پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است
سرخط خبرها

تعطیلی دوباره مدارس، افت ۶۰ درصدی فروش لوازم‌تحریر را به‌دنبال دارد

  • کد خبر: ۷۹۳۴۷
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
تعطیلی دوباره مدارس، افت ۶۰ درصدی فروش لوازم‌تحریر را به‌دنبال دارد
تعطیلی مدارس برای دومین سال متوالی افت ۶۰ درصدی فروش لوازم‌تحریر را به‌همراه خواهد داشت و احتمالا باعث خروج ۲۰ درصدی اصناف از این صنف خواهد شد.

طنین همتی|شهرآرانیوز، امسال دومین سال متوالی است که بازگشایی مدارس تحت تاثیر کرونا در ابهام است. از طرفی، تولیدکننده و واردکننده تا زمانی که از این بازار مطمئن نشوند، اقدام به تولید و واردات نخواهند کرد.

دبیر اتحادیه صنف کتب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد درباره وضعیت بازار نوشت‌افزار تحت‌تأثیر کرونا و کاهش تقاضا اظهار کرد: شاهد ۵۰ تا ۶۰ درصد افت فروش لوازم‌تحریر بودیم و حتی در بعضی از اقلام این عدد به ۷۰ درصد هم رسید. اگر قرار بر این باشد که مدارس باز نشوند، این وضعیت ادامه خواهد داشت. چه‌بسا اصنافی که در این مدت به مشاغل دیگر روی آوردند هم با این اتفاق اقدام به ابطال پروانه کسب خود کنند.


کسادی در صنف نوشت‌افزار، تورم واقعی را در این صنف رقم نزد

علی روان در ادامه گفت: در یک سال گذشته حدود ۱۰ درصد صنف کتب و نوشت‌افزار پروانه کسبشان را باطل کردند و رسما از این صنف خارج شدند. در کنار این موضوع حدود ۲۰ درصد اصنافی را داریم که تعطیل‌اند و موقت و تا بهترشدن وضعیت و بازگشایی مدارس به مشاغل دیگر مشغول شده‌اند و پروانه کسبشان را باطل نکرده‌اند.

به گفته وی، در یک سال گذشته که مدارس حضوری نبود و به‌صورت مجازی برگزار شد، در بحث لوازم‌تحریر پیرو خیلی از کالا‌های دیگر در یک سال گذشته تورم داشتیم، اما به‌دلیل اینکه این بازار تقاضای آن‌چنان نداشته، تورم واقعی که حدود ۴۰ درصد است، رقم نخورده است. حتی بعضی از کسبه با قیمتی کمتر کالای خود را فروختند تا حداقل سرمایه‌شان برگردد.

 

حذف توزیع کتب درسی از اصناف، تیر خلاصی به این صنف

دبیر اتحادیه صنف کتب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد با بیان اینکه صنف نوشت‌افزار در سال‌های اخیر به دلایل مختلف ضعیف بود، اما در یک‌سال‌ونیم گذشته تحت‌تأثیر شیوع کرونا بسیار ضعیف‌تر شد، اضافه کرد: در کنار این مسئله، برخی اقدامات آموزش‌وپرورش نیز تیر خلاص به این صنف زد. برای مثال حذف توزیع کتب درسی از طریق اصناف و حذف سود جزئی که پیش‌تر از این طریق نصیبشان می‌شد. آموزش‌وپرورش خودش فروش کتاب را در دست گرفت و همین سود حداقلی را هم از این صنف گرفت.

 

احتمال کمبود در برخی اقلام لوازم‌تحریر با بازگشایی مدارس

این تولیدکننده لوازم‌تحریر تصریح کرد: حدود ۴۰ درصد لوازم‌تحریر ما وارداتی است. اتفاق دیگر در یکی‌دو سال گذشته افتاد؛ در زمان کرونا واردکنندگان کالایی وارد نکردند و هرچه که در بازار است، مربوط به سال ۹۸ است. اکنون هم که در سال ۱۴۰۰ هستیم، به این دلیل که وضعیت بازگشایی مدارس مشخص نیست، بسیاری از واردکنندگان بازهم کالا وارد نکردند. اگر مدارس به‌صورت حضوری باز شود، پیش‌بینی می‌شود برخی کالا‌ها که بیشتر جنبه جانبی و آموزشی دارد، کمیاب شود.

 

واردکنندگان لوازم‌تحریر تولیدکننده شدند

روان ابراز کرد: خبر خوش اینکه در در ۳ سال گذشته به‌دلیل مشکلاتی که در بحث واردات بود، خیلی از واردکنندگان به تولیدکننده تبدیل شدند و با ورود ماشین‌آلات، این صنعت را در دست گرفتند. حدود ۶۰ درصد بازار لوازم‌تحریر در دست تولیدکننده داخلی است و مشکلی از این نظر نداریم.

 

دولت هیچ کمکی به این صنف در زمان کرونا و تعطیلی مدارس نکرد

به گفته دبیر اتحادیه، در یک‌سال‌ونیم گذشته دولت هیچ کمکی به این صنف نکرد. ما انتظار کمک مالی و یارانه‌ای هم نداشتیم. دولت تمام حق و حقوق خود ازجمله مالیات را با ۲ ماه تأخیر از اصناف گرفت و هیچ کمکی هم به اصناف نکرد. اصناف هم مجبورند با همین وضعیت و کسادی بازار و حمایت‌نشدن از سوی دولت این شرایط را تحمل کنند.

وی درباره فروش آنلاین اصناف در این حوزه گفت: در یک سال گذشته فروش آنلاین بخش عمده‌ای از همکاران ما بهتر و بیشتر و همین باعث شد خیلی از همکاران ما ساختار فروششان را تغییر بدهند که هم به نفع مصرف‌کننده و هم تولیدکننده بود.

وی در پایان تأکید کرد: واردکننده زمانی می‌تواند کالا وارد کند که از تقاضا در بازار مطمئن باشد و وقتی مطمئن نیست که بازار باز شود، چرا باید جنس وارد کند. همکاران ما در یک سال گذشته آن‌قدر ضرر کردند که دیگر در این شرایط رغبتی برای تولید و ریسک در تولید و واردات ندارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->