوز تغییری در قیمت بلیت‌ها رخ نداده است، به شهرآرا می‌گوید: تفاوت قیمتی که در سایت‌ها می‌بینید، احتمالا به دلیل کف و سقف قیمتی است که در برخی روز‌ها با متقاضی کمتر تخفیف‌هایی روی قیمت‌ها اعمال و در روز‌های شلوغ این تخفیف‌ها برداشته می‌شود.

 

سعید، ولی زاده در پاسخ به اینکه آیا تکمیل سریع ظرفیت قطار‌ها ربطی به احتمال افزایش قیمت در روز‌های آینده و جلوگیری شرکت‌های ریلی از فروش دارد، این طور پاسخ می‌دهد: خیر، تقاضا برای بلیت قطار با توجه به امنیت و احتمال کمتر شیوع ویروس کرونا زیاد است؛ بنابراین بسیاری از بلیت‌ها پیش فروش شده اند. در اصل با توجه به برگزاری تور‌های مسافرتی به مشهد، بسیاری از دفاتر خدمات مسافری به سرعت این بلیت‌ها را می‌خرند. به گفته او اکنون متقاضیان خرید بلیت قطار برای مشهد بیشتر از هواپیما و اتوبوس است که این به دلیل امنیت بیشتر و نرخ مناسب‌تر سفر با قطار است.

امید مردم در سفر کم هزینه به قطار بود

کارشناس ارشد انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی در واکنش به احتمال افزایش قیمت بلیت قطار به شهرآرا می‌گوید: دیگر برای صنعت گردشگری جانی نمانده و این اقدامات شبیه به ضربات آخر بر پیکر بی جان این صنعت است. مجید فرقانی بیان کرد: تنها امید مردم در مسافرت کم هزینه و امن نسبت به هواپیما، قطار بود که با این افزایش قیمت از بین خواهد رفت. با وجود این، قیمت‌های بلیت قطار در برخی موارد تقریبا به یک سطح برابر با قیمت بیلت هواپیما می‌رسد.

 

مثلا بعضی از روز‌ها قیمت بلیت هواپیمای تهران به مشهد با برخی از قطار‌ها یکی است. با وجود این، امید کسانی که فکر می‌کردند می‌توانند با این گزینه سفر کنند، از بین می‌رود و این اتفاق بسیار بدی است. به گفته او، درست است که هزینه‌های حمل ونقل چه هوایی و چه ریلی و جاده‌ای زیاد است، اما همه این‌ها را نباید مردم متقبل شوند، بلکه باید مسئولان سیاست گذاری داشته باشند که هم شرکت‌های حمل ونقل به سود متعارف برسند و هم مردم متحمل ضرر و زیان نشوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->