آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

برداشت‌های غیرمجاز از حساب شهروندان با پوشش تازه

  • کد خبر: ۷۸۸۵۳
  • ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
برداشت‌های غیرمجاز از حساب شهروندان با پوشش تازه
سریال برداشت‌های غیرمجاز از حساب شهروندان پس از ۲ سال تعطیلی، با پوشش تازه‌ای به میدان برگشته است.

محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ مرد جوان دیروز پس از راهنمایی‌های مختلف با در دست داشتن مرجوعه قضایی، خودش را به پلیس فتای خراسان رضوی رساند. او از فرد یا افرادی شکایت داشت که کیف پول دیجیتالش (ولت) را خالی کرده بودند. شاکی اعلام کرد که ۱۰۰ میلیون تومان رمزارز داشته که ناگهان متوجه خالی شدن کیفش شده است. او به مأموران اطمینان داد که به جز خودش، کسی رمز ورود کیفش را نداشته است، اما تحقیقات اولیه نشان داد که یک سهل انگاری و کلیک کردن بر روی یک لینک آلوده به بدافزار او را به این نقطه رسانده است.


کارشناسان پلیس فتا در بررسی این پرونده متوجه شدند که شاکی چند روز پیش پیامکی با این عنوان دریافت کرده است، «ابلاغیه الکترونیک شما صادر شد» و لینکی نیز به همراه پیامک بوده است که این شهروند با اینکه هیچ پرونده‌ای در دستگاه قضا نداشته است، از روی کنجکاوی روی لینک کلیک کرده و ناخواسته یک بدافزار را در گوشی اش فعال کرده است. بعد از آن سازندگان بدافزار با در اختیار داشتن محتویات گوشی، موفق به نفوذ به کیف پول دیجیتال این شهروند شده و آن را خالی  کرده اند.


آغاز بر یک فاجعه دیگر

شیادان فضای مجازی که روزی با پیامک‌های مختلف از قبیل مسابقات رادیویی، برنده شدن در قرعه کشی و... افراد را پای عابربانک کشانده و رمز دوم آن‌ها را به یغما می‌بردند و حسابشان را خالی می‌کر دند، پس از به میدان آمدن بانک‌ها و اجباری شدن رمز دوم پویا، تقریبا از دو سال قبل بساطشان جمع شد. اما از چند ماه قبل شیادان مجازی شگرد مکارانه دیگری اختیار کردند، این افراد با سوءاستفاده از وضعیت فعلی دستگاه قضا که تمام رویداد‌های آن الکترونیک شده است، با ایجاد پیامک‌های جعلی ابلاغیه الکترونیک، افراد را به درون گردابی می‌کشانند که نه تنها پول که گاهی حتی آبروی آن‌ها را هم به باد می‌دهد.


این شگرد مکارانه این روز‌ها چنان همه گیر شده که کابوس برداشت‌های غیرمجاز از حساب شهروندان در سال ۹۸ را زنده کرده است. تا جایی که پلیس فتای خراسان رضوی اطلاعیه‌های زیادی در این باره منتشر کرده و هشدار‌های لازم را داده است، اما انگار قرار نیست موضوع ابلاغیه‌های الکترونیک به همین جا ختم شود.

از آبرو تا کیف پول دیجیتالی

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی که نیروهایش این روز‌ها توان زیادی برای حل پرونده‌های موسوم به «ابلاغیه‌های الکترونیک» گذاشته اند، گوشه‌ای از این شگرد و راهکار‌های موجود برای پیشگیری را این گونه تشریح می‌کند که: شهروندان باید توجه کنند که پیامک‌های ابلاغیه‌های الکترونیک تنها از چهار سرشماره «۵۰۰۰۴۹»، «۱۰۰۰۴۹»، «۱۰۰۰۴۹» و «۱۰۰۰۴۹۹» ارسال می‌شود و هرگونه پیامکی که خارج از این شماره‌ها به دست شهروندان رسید مطمئن باشند که با کلاهبرداران روبه رو هستند. البته توجه داشته باشند که به محض دریافت پیامک‌های شیادانه بلافاصله موضوع را به سامانه مرکز فوریت‌های پلیس فتا با شماره ۰۹۶۳۸۰ اطلاع، گزارش دهند تا با مسدود کردن سرشماره، جلوی تکرار کلاهبرداری گرفته شود.


البته کلاهبرداران که ابتدا با در اختیار گرفتن گوشی قربانی تنها اقدام به خالی کردن حساب فرد می‌کردند، در اقداماتی جدید پس از خالی کردن حساب به سراغ دفتر تلفن فرد رفته و با شماره شخص قربانی پیامک دارای لینک آلوده را به تمامی مخاطبان آن می‌فرستند. اما این پایان شرارت سودجویان نیست و این افراد در اقدامی دیگر با حمله به کیف پول دیجیتال فرد اقدام به برداشت غیرمجاز رمزارز‌های قربانی می‌کنند، موضوعی که در روز‌های گذشته چند شاکی را به پلیس فتا کشانده که از یک قربانی ۸۰ میلیون و از دیگری ۱۰۰ میلیون تومان برداشت شده بود.

عملیات فرامرزی

شاید برداشت غیرمجاز از شهروندان تنها با یک کلیک انجام شده باشد، اما از آنجا که در حوزه فتا هیچ جغرافیایی وجود ندارد، این امکان وجود دارد که شیادان از استان‌های دیگر و یا حتی خارج از کشور باشند. البته در روز‌های گذشته همکاران ما در یکی از استان‌های جنوبی موفق به دستگیری یکی از متهمان شده اند که تحقیقات در این باره ادامه دارد.


گاهی این شیادان خارج از کشور عملیات خود را مدیریت می‌کنند و برای دستیابی به زیرساخت‌های داخلی با اجیر کردن افراد جویای کار از آن‌ها می‌خواهند تا با انجام احراز هویت در صرافی‌ها و ایجاد کیف پول دیجیتال، رمز آن را در اختیار آن‌ها بگذارند و ماهیانه مبالغ هنگفتی دریافت کنند، این موضوع دقیقا مشابه اجاره کارت‌های بانکی است و بی اطلاعی فرد دلیلی برای شانه خالی کردن از زیر بار قانون نمی‌باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->