بهمن هاشمی تهیه‌کننده شد فراخوان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر «کیانو ریوز» در فیلم «سیستم سرگرمی خراب است» زنده‌یاد رضا داوودنژاد با «زندگی به شرط خنده» روی آنتن + زمان پخش آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) جایزه بهترین بازیگر جشنواره زنان بیروت در دستان صحرا اسدالهی پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری پارسی را به جهان، رونق و آوازه از اوست | معرفی چند اثر پژوهشی درباره سعدی به مناسبت روز بزرگداشت او آمار فروش سینمای ایران در آخرین هفته فروردین ۱۴۰۳ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

نوای موسیقی عزاداری در شهر

  • کد خبر: ۷۶۸۲
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۶
نوای موسیقی عزاداری در شهر
گفتگو با سرپرست گروه «مارش نوازندگان ظهر عاشورا» که در این ایام در سطح شهر عزاداری می‌کنند
افخمی| موسیقی محرم را می‌توان عضو جدایی‌ناپذیر موسیقی سنتی ایران دانست. موسیقی‌ای که از لحاظ ریتم و ملودی نقش به‌سزایی در اجرای تأثیرگذار مراسم عزاداری دارد. از این‌رو در میان دسته‌های عزاداری کمتر گروهی را می‌بینیم که از موسیقی و ریتم بهره نگرفته باشد. در میان برنامه‌های مختلف عزاداری اجرای گروه‌های مارش کاملا با ریتم و موسیقی گره خورده‌است. این گروه‌ها با ترکیب ساز‌های بادی و کوبه‌ای، تنها با ملودی و ریتم در ایام محرم و صفر اعلام عزا می‌کنند. اکنون در مشهد ۴ گروه در این حوزه فعالیت می‌کنند که یکی از آن‌ها گروه مارش نوازندگان ظهر عاشورا به سرپرستی وحید حسن‌زاده است.
حسن‌زاده که حدود ۲۰ سال تجربه حضور در گروه‌های مارش عزا را دارد از سال ۱۳۹۴ این گروه را تأسیس کرده‌است. او می‌گوید با گروهش در سال، حدود ۹۰ برنامه در زمان شهادت‌ها و مراسم عزا اجرا می‌کنند که از میان آن‌ها ۷۰ اجرا از قبل محرم تا بعد صفر برگزار می‌شود و باقی به دهه فاطمیه و ماه رمضان اختصاص دارد.
به گفته سرپرست گروه مارش نوازندگان ظهر عاشورا، این گروه در ابتدا با ۴ نفر فعالیتش را آغاز کرد، ولی اکنون تعداد اعضای آن به ۳۵ نفر رسیده‌است. همچنین حسن‌زاده ابراز امیدواری می‌کند تعداد افراد این گروه به نیت امام حسین (ع) به ۷۲ تن برسد.
به گفته او غیر از افرادی که در گروه، ساز بادی می‌ز‌نند، سایر افراد اطلاعاتی از موسیقی نداشته و از صفر در گروه شروع کرده‌اند. سرپرست این گروه در ادامه صحبت‌هایش به رایگان بودن آموزش‌ها برای افراد گروه نیز اشاره می‌کند.
حسن‌زاده می‌گوید در طول ایام سال هر هفته یا دو هفته یک‌بار با کل گروه در یک انبار آهن تمرین می‌کنند و هیچ‌وقت این تمرینات نیز قطع نمی‌شود. به نظر او همین اتفاقات نیز باعث پیشرفت اعضای گروه در نواختن ساز شده‌است.
او درباره نحوه تأمین هزینه‌های این گروه نیز توضیح می‌دهد:به هر هیئتی که دعوت می‌شویم، بنا به خواست خودشان پولی به ما پرداخت می‌کند این رقم می‌تواند ۲۰ هزارتومان یا ۲۰۰ هزارتومان باشد. در واقع هزینه‌های گروه با خود من است و ما هرچه از هیئت‌های مذهبی می‌گیریم خرج کل گروه و تهیه امکانات برای اجرا می‌کنیم.
حسن‌زاده همچنین به حضور گروه مارش نوازندگان ظهر عاشورا در یک همایش موسیقی که هرسال پیش از محرم در اصفهان برگزار می‌شود اشاره می‌کند و از دوم شدن گروهش در این همایش در میان ۲۲ گروه شرکت کننده از کل ایران خبر می‌دهد.
او همچنین درباره امکان اجرا با گروهش در کربلا می‌گوید: «هنوز قسمت نشده است به کربلا برویم، فعلا کربلای ما مشهد است. اما اگر امکانش فراهم شود، در سال‌های آینده با هزینه خودم اعضای گروه را برای اجرا به کربلا می‌برم.»
گروه مارش نوازندگان ظهر عاشورا در ایام پیش‌رو از جمعه تا روز سه‌شنبه نیز در سطح شهر اجرا‌های مختلف خواهد داشت. به گفته حسن زاده در ایستگاه زائر منطقه ۷ روز یکشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۱، دوشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۴ و سه‌شنبه ساعت ۱۰ تا ۱۱ اجرا خواهند داشت. همچنین مناطق دیگری، چون خیابان هدایت یک، خواجه‌ربیع و میدان جانباز نیز در روز‌های پیش‌رو میزبان اجرای این گروه موسیقی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->