پرویز داوودی، معاون اول دولت نهم درگذشت + سوابق طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران محسنی اژه‌ای: اقدامات مسئولان قضایی باید در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم باشد رئیس جمهور: تلاش در تمام کشور باید در مسیر افزایش تولید باشد رسانه‌ها از حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان خبردادند از آغاز جنگ غزه تاکنون نزدیک به ۱۴ هزار  کودک کشته شده‌اند رئیسی در سمنان: گام‌های خوبی برای راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها برداشته شده است حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی معاون‌اول قوه‌قضائیه شد امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست شورای امنیت وارد نیویورک شد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد حملات فسفری اسرائیل به جنوب لبنان + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) شنیده شدن صدای چند انفجار در شمال فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ۸ شهید از جمله ۵ کودک در حمله به آوارگان غزه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) حزب الله فیلم حمله به «عرب العرامشه» اسرائیل را منتشر کرد اردوغان شنبه با هنیه دیدار می‌کند وزیر خارجه راهی نیویورک شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کردند کامرون خطاب به رژیم صهیونیستی: درگیری را تشدید نکنید مقام حماس: نتانیاهو رژیم صهیونیستی را به سمت نابودی می‌کشاند
سرخط خبرها

انگلیس: طالبان غافلگیرمان کرد

  • کد خبر: ۷۹۲۵۷
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
انگلیس: طالبان غافلگیرمان کرد
وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به ارزیابی نهادهای اطلاعاتی این کشور مبنی بر اینکه کابل تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۱) سقوط نمی‌کند، اعتراف کرد که نسبت به سرعت تسلط طالبان بر افغانستان غافلگیر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، «دومینیک راب» که از سوی افکار عمومی به دلیل سوء مدیریت بحران کرونا تحت فشار قرار دارد روز چهارشنبه در نشست ویژه کمیته روابط خارجی مجلس عوام حاضر شد تا به سووالات نمایندگان پاسخ و از عملکرد خود دفاع کند.

 

او گفت که ارزیابی‌ نهادهای اطلاعاتی تا پیش از خروج نیروهای ناتو از افغانستان این بود که اوضاع امنیتی این کشور به تدریج وخیم خواهد شد اما بعید است که دولت تا پایان سال سقوط کند. وزیر خارجه انگلیس با اشاره به اینکه ارزیابی سایر اعضای ناتو از اوضاع افغانستان مشابه انگلیس بود افزود که دولت لندن برای وخامت اوضاع افغانستان (نه سقوط کابل) تدابیری را در نظر گرفته بود.

 

راب همچنین عنوان کرد که سرگرم رایزنی با مقام‌های ارشد پاکستان درباره اوضاع افغانستان است و به زودی راهی منطقه خواهد شد تا اوضاع را از نزدیک بررسی کند. او به جزئیات این سفر اشاره‌ای نکرد.

 

وزیر امور خارجه انگلیس از پاسخ به سووال دیگری درباره علت ارزیابی غلط نهادهای اطلاعاتی پیرامون اوضاع افغانستان طفره رفت اما اشاره کرد که وزارت امور خارجه با پیش‌بینی اوضاع در افغانستان، بخش قابل توجهی از دیپلمات‌های خود را از این کشور خارج و از ماه آوریل به شهروندان انگلیسی توصیه کرده بود که افغانستان را ترک کنند.

 

راب در پاسخ به این سووال که چرا انگلیس با وجود تصمیم آمریکا برای خروج نظامی از افغانستان در این کشور نماند، یا ائتلافی را با سایر اعضای ناتو در این زمینه تشکیل نداد عنوان کرد که نه تمایل و نه امکان جبران قوای نظامی آمریکا وجود نداشت.

 

وزیر امور خارجه انگلیس در بخش دیگری از این نشست به دلیل اینکه زمان سقوط کابل در مسافرت تفریحی بوده از سوی نمایندگان مورد انتقاد قرار گرفت. او همچنین قادر به ارائه آمار دقیق شهروندان انگلیسی و آنهایی که مجوز سفر به این کشور را دارند، نبود و تکرار می‌کرد که تعداد آنها زیر یک صد نفر است. وی این‌گونه اظهار داشت که هر تعداد شهروند انگلیسی که در افغانستان جا مانده است برای دولت رقم زیادی بشمار می‌رود.

 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

 

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کرده که دیروز (سه‌شنبه) به پایان رسید.

 

جنگ بیست ساله افغانستان که طولانی‌ترین جنگ آمریکا در خارج از مرزها شناخته می‌شود، در مجموع ۲ هزار و ۳۱۳ میلیارد دلار هزینه و حدود ۲ هزار و ۵٠٠ کشته روی دست آمریکا گذاشت و خروج شتابزده و آشوب زده آمریکا از افغانستان به اعتبار و موقعیت بین‌المللی واشنگتن آسیب بزرگی زد.

 

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->