واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

تعطیلات سالن اصلی تئاتر شهر مشهد برای تعمیرات

  • کد خبر: ۸۰۵۷
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷
تعطیلات سالن اصلی تئاتر شهر مشهد برای تعمیرات
تعمیرات اساسی سالن اصلی تئاتر شهر و تماشاخانه بهار آغاز شد
زوزنی| رفته‌رفته می‌توانیم به این باور برسیم که «جشنواره تئاتر استانی»، بهار تئاتر استان است؛ چراکه در آستانه رسیدن به جشنواره تئاتر استانی، از فضای تئاتر خبر‌های خوش‌تری در مقایسه با بقیه روز‌های سال می‌شنویم؛ خبر‌هایی که از رفع مشکلات زیرساختی سالن‌های اصلی تئاتر حکایت دارد. مشکلاتی که برطرف شدنش، سال‌هاست مطالبه مخاطبان و اهالی رسانه است. حال باید دید تعمیرات سالن اصلی تئاتر شهر چه میزان از مطالبه عمومی را محقق می‌کند. به سراغ آرش خیرآبادی، رئیس انجمن هنر‌های نمایشی استان. می‌رویم تا از آنچه این‌روز‌ها در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد می‌گذرد، باخبر شویم.

تغییرات زیرساختی سالن اصلی
صحنه تئاتر مشهد این روز‌ها اجرای چندانی ندارد. سالن اصلی، سالن بهار و دو سالن مستقل وارد فاز تعمیرات و جابه‌جایی شده‌اند و قرار است زمستان امسال را گرمای خاصی بدهند. بنا به آنچه آرش خیرآبادی، رئیس انجمن هنر‌های نمایشی استان، به شهرآرا گفت، دو سالن اصلی و بهار که جزو سالن‌های کلیدی اجرای تئاتر در مشهد هستند، از اول آبان در دست تعمیر قرار گرفته‌اند.
این تعمیرات برپایه بودجه‌ای که اداره‌کل فرهنگ‌وارشاد استان دراختیار انجمن قرار داده، آغاز شده است: «براساس کارشناسی‌هایی که صورت گرفته است، امیدواریم بتوانیم تا ۲۵۰ میلیون تومان برای تعمیر و احتمالا تجهیز این دو سالن از اداره‌کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی دریافت کنیم.»
تعمیر و تعویض کابل‌های برق و رفع ایراد‌های آن، تجهیز سیستم نور و ارتقای سیستم صوتی سالن به سیستم دیجیتال، تعمیر سطح سن سالن اصلی، افزودن ارتفاع سقف سالن بهار و ایجاد در ورودی برای حمل دکور تا پشت صحنه سالن اصلی، ازجمله اقداماتی است که این انجمن برای نونوار کردن سالن‌های اصلی تئاتر مشهد، تصمیم به انجام آن گرفته است: «هنرمندان مشهدی که قصد داشتند در سالن اصلی تئاتر اجرا کنند، برای حمل دکور نمایششان تا صحنه، مجبور بودند دکور را قطعه‌قطعه و آن را به داخل سالن منتقل کنند، بنابراین درصدد هستیم با تعبیه یک در کامیون‌رو به ارتفاع چهار متر، مسیری را ایجاد کنیم که هنرمندان بتوانند دکور خود را بدون آسیب و تغییر تا پشت صحنه سالن اصلی ببرند. همچنین صدای کف سالن اصلی ازجمله مشکلاتی بود که در زمان اجرا و حتی تمرین برای تماشاچیان و بازیگران آزاردهنده بود. تصمیم گرفته‌ایم این معایب را هم با تعمیر سطح صحنه سالن اصلی رفع کنیم.

رفع مشکل صندلی‌های سالن بهار
صندلی مناسب در سالن شصت‌وپنج‌نفره بهار که گاهی تا ۹۵ نفر هم در آن به تماشای تئاتر می‌نشستند، یک مسئله جدی است. به‌نظر می‌رسد حالا که سالن‌ها برای تعمیر تعطیل است، دست‌اندرکاران باید برای رفع این مشکل نیز چاره‌ای بیندیشند. همان‌طور که خیرآبادی در این‌باره به جابه‌جایی اتاق فرمان از انتهای سالن به محلی دیگر اشاره کرد و گفت: باتوجه‌به این جابه‌جایی، فضای بیشتری برای افزودن محل نشستن ایجاد می‌شود که ما تلاش می‌کنیم با نصب صندلی مناسب این سالن، بهار را از وضعیت کنونی خارج کنیم و ظرفیت آن را تا ۷۵ نفر افزایش دهیم.
خیرآبادی از همه شرکت‌های خصوصی که می‌توانند در این زمینه با انجمن هنر‌های نمایشی همکاری کنند، دعوت کرد که وارد رایزنی شوند و موضوع صندلی‌های سالن بهار را ختم به خیر کنند.

همت بخش خصوصی برای تئاتر
چندی است جای سالن‌های تئاتر که در مشهد به‌صورت مستقل و خصوصی فعالیت می‌کنند، مانند «پردیس تئاتر مستقل» و «شمایل» خالی است؛ سالن‌هایی که خیرآبادی درباره آ‌ن‌ها خبر‌های خوشی به هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر‌های نمایشی می‌دهد: «امیدواریم پردیس تئاتر مستقل با همت و تلاش مدیرانش در نیمه دوم آذر در محل جدیدش راه‌اندازی شود. شمایل هم تا یک ماه دیگر بازگشایی خواهد شد. به این ترتیب، این دو پردیس ظرفیتی نزدیک به ۵۰۰ نفر را با همت بخش خصوصی، به ظرفیت تئاتر مشهد اضافه خواهند کرد.»
با وجود این که راه‌اندازی پردیس‌های تئاتر خصوصی خبر‌هایی است که خیرآبادی به شهرآرا می‌دهد مدیر پردیس تئاتر مستقل از بی‌توجهی مسئولان انجمن هنر‌های نمایشی به چگونگی راه اندازی دوباره این پردیس تئاتر و مشکلات آن‌ها گلایه کرده است.

شهرداری؛ پای کار هنر
باتوجه‌به نزدیک بودن جشنواره تئاتر استانی و تعطیلی سالن‌های تئاتر برای تعمیر، این نگرانی برای نمایش‌هایی که قرار است در جشنواره حضور داشته باشند و هنوز اجرای عمومی نداشته‌اند، وجود دارد؛ مسئله‌ای که اگر رفع نشود، برخی تئاتر‌ها که اجرای عموم نداشته‌اند، به‌طور قانونی نمی‌توانند در جشنواره تئاتر استانی حضور بیابند.
خیرآبادی در این‌باره گفت: معاونت فرهنگی‌وهنری شهرداری مشهد تعدادی از فرهنگ‌سراهایش را برای رفع این مشکل به‌صورت رایگان دراختیار انجمن قرار داده و قرار است نمایش‌هایی که شورای نظارت، آن‌ها را برای حضور در جشنواره استانی تایید می‌کند، در این فرهنگ‌سرا‌ها به روی صحنه بروند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->