آمریکا: قصد اعزام نیرو به اوکراین را نداریم رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی به‌مناسبت روز قدس برگزار می‌شود عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند
سرخط خبرها

واکنش نمایندگان مجلس به اظهارات گستاخانه نماینده مجلس آذربایجان

  • کد خبر: ۸۱۸۳۲
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
واکنش نمایندگان مجلس به اظهارات گستاخانه نماینده مجلس آذربایجان
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اظهارات گستاخانه نماینده مجلس آذربایجان واکنش نشان دادند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ چند روز پیش حسین قلی اف نماینده مجلس آذربایجان در مصاحبه با روزنامه ینی شفق ترکیه اظهارات گستاخانه ای علیه تمایمت ارضی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که با واکنش تند آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل مواجه شد.

روز گذشته آیت الله عاملی در خطبه های نماز جمعه اردبیل گفت: به مردم کشور جمهوری آذربایجان عرض می‌کنم هفته گذشته، ما در خطبه‌ها، سخن بعضی از نمایندگان شما را نقل کردیم که می‌گویند «ایران را از نقشه جهانی حذف می‌کنیم ایران را تجزیه و به تمام نقاط ایران پرچم ترک را می‌زنیم» و این را هم‌زمان با مانور سه کشور در آن طرف مرز ایران باز پخش کردند. حالا شما حکم باشید و کدام حکم بهتر از شما؟ آیا ما مقصریم یا آنها؟ ما دخالت می‌کنیم یا آنها؟ ما رابطه را بر هم می‌زنیم یا آنها؟ ما تهدید می‌کنیم یا آنها؟ به نظر شما ما باید جواب بدهیم یا ساکت بمانیم؟

وی افزود: اگر این سخن در حق کشور شما گفته می‌شد ساکت می‌ماندید یا جواب می‌دادید؟ ما جواب دادیم که زور شما به ما نمی‌رسد ایران مثل شیر است. آیا این حرف اهانت است؟ آیا دخالت است؟ آیا تهدید است؟ آن‌ها جواب دادند ما دم این شیر را قطع می‌کنیم! آیا این جواب برازنده یک شخصیت و یک نماینده است؟

آیت الله عاملی با خطاب قرار دادن برخی از نمایندگان جمهوری آذربایجان که علیه ایران موضع گرفته بودند، اظهار کرد: ما با مانور، با موضوع تریلی‌های ایران، با دولت آذربایجان و با ملت آذربایجان کار نداریم مخاطب ما فقط این چند نماینده هستند ما از آن‌ها جواب می‌خواهیم. چه ایرادی دارد ما با آن‌ها در یک گفت و گوی صمیمی حاضر شویم چه در ایران و چه در آذربایجان و آن‌ها به ما توضیح دهند که از ایران چه بدی دیدند که می‌خواهند این کشور را از نقشه جهان حذف کنند؟ از ما چه بدی دیدند که می‌خواهند مملکت ما را به تعبیر خودشان تا سه سال دیگر تجزیه و به کل ایران پرچم ترک را نصب کنند من خیلی می‌خواهم بدانم ملت من، دولت و کشور من چه گناهی کرده که باید از صحنه روزگار محو شود؟

امروز نیز سید عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان گفت: امروز هیچ قدرت قلدر خارجی نمی‌تواند حتی فکر تجاوز به ایران را به مخیله اش راه دهد. جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت های نظامی نیرومند در جهان است که توانمندی های دفاعی اش برای ایجاد بازدارندگی و مقابله با هرگونه تهدیدات خارجی است. قدرت نظامی ایران در خدمت صلح و ثبات منطقه و جهان و همه کشورهای دوست و مسلمان است. قدرت واقعی ایران از روح ایثار و از خودگذشتگی و اتحاد مردمش نشات می گیرد.

نمایندگان مجلس نیز در صفحات شخصی خود در توییتر به این اظهارات گستاخانه نماینده آذربایجان واکنش نشان دادند، که در زیر می خوانید؛

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس:

«خطاب به برخی می‌گویم، کمی تاریخ معاصر مطالعه کنید تا سرنوشت رهبرانی که به‌ آمریکا و صهیونیسم اعتماد کردند را بدانید.
‏مبادا هوس ماجراجویی به سرتان بزند، چرا که ما به تاریخ و هویت‌مان بسیار علاقه‌مندیم؛ بدانید که ما لشکر آذری‌ها گوش به فرمان رهبری معظم انقلاب اسلامی هستیم.»

محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«‏تقویت و ارتقاء روابط با همسایگان از اولویت های ما در سیاست خارجی است. ایجاد تنش در روابط بین ما و همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان، آرزوی دشمنان ما‬⁩ و در راس آن ⁧‫رژیم صهیونیستی‬⁩ است. هرگونه رفتار و موضع و اقدام تنش زا خواسته یا ناخواسته بازی در میدان دشمن است.»

سید علی آقازاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«رویکرد خویشتن‌دارانه جمهوری اسلامی به معنی مماشات نسبت به بداخلاقی‌ها نیست، جمهوری آذربایجان حسن همجواری با جمهوری‌ اسلامی را لحاظ و هرچه سریعتر رفتار خود را اصلاح کند. قطعا ایران در مقابل هرگونه تحرک علیه امنیت ملی پاسخ مقتضی خواهد داد.»

سید غنی نظری نماینده خلخال:

« اظهارات توهم آمیز برخی از مقامات سیاسیِ کشورهای همسایه را جدی نگیرید؛ آنها توان و جرات تجاوز به این کشور بزرگ را ندارند.
در جواب آنها باید گفت:
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
عِرض خود میبری و زحمت ما میداری.»

محمدرضا احمدی نماینده رشت:

«ظاهراً سران باکو در باد پیروزی هایی که با دوپینگ ترکیه بدست آمده خوابیده و دچار توهم شده اند. قدمت کشور کوچک شما از عمر جوان‌ترین نماینده مجلس ما نیز کمتر است پس در عرصه سیمرغ عرض خود نبرید ...»

ولی اسماعیلی نماینده گرمی:

«نماینده پارلمان آذربایجان حواس‌اش باشد اینجا ایران است…

‏شیران بیشه ایران زمین، ۸ سال با بیش از ۲۴ کشور جنگیدند؛ ۳۰۰ هزار شهید دادند یک وجب خاک ندادند. به گواهی تاریخ ما خاک خورده‌ایم اما خاک نداده‌ایم.

‏بازی با ُدم شیر عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.»

احمد نادری نماینده تهران:

«بارهاست که برخی نمایندگان مجلس جمهوری باکو جوگیر شده و سخنانی بیش از اندازه و ظرفیتشان می گویند. صبر ایران را نشانه بزرگیش بدانید. رعایت حسن همجواری وظیفه کشورهای دوست و همسایه است. در غیر اینصورت، دست به بازو الحاق خواهد شد.»

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->