آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

زنان باردار چه زمانی می‌توانند واکسن کرونا تزریق کنند؟

  • کد خبر: ۸۰۱۶۲
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
زنان باردار چه زمانی می‌توانند واکسن کرونا تزریق کنند؟
متخصص و عضو انجمن زنان و مامایی ایران با تاکید بر اینکه شدت درگیری بیماری کرونا در افرادی که به‌نحوی سیستم ایمنی آنان ضعیف عمل می‌کند بیشتر است، توضیحاتی درباره زمان تزریق واکسن برای زنان باردار ارائه داده است.

به گزارش شهرآرانیوز - سوزان پیروان در گفت‌وگو با ایرنا، با تاکید بر اینکه شدت درگیری بیماری کرونا در افرادی که به‌نحوی سیستم ایمنی آنان ضعیف عمل می کند بیشتر است، گفته است: درباره زنان باردار هم این موضوع صادق است و احتمال ابتلا و شدیدتر شدن بیماری و بستری‌شدن آنان نسبت به بقیه افراد عادی بیشتر است زیرا بارداری باعث ضعیف‌شدن سیستم ایمنی می‌شود. در حقیقت زنان باردار بیشتر در ریسک ابتلا قرار دارند. ضمن اینکه ابتلای مادر باردار به کرونا عوارضی هم برای بارداری آنان به وجود می‌آورد تا آنجا که ممکن است منجر به زایمان زودرس شود. به همین علت به آنان شدیدا توصیه می شود که علیه کووید ۱۹ واکسینه شوند.

 

او در ادامه گفته است: واکسیناسیون همانطور که از تعداد بستری شدن افراد عادی می کاهد در مورد زنان باردار هم علاوه برکاهش احتمال بستری شدن، احتمال درگیری شدید و استفاده از ونتیلاتور و دستگاه های تنفس مصنوعی در مادر باردار را به شدت کاهش می‌دهد.

 

در ادامه سه سوال مهم درباره تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار بخوانید:

 

توصیه می‌شود مادر باردار از چند هفتگی واکسن کرونا تزریق کند؟

سوزان پیروان، متخصص زنان و مامایی، درباره این سوال گفته است: مشاهدات بالینی و علمی در مورد انواع مختلف واکسنی که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته تا کنون هیچ نوع عوارضی بر روی مادر باردار و جنین نشان نداده است. البته این واکسن همانند هر واکسن دیگری ممکن است در محل تزریق، تورم یا درد ایجاد کند یا گاه تب بیاورد اما هیچ ضرر یا مشکلی برای مادران باردار ندارد و تزریق آن به شدت توصیه می‌شود.

بنا به توصیه وزارت بهداشت، مادران باردار می‌توانند از هفته دوازدهم بارداری به بعد نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند اما در حال حاضر که واکسن به‌وفور نیست مادران باردار از هفته ۲۸ بارداری یعنی در اواخر بارداری حتما باید واکسن بزنند اما به‌طور کلی با فراوان‌شدن واکسن، از هفته دوازده به بعد می‌توانند واکسن بزنند.

 

برای مادران باردار چه نوع واکسنی توصیه می‌شود؟

عضو انجمن زنان و مامایی ایران در پاسخ به اینکه چه نوع واکسنی برای مادر باردار بهینه است، گفته است: واکسنی که به مادر باردار پیشنهاد می‌کنیم واکسن سینوفارم است زیرا علاوه بر اینکه نسبت به واکسن‌های دیگر تعداد آن بیشتر است بلکه از ویروس غیرفعال تولید شده است. البته واکسن آسترازنکا هم مناسب است فقط اینکه تزریق این واکسن تب و علائم بیشتری دارد و مادران باردار باید این موارد را مدنظر داشته باشند.

 

واکسن‌ها به‌هیچ‌عنوان بیماری‌زایی ندارند و این ذهنیت و شایعه به‌وجودآمده که فلانی واکسن‌زده بیمارتر شده صحت ندارد. فقط افراد باید بدانند که وقتی برای تزریق واکسن مراجعه می‌کند باید به لحاظ سلامتی در حالت خوبی باشد به این معنا که اگر احساس تب یا حالت سرماخوردگی دارند ممکن است کرونا داشته باشند و نباید به سراغ واکسیناسیون بروند.

 

پس مادر باردار هم اگر در هفته دوازدهم  بارداری قرار دارد و هیچ علامتی ندارد می تواند واکسن بزند.

 

آیا آنتی بادی یا پادتن مادر باردار به جنین منتقل می‌شود؟

متخصص زنان و مامایی با اشاره به اینکه یکی از خوبی‌های واکسیناسیون این است که وقتی نوزاد از مادری که واکسینه‌شده و آنتی‌بادی دارد به دنیا می‌آید تا مدتی آنتی‌بادی در بدن او وجود دارد، تصریح کرد: این نوزاد با حالتی به دنیا می‌آید که تا چند وقت سطح آنتی‌بادی در خون او بالاست و از ابتلا به بیماری در امان است. پس مادر باردار با واکسیناسیون سلامتی خود و نوزاد خود را تضمین می‌کند پس مادر باردار بجای نگران بودن از عوارض واکسن، باید نگران خود بیماری کرونا باشد زیرا کسانی که واکسن نزده و به این بیماری مبتلا می شوند دچار بیماری شدیدتر و درگیری زیاد ریه یا بستری شدن در بیمارستان می شوند.

 

پیروان به تمامی مادران باردار توصیه کرد: اگر در اولویت واکسیناسیون قرار گرفته‌اید در حق خود و فرزند خود که قرار است به عنوان نوزادی سالم در خانواده سالم رشد کند کم کاری نکنید. ضمن اینکه فراموش نکنید علایم بیماری کرونا در زنان باردار همانند افراد عادی شامل بدن درد و خستگی و گرفتاری دستگاه تنفسی فوقانی یعنی بینی تا درگیری ریه است.

 

منبع: ایرنا

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->