حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) سی ان ان: هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است + عکس زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مشخص شد تحلیلگر نظامی صهیونیست: قیامت را به چشم دیدیم امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم اطلاعیه جدید فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس به شهادت رسید + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان واکنش امیرعبداللهیان به ساقط شدن ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نخواهد گرفت لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم | اوضاع جبهه شمالی خطرناک است فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد لاپید: بن گویر آبروی اسرائیل را برده است ظریف حمله موشکی اسرائیل به خاک ایران را «آتش‌بازی » خواند ماجرای حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس چه بود؟
سرخط خبرها

پاسخ در خور ایران به سخنان تفرقه افکنانه همسایه شمالی

  • کد خبر: ۸۲۲۰۹
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
پاسخ در خور ایران به سخنان تفرقه افکنانه همسایه شمالی
حسین قلی اف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان، هم زمان با برگزاری مانور نظامی سه کشور جمهوری آذربایجان، پاکستان و ترکیه، در مصاحبه با روزنامه «ینی شفق» ترکیه اظهارات گستاخانه‌ای علیه تمامیت ارضی ایران بیان کرد. سخنانی که هم زمان بود با برخی اقدامات ضدایرانی اخیر دولت جمهوری آذربایجان نظیر ایجاد مانع در مسیر حمل ونقل کالا به ارمنستان.

به گزارش شهرآرانیوز؛ روز گذشته نیز الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، در بخشی از یک گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری «آناتولی»، با اتهام زنی علیه ایران، مدعی شد که کامیون‌های ایرانی به طور غیرقانونی و منظم، پیش از آزادسازی منطقه قره باغ از اشغال ارمنستان در سال گذشته، به این منطقه وارد می‌شده اند.

علی اف همچنین درباره اخبار مربوط به برگزاری یک رزمایش توسط ایران در نزدیکی مرز آذربایجان (رزمایش لشکر ۳۱ عاشورای نیروی زمینی سپاه در مرز‌های شمال غربی ایران و حاشیه رودخانه ارس) گفت: این رخدادی بسیار تعجب برانگیز است. هر کشوری می‌تواند در خاک خودش رزمایش انجام دهد. این حق مسلم آن هاست. اما چرا حالا و چرا در مرز ما؟ چرا این رزمایش‌ها وقتی ارمنستان در منطقه‌های جبرائیل، فضولی و زنگیلان بود، انجام نمی‌شد؟ چرا این کار پس از اینکه ما این مناطق را پس از ۳۰ سال آزاد کردیم، انجام می‌شود؟

ادعا‌های رئیس جمهوری آذربایجان علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که سیدعباس موسوی، سفیر کشورمان در باکو، در گفتگو با یک وب سایت محلی به نام «حقین» گفت: رزمایشی که اخیرا در نزدیکی مرز‌های دو کشور برپا شد، تهدیدی برای جمهوری آذربایجان نیست. این یک رزمایش از پیش برنامه ریزی شده بود و قدرت نظامی ایران، تهدیدی برای همسایگانش نیست.

سخنگوی وزارت خارجه نیز مطالب مطرح شده اخیر از سوی الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، را مایه تعجب دانست. سعید خطیب زاده درباره مانور برگزار شده ازسوی کشورمان در مناطق مرزی شمال غرب تأکید کرد: این یک موضوع حاکمیتی است و برای آرامش و ثبات کل منطقه انجام می‌شود. البته روشن است که جمهوری اسلامی ایران، حضور هرچند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرز‌های خود را تحمل نخواهد کرد و در این راستا هر اقدامی را که برای امنیت ملی خود لازم بداند، انجام خواهد داد.

آذربایجان به حساسیت‌ها دقت کند

عباس محمودزاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با «ایلنا»، درخصوص سخنان اخیر الهام علی اف درباره ایران گفت: تقویت ارتباطات با کشور‌های همسایه، از اصول و اولویت‌های ما در سیاست خارجی مان است و کشور آذربایجان هم از همسایه‌های ماست. طبیعتا ایران علاقه‌مند نیست با هیچ یک از کشور‌های همسایه تنش داشته باشد و سیاستش هم دخالت در امور داخلی کشور‌های دیگر نیست. اما انتظار این است که مواضع به گونه‌ای باشد که بین کشور‌ها و همسایگان سوء تفاهم ایجاد نشود.

برخی قدرت‌ها و عوامل آن‌ها علاقه‌مند هستند در منطقه بین ملت‌ها شکاف، تنش و گلایه ایجاد شود. توصیه ام به برادرانمان در آن طرف مرز‌ها این است که به حساسیت‌ها دقت کنند و ملاحظات بیشتری داشته باشند؛ بدین ترتیب مسائل پیش آمده حل خواهد شد.

پاسخ ایران به ماجراجویی‌های غیرعقلانی قاطع خواهد بود

حجت الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده همدان در مجلس، نیز در گفتگو با «فارس» با اشاره به زیاده گویی‌های رئیس جمهور آذربایجان و ماجراجویی‌های دولتمردان باکو گفت: آذربایجان و کردستان عراق سال هاست که به پایگاه رژیم صهیونیستی تبدیل شده اند. متأسفانه اخیرا چند تن از نمایندگان مجلس آذربایجان هم دهانشان را باز کرده و حرف‌های بی ربطی علیه ایران زده اند که متأثر از تحریک صهیونیست هاست و دولتمردان آذربایجان نیز توجهی به عواقب این گونه اظهار نظرات نکرده اند.

اگر کسی اقدام غیرعقلانی در برابر ایران انجام دهد، پاسخ ما بسیار قاطع خواهد بود. اردشیر مطهری، نماینده سمنان در مجلس، نیز در واکنش به این اخبار، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «فاصله پایتخت همسایه شمالی تا نقطه صفر مرزی ایران (چنانچه بخواهد از چارچوب دوستی خارج شود)، در تیررس قدرت توپخانه‌ای نیرو‌های نظامی ایران است.»

سید علی آقازاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز در این باره در توئیتی نوشت: «رویکرد خویشتن دارانه جمهوری‌اسلامی به معنی مماشات نسبت به بداخلاقی‌ها نیست. جمهوری آذربایجان حسن هم جواری با جمهوری اسلامی را لحاظ و هرچه سریع‌تر رفتار خود را اصلاح کند. قطعا ایران در مقابل هرگونه تحرک علیه امنیت ملی، پاسخ مقتضی خواهد داد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->