هنیه در استانبول با اردوغان دیدار کرد آیت‌الله علم‌الهدی: ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد ۲۵۰ هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان‌رضوی از اینترنت فوق‌پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشدالشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی
سرخط خبرها

مزارشریف سقوط کرد و عطا و دوستم به ازبکستان رفتند

  • کد خبر: ۷۷۶۵۴
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
مزارشریف سقوط کرد و عطا و دوستم به ازبکستان رفتند
دو تن از فرماندهان نیروهای منطقه‌ای افغانستان در حالی که شهر مزار شریف این کشور به دست طالبان سقوط کرده و نیروهای امنیتی این شهر را ترک و با استفاده از اتوبان منتهی به ازبکستان به این کشور همسایه گریختند، فرار کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ خبرگزاری اسپوتنیک در این باره نوشت، عطا محمد نور، والی سابق ولایت بلخ و مارشال عبدالرشید دوستم، از رهبران ازبک تبار نیروهای منطقه‌ای، در جنگها در افغانستان از روزهای حمله شوروی سابق دخیل بوده و جزو سرسخت‌ترین دشمنان طالبان محسوب می‌شوند.

 

نور که فرماندهی نیروهای شبه نظامی محلی را به هنگام سقوط مزار شریف به دست طالبان به عهده داشته، گفت، هم او و هم دوستم در امنیت به سر می‌برند و "دسیسه" را مقصر سقوط این شهر دانست.

 

براساس گمانه‌زنی‌ها، این دو به ازبکستان گریخته‌اند.

 

مقام‌های استانی گفتند، نیروهای طالبان تقریبا بدون مواجهه با مخالفتی همچنان که نیروهای امنیتی با استفاده از اتوبان این شهر به ازبکستان فرار کردند، وارد شهر شدند. برخی تصاویر تایید نشده در رسانه‌های اجتماعی خودروها و نیروهای ارتش افغانستان را ظاهرا حین تجمع روی پل آهنی در گذرگاه حیرتان نشان میدهند.

 

نور در توئیتر نوشت: متاسفانه به رغم مقاومت شدید ما در نتیجه یک دسیسه بزدلانه و سازمان یافته بزرگ همه تجهیزان نیروها دولتی و امنیتی افغانستان تحویل طالبان داده شد. آنها این دسیسه را چیدند تا مارشال دوستم را و خود من را در تله بیندازند اما موفق نشدند.

 

فرار نور و دوستم نه فقط بر فروپاشی دولت مرکزی در کابل در ضمن تداوم پیشروی شبه نظامیان بلکه همچنین بر فروپاشی یک نسل از رهبران منطقه‌ای قدرتمند متعلق به نیروهای مجاهدین ضد شوروی سابق که با طالبان جنگیدند، تاکید می‌کند.

 

اهمیت این رهبران که گاهی به عنوان جنگسالار توصیف می‌شوند، ناشی از داشتن جایگاه رسمی در دولت نیست بلکه مربوط به قدرت شخصی و پایگاه قدرت منطقه‌ای آنها بوده و نزاع‌های مکرری با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان داشتند.

 

آنها سالها متهم به فساد و سواستفاده‌های حقوق بشری شدند و در سالهای اخیر دوستم دوره‌ای را در تبعید از بابت متهم شدن به دستور به تجاوز جنسی به یک مخالف سیاسی خود سپری کرد.

 

نور نیز که به عنوان یکی از ثروتمندترین مردان در افغانستان در نظر گرفته می‌شود، با اتهامات مکرر فساد علیه خود مواجه شده که آنها را رد کرده است. همچنان که نیروهای نظامی عادی ارتش افغانستان در مواجهه با طالبان و بعد از خروج نیروهای خارجی فروپاشیدند، آنها به خط مقدمهای جنگ با این امید که قدرت محلی آنها یک مقاومت موثرتر را ارائه دهد بازگشتند.

 

نور نوشت: مسیر ما اینجا تمام نخواهد شد.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->